Välja bort häst pga större, illasittande ärr?

Noterar även att filmerna på provridningen då hon fortfarande var bandagerad visar att hon tar ett kortare och mindre elastiskt steg med vänster fram än med höger fram. om det berodde på bandaget, det öppna såret eller skada/ärrbildning innen i benet är svårt att säga.

usch, blir inte alls pepp på köp...

Här är för mig det självskrivna svaret: nej. Oavsett vilket kommer hästen i omgångar att belasta sig fel, för att det gör ont eller för att det gjort ont. Felbelastningen i sig kommer på sikt att bli ett problem, även om såret läker ihop med jämna mellanrum,

Jag hade definitivt backat på hästen. Utan tvekan. Det där är ingen liten skada, och den kommer aldrig att bli bättre än att det regelbundet spricker upp.
 
Efter TS senaste inlägg säger jag också nej. 55 000 för en häst med en rörelsestörning hade jag inte köpt.
 
Det går ju inte ens att göra en bedömning av hästen om såret är uppsprucket nu och hästen ofräsch. Det enda man vet är att man köper på sig den här typen av problem.
 
Först tänkte jag skriva att fråga om du kan få hjälp att begära ut hästen journal från skadan och låt din veterinär titta på det men efter ha läst lite mer i tråden sällar jag mig till nej skaran tyvärr. Finns fler hästar :)
 
Tycker som övriga att rörelsestörningen blir avgörande för att det är ett olämpligt köp.

Men vad gäller reservationer så är kruxet att det alltid inbegriper ALLT som kan härledas till skadan. Det är inte bara såret, utan allt som man kan tänkas komma från det benet i detta fall. Så du kan lätt räkna med att ha en obrukbar försäkring i slutändan, då alltifrån ryggproblem, diagonalhältor, spänningar och följder av röreslestörningen osv inte kan uteslutas ha ett samband med just det benet. Blir svårt att räkna på en buffert som täcker precis allt som kan hända.
 
Återigen: tack alla för kloka synpunkter! :bow: Som förstahästsköpare är det definitivt inte lätt att veta vilka saker som är små eller stora varningssignaler, så jag tackar ödmjukt för att ni delat med er av all kunskap!

Efter alla kloka inlägg i tråden, synpunkter från hästvänner och naprapat (ang. rörelsestörningen samt tillståndet för ärret), avrådan av veterinär (efter koll på bilden i tråden) samt avrådan från min tränare har jag nu ringt säljaren och tackat nej till köp. Känns jättetråkigt, då hästen verkligen är supertrevlig och i övrigt precis vad jag letar efter. Även säljarna har varit öppna med information och kanonbra att ha att göra med - och en bra och ärlig säljare är inte alltid det lättaste att få tag i (har jag märkt efter ett antal samtal och provridningar...). Jag vågar trots allt inte chansa och köpa på mig skadan under de förutsättningar som är. Dock är det väl bättre att fatta ett tråkigt beslut nu än att behöva köpa sig massor med tråkiga upplevelser och tråkiga beslut senare. Men ändå, nu känns det som ett stort SNYFT!

Jaja, bara att ta nya tag i hästletardjungeln och lära sig att vara restriktiv med att kära ner sig i hästar vars hälsa och skadehistorik kan leda till potentiellt framtida trassel. Imorgon väntar ny provridning på pålle som enligt säljaren (uppfödaren) aldrig varit skadad samt försäkrad sen föl. Håll tummarna!:bump:
 
aldrig varit med om ett ärr som går upp och spricker hela tiden. innan jag ens funderar på att köpa hästen skall den försäkrad asv nuvarande ägare så man vet att inga reservationer sker vid en teckning. Sedan vet undersöka hästen och plåta benet där skadan skett för att se att det bara är skinnet som gått sänder.
Om det nu bara är skinnet skulle jag köpa hästen om den är allt annat man vill ha.
Sedan skulle jag stretsha huden och smörja in huden så den blir elastisk igen.
 
Återigen: tack alla för kloka synpunkter! :bow: Som förstahästsköpare är det definitivt inte lätt att veta vilka saker som är små eller stora varningssignaler, så jag tackar ödmjukt för att ni delat med er av all kunskap!

Efter alla kloka inlägg i tråden, synpunkter från hästvänner och naprapat (ang. rörelsestörningen samt tillståndet för ärret), avrådan av veterinär (efter koll på bilden i tråden) samt avrådan från min tränare har jag nu ringt säljaren och tackat nej till köp. Känns jättetråkigt, då hästen verkligen är supertrevlig och i övrigt precis vad jag letar efter. Även säljarna har varit öppna med information och kanonbra att ha att göra med - och en bra och ärlig säljare är inte alltid det lättaste att få tag i (har jag märkt efter ett antal samtal och provridningar...). Jag vågar trots allt inte chansa och köpa på mig skadan under de förutsättningar som är. Dock är det väl bättre att fatta ett tråkigt beslut nu än att behöva köpa sig massor med tråkiga upplevelser och tråkiga beslut senare. Men ändå, nu känns det som ett stort SNYFT!

Jaja, bara att ta nya tag i hästletardjungeln och lära sig att vara restriktiv med att kära ner sig i hästar vars hälsa och skadehistorik kan leda till potentiellt framtida trassel. Imorgon väntar ny provridning på pålle som enligt säljaren (uppfödaren) aldrig varit skadad samt försäkrad sen föl. Håll tummarna!:bump:

Skönt att du fattat ett beslut. Jag tog samma för ett par månader sedan när vi stod på besiktningen med min drömhäst och såklart en sån där luddig anmärkning framkom o min veterinär som jag litar till 100 på, inte kunde garantera att det inte skulle kunna ge besvär i framtiden.

Tänker att heldre ångra mig nu att jag inte köpte, än att ångra mig i framtiden för att jag köpte. Det finna många hästar med bättre förutsättningar för att hålla sig friska och skadefria!
Lycka till med hästletandet!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp