Välja Ras - Mellanstor

Lite OT men ts nämner ju ändå vatten så inte så farligt ändå kanske 😊
Ni som har schnauzrar - gillar de vatten? Min dvärgschnauzer skyr det som pesten. Gillar inte att gå ut när det regnar och skulle inte få för sig att doppa tassen i sjö eller hav.j7

Har haft schnauzer och han gillade inte regn. Tror däremot han gillade bad.
 
Lite OT men ts nämner ju ändå vatten så inte så farligt ändå kanske 😊
Ni som har schnauzrar - gillar de vatten? Min dvärgschnauzer skyr det som pesten. Gillar inte att gå ut när det regnar och skulle inte få för sig att doppa tassen i sjö eller hav.
Jag har två som simmar och badar och en som gärna går i för att hämta pinne men inte gillar att simma. Hon hoppar även över vattenpölar om hon får välja 😄
 
Mina har inte gillat att simma men regn och doppa tassarna har inte varit några problem. Den ena var tvungen att gå på rehab-sim när han blev äldre och han vande sig snabbt
 
Lite OT men ts nämner ju ändå vatten så inte så farligt ändå kanske 😊
Ni som har schnauzrar - gillar de vatten? Min dvärgschnauzer skyr det som pesten. Gillar inte att gå ut när det regnar och skulle inte få för sig att doppa tassen i sjö eller hav.
Min äldsta Dvärgschnauzer hoppar glatt i vattnet efter bollar och pinnar. Han gillar inte regn alls men efter en stund ute går han genom vattenpölar osv.
Den lilla plaskar glatt på ute. Hon har badat lite i somras men var bara valp då.
 
Lite OT men ts nämner ju ändå vatten så inte så farligt ändå kanske 😊
Ni som har schnauzrar - gillar de vatten? Min dvärgschnauzer skyr det som pesten. Gillar inte att gå ut när det regnar och skulle inte få för sig att doppa tassen i sjö eller hav.
Min dvärgschnauzer verkligen avskyr vatten. Han dricker inte ens vatten (vi får lura i honom det med maten) och klagar med arga blickar när det är dags att bada/tvätta tassarna. Om det regnar gömmer ha sig bakom dörren och är sedan förbannad på mig (eftersom jag tydligen är en vädergud och alltså bestämmer att det skall regna) tills det är sol igen.

Han avskyr även lera, snö, is, vind från fel håll, för mycket sol, för lite sol, för varm luft, för kall luft, fel form på molnen, blött gräs, torrt gräs… Annars är han lättsam. :love:
 
Eftersom du inte har träning som främsta aktivitet med hunden tycker jag att du ska stryka alla arbetande raser som kelpie, bc, tollare, malinois osv. Jag hade också strykt enkelpälsade hundar om den ska klara kyla och väta bra. Täcke funkar sådär vid camping och vildmarksaktiviteter. Har du funderat på labbe? Tikarna är inte så stora och det finns linjer med lite mer hjärna. De är nästan alltid mycket stabila mentalt. Perfekt päls till blöta aktiviteter, samarbetsvilliga och riktigt bussiga kompisar. Ja de är vanliga och det kanske är tråkigt, men de finns ju i fler färger än svart. Kan du tänka dig att ta ett rejält kliv upp i storlek så kanske curly coated retriever kan vara ett alternativ. En sportig ras, men lagom till det du vill hitta på skulle jag säga. De är dock stora som kalvar enligt mig även om tikarna ligger under 30 kg.
 
Är ju intressant att höra hur Schnauzer är med vatten ^^

@Summerwind Boxer verkar vara lite väl stora och de jag mött har känts som för sprudlande xD

@Milosari Jag mötte någon häromdagen som var ute med sina tre bc, dom har dem mest som sällskap o ingen vallning, självklart tyckte dom jag också skulle ha en, sen började dom rada upp en massa saker som dom inte kunde göra för det triggade hundarna till bråk eller förstörelse. Jag tänkte också det att jag inte skulle krångla till det, men känner just att storleken på de vanligaste är för stort för mig. Curly coated retriever känner jag en och ja, stor hund ^^
 
Är ju intressant att höra hur Schnauzer är med vatten ^^

@Summerwind Boxer verkar vara lite väl stora och de jag mött har känts som för sprudlande xD

@Milosari Jag mötte någon häromdagen som var ute med sina tre bc, dom har dem mest som sällskap o ingen vallning, självklart tyckte dom jag också skulle ha en, sen började dom rada upp en massa saker som dom inte kunde göra för det triggade hundarna till bråk eller förstörelse. Jag tänkte också det att jag inte skulle krångla till det, men känner just att storleken på de vanligaste är för stort för mig. Curly coated retriever känner jag en och ja, stor hund ^^
En boxertik ligger någonstans på 55 cm i medelstorlek. Men de är sprudlande (och hoppiga) måste jag väl hålla med om 😀
 
Efter att ha varit på MyDog så väljer jag nu mellan storpudel och spansk vattenhund. Storpudel är egentligen för stora men av pudlarna så är det dem jag dras till. Vattenhundarna har ju bra storlek och mindre pälsvård. Båda är aktiva hundar som inte fäller och jag kan göra samma aktiviteter jag vill med båda.

Jag har ju ingen brådska egentligen med att bestämma mig så jag kan fundera ordentligt.
 
Efter att ha varit på MyDog så väljer jag nu mellan storpudel och spansk vattenhund. Storpudel är egentligen för stora men av pudlarna så är det dem jag dras till. Vattenhundarna har ju bra storlek och mindre pälsvård. Båda är aktiva hundar som inte fäller och jag kan göra samma aktiviteter jag vill med båda.

Jag har ju ingen brådska egentligen med att bestämma mig så jag kan fundera ordentligt.
Hur är det mindre pälsvård med perron? Båda går väl att hålla nedklippta? :)
 
@Sel Perron klipper du en till två gånger om året, ingen borstning, delar lite på pälsen ibland bara. Pudeln kan man hålla nerklippt ja, men perron är ju då ännu enklare ^^
 
Lite OT men ts nämner ju ändå vatten så inte så farligt ändå kanske 😊
Ni som har schnauzrar - gillar de vatten? Min dvärgschnauzer skyr det som pesten. Gillar inte att gå ut när det regnar och skulle inte få för sig att doppa tassen i sjö eller hav.
Mina dvärgschnauzrar älskar att bada på sommaren men ogillar att gå i vattensamlingar (bli blöta om tassarna) om det inte samtidigt vankas bad.

De schnauzrar jag känner (2 st) älskar att bada och bryr sig inte om om de behöver vada i vattensamlingar heller. De är inte känsliga för att gå ut i regn heller, vilket mina dvärgar avskyr.
 
Nu har man ju gått och blivit förälskad i en kompis samojed. Pälsvården känns ok, men hur är dom att träna och hur mycket jakt har dom egentligen i sig? Tänker det vore kul att cykla/jogga med en.

Känner även en som ska föda upp kromfohrländer, hur är dom?

Tänker fortfarande att jag vill ha en hund som jag med träning kan ha lös och kommer på inkallning, inte skäller för mycket, och som inte heller är alltför klängig.
 
Nu har man ju gått och blivit förälskad i en kompis samojed. Pälsvården känns ok, men hur är dom att träna och hur mycket jakt har dom egentligen i sig? Tänker det vore kul att cykla/jogga med en.

Känner även en som ska föda upp kromfohrländer, hur är dom?

Tänker fortfarande att jag vill ha en hund som jag med träning kan ha lös och kommer på inkallning, inte skäller för mycket, och som inte heller är alltför klängig.
Utifrån det så låter kromfohrländer betydligt bättre än samojeden. Samojeden är mer självständig och högljudd.
 
Samojederna jag kännt har tyvärr inte passat in på din beskrivning. Men har bara riktigt lärt känna tre.

Är själv steget närmare att skaffa storpudel. För ungefär samma syfte.
 
Jag instämmer i rådet om en fin Labradortik! Det är nog vad jag själv valt om jag skulle "byta ras". Jag känner åtminstone 2 Labbar som definitivt har nog skärpa för att stå pall och skrämma en hotfull inkräktare!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 580
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 617
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 276
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 420
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp