Bukefalos 28 år!

Hur länge ska man hålla ny katt inomhus?

MonikaH

Trådstartare
Jag hämtade två 1,5åriga kattsystrar igår.
Båda är kastrerade.De är huskatter.
Och vaccinerade. Och öronmärkta.

Jag är ovan vid katter och undrar hur länge man bör hålla dem inomhus innan man släpper ut dem själva.
Det tar väl ett tag innan de känner sig som hemma här.
Man har ju läst skräckhistorier om katter som söker sitt gamla hem och kan vandra i månader....och det vill vi förstås undvika.

Där de bodde tidigare var de utekatter och hade kattlucka.
Här finns ingen biltrafik och inga andra katter alldeles nära.

Ska man börja att gå ut med dem i sele?
Eller vänta en eller två veckor och släppa ut dem sen ?

Jag hoppas på bra kunniga svar från kattvana här på Bukefalos.

MonikaH
 
Sv: Hur länge ska man hålla ny katt inomhus?

Jag hade låtit dem vara inne minst ett par veckor, kanske längre, och velat se att de verkligen verkade känna sig hemmastadda, sedan kanske ut i koppel eller oxå försöka vara ute med lite övervakning utan koppel (det skulle jag göra oavsett om de hade varit ute i koppel först) och sedan bitvis släppa på kollen.

Lycka till :)!
 
Sv: Hur länge ska man hålla ny katt inomhus?

En vecka. Den första var en katt som bodde i byn och bytte hem nästan varje halvår pga hans hetsiga humör.
Han försvann i två dagar när jag släppte ut honom men sen kom han tillbaka till mej och krävde att få mat.. Han tittade antagligen till sina gamla hem som ju var i samma by. Ingen släppte in honom så då började han slagga i min soffa.
Tog tre månader innan vi blev kompisar och sen var han min bästa vän de år han levde hos mej.

Sen tog jag två kattungar. Dom fick dock vara inne i ett halvår. Tills dom var snöpta. Hade en halvgalen granne som hade osterilserade honkatter. Han hotade döda alla hankatter vid ett tillfälle så jag vågade helt enkellt inte riskera mina katters liv. Samt fler anledningar.
 
Sv: Hur länge ska man hålla ny katt inomhus?

Vi fick en katt från katthem i höstas.
Han fick vara bara inne i 3 veckor, sen gå ut i sele i någon vecka och därefter började vi släppa ut honom.
Har gått hur bra som helst.
 
Sv: Hur länge ska man hålla ny katt inomhus?

Jag hade väntat med att släppa ut dem tills de var helt hemmastadda och helt trygga inomhus. Sen får det ta den tid det tar.

Funkar det att ha sele på dem så gå med det först annars så var med dem hela tiden de första gångerna du släpper ut dem. Ha dörren öppen hela tiden så de kan springa tillbaka in om de skulle bli skrämda av något.
 
Sv: Hur länge ska man hålla ny katt inomhus?

*kl*

Tack för alla svar :-D

Allt från en vecka till i vår ;) Jag förstår att det är individuellt med katter.
Jag får väl se tiden an och märker väl av när de är mer hemmastadda.
Redan nu märker jag att de stryker sig runt oss mer och mer.

Mysiga små djur det där


MonikaH
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 670
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: Otherside
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 330
Katthälsa Igår köpte vi en katt som är mestadels uppvuxen i ett stall. Katten är kastrerad och fått 1 av två vaccinationer så givetvis ska hon...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp