Välja ras

Sandra78

Trådstartare
Vi har kommit fram till att vår nästa katt blir en raskatt, då två av våra tre huskatter gått bort i förtid pga sjukdomar som troligtvis beror på inavel.
Det är inte aktuellt än, men vi vill vara ute i god tid.

Vi söker en korthårig katt, social utan att vara en klängranka, tuff och framåt. Gärna pratglad.
I familjen finns två vuxna och idag en bebis men när katt blir aktuellt är det kanske en (kattvan) treåring. Samt en likaledes kattvan rottweiler, som då kommer att vara medelålders.
Vi bor på 115 kvadrat med trädgård där man kan gå i koppel, eventuellt går det att bygga en mindre rastgård men det går inte att bygga ihop den med huset. Utekatt är inte aktuellt.
Vi vill kanske prova att ställa ut katten någon gång men i första hand är det en sällskapskatt vi vill ha.

Vad söker vi?
 
Sv: Välja ras

Kul att ni funderar på katt! :)

Nämner några raser som kan passa in på din beskrivning;

Siames är en väldigt pratglad och social katt. Det kan vara så att de även stämmer in på ordet klängranka, de är väldigt sociala och vill vara med överallt. Orientaliskt korthår är samma ras egentligen, det är bara färgerna som skiljer sig.

Bengal tror jag absolut kan vara något för er, även Cornish Rex och Devon Rex. Eller kanske en Abessinier? Russian Blue kan också vara värt att kolla upp.

Det finns med andra ord en hel hög raser som säkert kan fungera fint för er. :D

Jag kan rekommendera att besöka en kattutställning, aktuella utställningar finns på http://sverak.se . Besök en och spana på katter, snacka med uppfödare/annat kattfolk och knyt lite kontakter!

Ett annat tillägg; De raserna jag nämnt är väldigt sociala (oftast, de är ju individer) och kattsällskap brukar vara mycket uppskattat. ;)
 
Sv: Välja ras

Devon rex skulle jag inte rekommendera om man inte vill ha en klängranka. Man riskerar definitivt att få en klängranka om man skaffar en devon. De är rätt så socialt krävande. En fantastisk ras om man gillar nyfikna, smarta, sociala och energiska katter men de är mycket "människoorienterade" och faller nog inte alla på läppen.
 
Sv: Välja ras

När jag skriver "inte klängranka", tänker jag att vi inte vill ha en katt som ska vara PÅ en hela tiden. Den får gärna vara med, dvs sitta på köksbordet när man lagar mat, har gärna en katt i handfatet när man duschar osv men jag vill inte behöva bära runt den :D

Glömde att skriva att vi inte är främmande för att ha två katter om det är något katten önskar.
 
Sv: Välja ras

Då är nog inte Devon katten för oss (tur, hojtar sambon som inte gillar lockiga katter!).
 
Sv: Välja ras

Din beskrivning passar precis in på min Norska Skogkatt, om man bortser från pälsen:laugh:

Hon sitter gärna på köksbordet när jag lagar mat, på skrivbordet när jag pluggar och i handfatet när jag är på toaletten, men hon är inte klängig utan hon vill vara med utan att vara direkt krävande. Älskar att ligga i famnen och mysa. Hon har mycket spring i benen, men med tanke på den familjesituation verkar Norsk Skogkatt passa perfekt, en robust katt som inte går av för hackor.:p

På tal om pälsen, fast skogisarna har lång päls fäller de egentligen inget. Kammar man pälsen regelbundet finns det bara ett par hårbollar att plocka upp emellanåt.
På tal om inavel och sjukdomar tror jag skogisarna är bland de friskaste och sundaste raser som finns. De uppskattar dock sälskap så jag hade nog skaffat två om ag hade haft den möjligheten.
 
Sv: Välja ras

Förutom pälsen så låter det ju toppen! Men jag har svårt att tänka mig en långhårig katt, inte pga att de skulle fälla mer utan rent utseendemässigt så tycker jag bättre om korthår.
Klippmaskin, kanske :D
 
Sv: Välja ras

Om jag sammanfattar då:

  • siames/oriental (lite tveksam där, har mött siameser som vrålar 22 timmar per dygn)
  • bengal
  • abessienier
  • russian blue

Något jag ska lägga till eller ta bort? Sambon är inne på prickar och undrar om ocicat även skulle passa på listan?
 
Sv: Välja ras

Knapp.

Snowshoe? :) Aldrig träffat någon men fått uppfattningen att de ska vara intelligenta, sociala och livliga katter. Härstammar ju från Siames så förmodligen är de lite pratiga också.
 
Sv: Välja ras

Om jag sammanfattar då:

  • siames/oriental (lite tveksam där, har mött siameser som vrålar 22 timmar per dygn)
  • bengal
  • abessienier
  • russian blue

Något jag ska lägga till eller ta bort? Sambon är inne på prickar och undrar om ocicat även skulle passa på listan?

Jag skulle direkt stryka siames/oriental, och förmodligen även aby. De riskera att bli klängrankor. Likaså korat (som sitter totalt limmade på sina människor sen vakna tid, och tvingar dem att kasta leksaker alt. klappa) och burma som i den flesta fall har en liknande personlighet.

Europé är relativt lugn för att vara en korthårsras, ryssen och bengalen är ofta högaktiv men inte lika klistriga som de ovan nämnda.

Mitt första förslag hade faktiskt varit Oci. Aktiva, men inte hyperhyper, gärna med och filurar, sociala men inte konstant klängiga.
 
Sv: Välja ras

Bengal skulle jag säga om din sambo vill ha en prickig katt. De passar ju perfekt till utställning också om de har stamtavla vilket de flesta bengaler har. Det är även väldigt sociala katter men de är inte "på" hela tiden. Tycker de passar in på den katt du vill ha.

Annars skulle jag också föreslå skogis. Eller birma men även den har ju lång päls, men isblå ögon ;)
 
Sv: Välja ras

Bengal skulle jag säga om din sambo vill ha en prickig katt. De passar ju perfekt till utställning också om de har stamtavla vilket de flesta bengaler har. Det är även väldigt sociala katter men de är inte "på" hela tiden. Tycker de passar in på den katt du vill ha.

Alla raskatter har stamtavla. Huruvida katten passar på utställning eller inte varierar inom rasen, idag är det nog svårt att köpa en bra bengal då antalet riktigt bra katter fortfarande är väldigt få trots att rasen i sig växer.
 
Sv: Välja ras

Är ocin mindre aktiv än bengalen alltså? Prickar står högt i kurs här :D
Hur pass vanlig är ocin jämför med bengalen? Tycker det annonseras ut massor av bengaler men har inte sett några ocis faktiskt. Nog för att vi har gott om tid att hitta rätt uppfödare, oavsett vilken ras valet faller på.
 
Sv: Välja ras

Ocis är inte alls ovanliga. Det är bara det att bengalerna haft en enorm "boom" de senaste åren (vilket gör det lätt att hitta ungar till salu men svårare att avgöra vilka uppfödare som faktiskt är bra eller inte)

Jag har kontakt med bra ociuppfödare, så jag skickar dig gärna vidare dit om ni har mer frågor.
 
Sv: Välja ras

Om jag sammanfattar då:

  • siames/oriental (lite tveksam där, har mött siameser som vrålar 22 timmar per dygn)
  • bengal
  • abessienier
  • russian blue

Något jag ska lägga till eller ta bort? Sambon är inne på prickar och undrar om ocicat även skulle passa på listan?

Russian Blue är inte tuffa och framåt, det är ganska milda katter, som inte gillar bråk och konflikter utan håller sig undan då. Inte särdeles pratiga heller. Vi har en sån, och tycker annars att hon är precis lagom social - hon är alltid med, utan att vara påträngande. Snarare tycks hon ha ett sjätte sinne för när det är läge att hoppa upp i famnen, hon iakttar oss och ser när vi är på humör för att klappa katt.
 
Sv: Välja ras

Okej, tror du att vår familj skulle bli "för mycket" för en ryss? Om man tänker på att vi har en hund som är ursnäll men stor och gärna pussar på katter, och så räknar man in ett barn i treårsåldern med tillhörande kompisar (nu har vi redan katt och förhoppningsvis kommer han att finnas med under barnets kommande år - så kattvana kommer ju att finnas, dessutom har i stort sett hela släkten katter).

Utseendemässigt står striden här hemma om prickar vs blått nämligen :D
 
Sv: Välja ras

Det är väl därför man ser bengaler "överallt", kan också tänka mig att det är svårt att sålla agnarna från vetet. Som sagt är det ju i första hand en sällskapskatt vi är ute efter, men efter friska föräldrar förstås. Samt att man ju inte vill stödja oseriösa uppfödare.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 850
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 686
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag hämtade två 1,5åriga kattsystrar igår. Båda är kastrerade.De är huskatter. Och vaccinerade. Och öronmärkta. Jag är ovan vid...
Svar
6
· Visningar
13 084
Senast: MonikaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp