Välja bort häst pga större, illasittande ärr?

sudden

Trådstartare
Hej alla!

Efter många år inom hästvärlden har jag äntligen kommit till en punkt där jag har möjlighet att förverkliga en barndomsdröm - att köpa en helt egen häst! :banana:

Inte nog med det, efter månader med letande och provridningar har jag dessutom hittat en pålla som uppfyller i princip alla mina krav avseende ålder, utbildning, lynne, stam, ja - you name it! :love:

Självklart finns det dock ett minus på listan :arghh: Pållan i fråga har ett ca 4*4 cm stort ärr (hårlös hudfläck) på framsidan av framkotan efter en skada för 5 år sedan, och hon är i dagsläget 7 år. Huden i ärret har dessutom en tendens att spricka upp i sår som tar lång tid att läka, och självklart uppstod ett sådant sår just i tid för provridningen. Enligt ägarens utsago är det senaste intervallet mellan sårbildning ca 2 år långt och pållan har inga besvär av ärret. Vid telefonsamtal med hästkliniken i området meddelade de att de endast ordinerar att man ska hålla ärret mjukt genom att smörja med salva, och att sprickorna inte borde vara särskilt bekymmersamma ur ett medicinskt perspektiv. Utöver den medicinska aspekten är jag dock rädd för det trassel och ev. påverkan på träning/ tävling som såren kan ha och om det kan uppstå följdskador på andra leder av att kompensera en stelhet i huden på en viss led. Som grädde på moset är pållan dessutom oförsäkrad :nailbiting:, så nyförsäkring kommer behöva ske i samband med köpet.

Min tanke är att ha pållan för träning och lättare tävling i hoppning/ dressyr och står nu i valet och kvalet om detta är ett bra val av häst. Finns det någon som har liknande erfarenheter av liknande skador/ ärr eller bra input? Är ett illasittande och småkinkigt ärr något att hoppa av hästköpet för när övriga krav på checklistan är uppfyllda? Vad säger Buke-oraklet?
 
Hej alla!

Efter många år inom hästvärlden har jag äntligen kommit till en punkt där jag har möjlighet att förverkliga en barndomsdröm - att köpa en helt egen häst! :banana:

Inte nog med det, efter månader med letande och provridningar har jag dessutom hittat en pålla som uppfyller i princip alla mina krav avseende ålder, utbildning, lynne, stam, ja - you name it! :love:

Självklart finns det dock ett minus på listan :arghh: Pållan i fråga har ett ca 4*4 cm stort ärr (hårlös hudfläck) på framsidan av framkotan efter en skada för 5 år sedan, och hon är i dagsläget 7 år. Huden i ärret har dessutom en tendens att spricka upp i sår som tar lång tid att läka, och självklart uppstod ett sådant sår just i tid för provridningen. Enligt ägarens utsago är det senaste intervallet mellan sårbildning ca 2 år långt och pållan har inga besvär av ärret. Vid telefonsamtal med hästkliniken i området meddelade de att de endast ordinerar att man ska hålla ärret mjukt genom att smörja med salva, och att sprickorna inte borde vara särskilt bekymmersamma ur ett medicinskt perspektiv. Utöver den medicinska aspekten är jag dock rädd för det trassel och ev. påverkan på träning/ tävling som såren kan ha och om det kan uppstå följdskador på andra leder av att kompensera en stelhet i huden på en viss led. Som grädde på moset är pållan dessutom oförsäkrad :nailbiting:, så nyförsäkring kommer behöva ske i samband med köpet.

Min tanke är att ha pållan för träning och lättare tävling i hoppning/ dressyr och står nu i valet och kvalet om detta är ett bra val av häst. Finns det någon som har liknande erfarenheter av liknande skador/ ärr eller bra input? Är ett illasittande och småkinkigt ärr något att hoppa av hästköpet för när övriga krav på checklistan är uppfyllda? Vad säger Buke-oraklet?

Är det bara det och att ärret verkligen bara är huden, hade det inte stoppat mig från köp.
 
Jag tänker främst på alla varningstecken där, vad är det för skada hästen har haft? Hästen måste trots allt slagit i relativt rejält för att få ett sådant ärr.

Vet hur min hästs ärr ser ut efter det senaste rejäla skadan och det är relativt mycket ärrvävnad under där som kan ställa till det rejält om han slår till det benet igen.
 
Beror nog på hur mycket ångest jag skulle ha och nojja för såret/möjligheten till att det spricker. Hur ofta måste det skötas/smörjas? Hur vill jag ha hästen, lösdrift kanske inte är ett alternativ? Är hagarna väldigt leriga så att hästen stor del av året riskerar att stå med lera dit upp?
Småsår kan väl orsaka infektioner, lymfangit osv i värsta fall.
Hade jag varit medryttare ett år eller så, så man verkligen personligen visste hur det har varit... Men såhär för man ju lita på säljaren.. och det är inte alltid klokt..

Jag skulle nog inte oroa mig för överbelastningar osv, däremot som sagt, funderat på hur mycket jag är beredd att strula på med något sådant.
 
@Grazing Jag tänker lite som du. Ärret måste ju ha kommit dit av en skada som antagligen även har ärr på insidan... Är hästen dessutom oförsäkrad skulle jag oroa mig ör reservationer osv.
 
Hej alla!

Efter många år inom hästvärlden har jag äntligen kommit till en punkt där jag har möjlighet att förverkliga en barndomsdröm - att köpa en helt egen häst! :banana:

Inte nog med det, efter månader med letande och provridningar har jag dessutom hittat en pålla som uppfyller i princip alla mina krav avseende ålder, utbildning, lynne, stam, ja - you name it! :love:

Självklart finns det dock ett minus på listan :arghh: Pållan i fråga har ett ca 4*4 cm stort ärr (hårlös hudfläck) på framsidan av framkotan efter en skada för 5 år sedan, och hon är i dagsläget 7 år. Huden i ärret har dessutom en tendens att spricka upp i sår som tar lång tid att läka, och självklart uppstod ett sådant sår just i tid för provridningen. Enligt ägarens utsago är det senaste intervallet mellan sårbildning ca 2 år långt och pållan har inga besvär av ärret. Vid telefonsamtal med hästkliniken i området meddelade de att de endast ordinerar att man ska hålla ärret mjukt genom att smörja med salva, och att sprickorna inte borde vara särskilt bekymmersamma ur ett medicinskt perspektiv. Utöver den medicinska aspekten är jag dock rädd för det trassel och ev. påverkan på träning/ tävling som såren kan ha och om det kan uppstå följdskador på andra leder av att kompensera en stelhet i huden på en viss led. Som grädde på moset är pållan dessutom oförsäkrad :nailbiting:, så nyförsäkring kommer behöva ske i samband med köpet.

Min tanke är att ha pållan för träning och lättare tävling i hoppning/ dressyr och står nu i valet och kvalet om detta är ett bra val av häst. Finns det någon som har liknande erfarenheter av liknande skador/ ärr eller bra input? Är ett illasittande och småkinkigt ärr något att hoppa av hästköpet för när övriga krav på checklistan är uppfyllda? Vad säger Buke-oraklet?
Nojar du redan nu så lär det ju inte bli bättre sen. Köp inte :)
 
Jag har en bekant med en häst med ett "problem-ben" med hud som lätt blir irriterad och där pälsen i perioder fäller av. Huden blir torr och spricker, och måste då tvättas och smörjas noggrant. Ibland blir hästen också halt i samband med detta, ibland bara öm.

Jag vet inte vad det beror på i det fallet, men det verkar vara ganska mycket pyssel, inte minst med att förebygga problem med huden på det där benet. Hagen får inte vara för lerig (smuts och bakterier i ev. sår) och hästen får också problem i solen och kan inte alltid gå på bete som planerat etc.
 
Tack för alla svar! :bow:

Hon fick skadan efter att klättrat över bl.a. en stenmur och ett gammalt fårstängsel, såret var ursprungligen format som ett upp- och nedvänt V och började nedanför framknäet. Såret syddes aldrig då de hittade henne för sent efter skadans uppkomst. Tydligen ska hon bl.a. ha dragit av någon större blodåder i och med skadan. Den hårlösa fläcken över kotan är dock det enda som syns idag, resten täcks av päls. Självklart oroar jag mig också för hållbarheten i huden (ärrdrabbad hud är ju generellt mindre slittålig än oskadad hud) och konsekvenserna av "vanligt" yttre våld (slå i boxväggen/ hinderbommar/ stockar) och för hur omfattande och illa ärrvävnaden är utöver det som är uppenbart synligt. Enligt ägaren spricker huden snarare upp när hon får stå för länge, och hon är under sina hela perioder tävlad 1 m hoppning, LA dressyr och debutant fälttävlan.

Jag är rätt öppen för förslag på uppstallningsform så länge det funkar för hästen.

Risken för reservationer i försäkringen går ju att avtala om i köpeavtalet - d.v.s. att köpet hävs om hästen inte går att fullförsäkra - så det bör gå att lösa. Visserligen finns det såklart en risk att försäkringsbolaget hävdar att skadan uppkom innan försäkringen, men det är ju generellt för nyförsäkring av äldre hästar.

Efter att ha läst för många buke-historier om långdragna skadeperioder så nojar jag gärna ordentligt innan köpet och researchar så gott det går för att se om problemen är något att hänga upp sig på eller om det bara är jag som är kinkig :) Hellre det än att stå med en halt häst för något man inte tror är "så farligt".

Hästen står fortfarande hos uppfödaren som har stooora fina marker (inga leriga smårutor här inte!), så annan hage kan ju säkert påverka.

Kanske hade det varit vettigt att be att få henne på foder/ prov innan för att se hur ärret verkligen beter sig - men å andra sidan kanske de inte vill ha tillbaka en skadad häst om det vill sig illa? Eller så är det bara att ge upp och fortsätta leta efter drömpållen, SUCK!:banghead: Av inläggen i tråden verkar det ju vara en inte helt okomplicerad "hårlös fläck" trots allt. :cry:
 
Förutsatt att hästen går att försäkra fullt ut hade jag köpt. Jag har kanske haft lite tur men vad gäller överben, ärr och skönhetsfel är jag inte så petig. Min nuvarande har ett större ärr i karleden, så inte riktigt samma ställe. Dock utsatt för lera och smuts. Har inga problem med det, det är bara fult. Ibland undrar jag var folk som backar på precis allt som avviker från födelsestatus hittar sina hästar. Har nog aldrig mött en häst som varit helt utan defekter.
 
Jag har haft tre hästar/ponnyer med diverse större ärr på olika ställen (framkota, framsidan av hasen och insida av ena bakbenet). Ingen av dom har haft några problem av ärren mer än att huden har varit lite känsligare. Har de skrapat i direkt över ärret så kan det tex rätt lätt börjat blöda så jag har använt skydd när jag ridit men annars inga problem. Ponnyn med ärret på bakbenet är i dagsläget 30+ och fortfarande frisk.
 
Skadan är i mina ögon inget hinder, men att den är oförändrad... NO NO NO.

Den minnesbetan glömmer jag ALDRIG :(
 
Risken för reservationer i försäkringen går ju att avtala om i köpeavtalet - d.v.s. att köpet hävs om hästen inte går att fullförsäkra - så det bör gå att lösa. Visserligen finns det såklart en risk att försäkringsbolaget hävdar att skadan uppkom innan försäkringen, men det är ju generellt för nyförsäkring av äldre hästar.
"Risk" skulle jag inte kalla det. Det är helt självklart att försäkringen kommer att ha reservationer i det området, i värsta fall kanske mer omfattande reservation för hältor. Ta och snacka med några försäkringsbolag innan du går vidare, den skrivelsen i avtalet gäller väl om något nytt/okänt dyker upp vid besiktning eller liknande. En sån här grej lär man kolla med bolagen innan man ens besiktigar.
 
Det behöver inte vara stort på insidan, min ponny har ett ganska stort (2,5*5 cm ungefär) ärr på ett ben. Det har inte varit någon stor skada och inte speciellt djupt, har inte behövts akut veterinärvård, men hon kommer alltid ha det ärret och det går upp sprickor i det ibland :(
Det gäller att hålla det mjukt för att minska risken.
 
Hej alla!

Efter många år inom hästvärlden har jag äntligen kommit till en punkt där jag har möjlighet att förverkliga en barndomsdröm - att köpa en helt egen häst! :banana:

Inte nog med det, efter månader med letande och provridningar har jag dessutom hittat en pålla som uppfyller i princip alla mina krav avseende ålder, utbildning, lynne, stam, ja - you name it! :love:

Självklart finns det dock ett minus på listan :arghh: Pållan i fråga har ett ca 4*4 cm stort ärr (hårlös hudfläck) på framsidan av framkotan efter en skada för 5 år sedan, och hon är i dagsläget 7 år. Huden i ärret har dessutom en tendens att spricka upp i sår som tar lång tid att läka, och självklart uppstod ett sådant sår just i tid för provridningen. Enligt ägarens utsago är det senaste intervallet mellan sårbildning ca 2 år långt och pållan har inga besvär av ärret. Vid telefonsamtal med hästkliniken i området meddelade de att de endast ordinerar att man ska hålla ärret mjukt genom att smörja med salva, och att sprickorna inte borde vara särskilt bekymmersamma ur ett medicinskt perspektiv. Utöver den medicinska aspekten är jag dock rädd för det trassel och ev. påverkan på träning/ tävling som såren kan ha och om det kan uppstå följdskador på andra leder av att kompensera en stelhet i huden på en viss led. Som grädde på moset är pållan dessutom oförsäkrad :nailbiting:, så nyförsäkring kommer behöva ske i samband med köpet.

Min tanke är att ha pållan för träning och lättare tävling i hoppning/ dressyr och står nu i valet och kvalet om detta är ett bra val av häst. Finns det någon som har liknande erfarenheter av liknande skador/ ärr eller bra input? Är ett illasittande och småkinkigt ärr något att hoppa av hästköpet för när övriga krav på checklistan är uppfyllda? Vad säger Buke-oraklet?

Jag har backat på två hästar nu under min 6 månaders period som "hästletare". Är livrädd för skador och problem då jag stått där med min förra häst och gladeligen fått ta fram den stora plånboken i flera år. Även haft problem med försäkringsbolaget och reservationer vilket gjort det hela ännu dyrare.
Den första jag var sugen på att köpa var en häst med just ett fult ärr som satt över en sena. Ua på tidigare bes o ua på ultaljud. Men oförsäkrad och tänk om det blir problem..... Gick inte vidare med bes.
Sen beror det såklart på vad priset är på hästen men har du börjat fundera så är väl risken att du kommer fortsätta. Jag letar vidare efter den perfekta hästen som har de bäst förutsättningarna för att hålla sig frisk. Problem får man iallafall tids nog.
 
Tack för ännu mer bra input från alla! Jätteintressant att höra om era erfarenheter och reflektioner. :up:

Har varit i kontakt med både Folksam och Sveland, och båda meddelar att de vill se både journaler och nytt bes.protokoll innan de meddelar omfattning på ev. reservationer. Damen på Folksam var superbra - tydlig och pedagogisk - att prata med, och enligt henne så är ju principen för nyförsäkring av häst att:

"försäkringen täcker inte skada som uppkommit innan försäkringen startades eller följder av skadan. En reservation är endast ett förtydligande svart på vitt om vad försäkringen inte täcker och reservationen sätts för de skador som bolaget vid försäkringens tecknande bedömt varit skador som uppstått innan försäkringen trädde i kraft. Du kan ha en försäkring utan uttryckliga reservationer där ersättning ändå inte lämnas om en gammal skada skulle orsaka nya besvär. Vi går på behandlande veterinärs bedömning av om det är den gamla skadan som orsakat den nya skadan eller inte, och utifrån detta bestäms om ersättning utgår eller inte."

Alltså: jag tänker att det kokar ner till vilken ekonomisk risk man är villig att ta (dvs hur stora skador/ andra problem beräknas den gamla skadan orsaka då de inte kommer ersättas av försäkringen, oavsett uttryckliga reservationer) tillsammans med omfattningen av det förebyggande arbete och den skötsel som ärret kräver (smörjning av hud, extra tillsyn över området) och det mått av nojande man själv känner att man står ut med.

Då det inte går att få ett fullgott försäkringsskydd funderar jag på att välja en lägre livförsäkringsnivå på livdelen i A1 (kanske 30' kr, typ) än hela köpesumman (55' kr, oklart om prutmån finns) och istället spara den insparade premiekostnaden på ett konto för de veterinärkostnader som föräkringen inte täcker. Den förebyggande skötseln av arbetet bedömer jag som hanterbar. Hur omfattande nojningsdelen blir bestämmer man ju själv, i mitt fall kan den bli rätt omfattande i början men jag tänker mig att den minskar i takt med tiden :)
 
Tack för ännu mer bra input från alla! Jätteintressant att höra om era erfarenheter och reflektioner. :up:

Har varit i kontakt med både Folksam och Sveland, och båda meddelar att de vill se både journaler och nytt bes.protokoll innan de meddelar omfattning på ev. reservationer. Damen på Folksam var superbra - tydlig och pedagogisk - att prata med, och enligt henne så är ju principen för nyförsäkring av häst att:

"försäkringen täcker inte skada som uppkommit innan försäkringen startades eller följder av skadan. En reservation är endast ett förtydligande svart på vitt om vad försäkringen inte täcker och reservationen sätts för de skador som bolaget vid försäkringens tecknande bedömt varit skador som uppstått innan försäkringen trädde i kraft. Du kan ha en försäkring utan uttryckliga reservationer där ersättning ändå inte lämnas om en gammal skada skulle orsaka nya besvär. Vi går på behandlande veterinärs bedömning av om det är den gamla skadan som orsakat den nya skadan eller inte, och utifrån detta bestäms om ersättning utgår eller inte."

Alltså: jag tänker att det kokar ner till vilken ekonomisk risk man är villig att ta (dvs hur stora skador/ andra problem beräknas den gamla skadan orsaka då de inte kommer ersättas av försäkringen, oavsett uttryckliga reservationer) tillsammans med omfattningen av det förebyggande arbete och den skötsel som ärret kräver (smörjning av hud, extra tillsyn över området) och det mått av nojande man själv känner att man står ut med.

Då det inte går att få ett fullgott försäkringsskydd funderar jag på att välja en lägre livförsäkringsnivå på livdelen i A1 (kanske 30' kr, typ) än hela köpesumman (55' kr, oklart om prutmån finns) och istället spara den insparade premiekostnaden på ett konto för de veterinärkostnader som föräkringen inte täcker. Den förebyggande skötseln av arbetet bedömer jag som hanterbar. Hur omfattande nojningsdelen blir bestämmer man ju själv, i mitt fall kan den bli rätt omfattande i början men jag tänker mig att den minskar i takt med tiden :)
Som du skriver så täcks ju inte skadan av fb oavsett reservation eller inte. Om det är så att risken bedöms som liten att det blir större problem än att såret kanske spricker upp nån gång, så kommer ju heller inte veterinärräkningarna att rusa iväg till följd av såret. Till det priset och en iövrigt bra häst, har allt man letar efter osv så kan det ju vara värt att chansa. Men jag hade bett att få se journaler från när skadan uppkom samt kolla det igen ordentligt vid besiktning, gärna av en veterinär du själv litar på.
Att de går på behandlande veterinärs bedömning vette sjutton alla gånger..... Nu har du valt andra bolag än vart min var försäkrad, men jag fick inte ut a2 livvärdet på min häst för att försäkringsbolagets veterinär bedömde avlivningsorsaken annorlunda än behandlande veterinär. Trots att han då inte ens sett hästen, bara pratat med min veterinär och läst min version på livskadeanmälan, där min vet även skrivit återigen varför vi avlivade hästen. Detta var en tolkningsfråga, men som sagt så spelade det ingen roll vad min vet sa i det läget. Men de förlorade såklart en hyfsat stor kund också
 
10482045_10152585377442365_4052773543708512277_o.jpg


Här är en bild på hur ärret ser ut, det senaste såret som är under läkning syns som en mörkrosa strimma på 3*1 cm i ärrets nederkant. inte är det vackert direkt...

Noterar även att filmerna på provridningen då hon fortfarande var bandagerad visar att hon tar ett kortare och mindre elastiskt steg med vänster fram än med höger fram. om det berodde på bandaget, det öppna såret eller skada/ärrbildning innen i benet är svårt att säga.

usch, blir inte alls pepp på köp...
 
Noterar även att filmerna på provridningen då hon fortfarande var bandagerad visar att hon tar ett kortare och mindre elastiskt steg med vänster fram än med höger fram.
DÄR har du nog svaret på din fråga.
Om den hästen besiktigas av en veterinär som verkligen KAN se rörelsestörningar så kommer den inte gå igen om besiktningen.
Och svaret på din fråga är att du ska hoppa över den hästen, det finns fler...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp