Välja ras

Sv: Välja ras

Vi har en bebis på nio månader, och det är inga problem med katten. Hon går undan om hon tycker bebis blir förhögljudd/klåfingrig, men hon är förvånansvärt tålig med barnet ändå. Har inte alls märkt att hon blivit stressad eller så, utan hon trivs bra med livet som barnfamiljskatt.

Ett plus ur barnsynvinkel är att åtminstone vår ryss är otroligt aggressionshämmad, aldrig nånsin att hon skulle slänga ut en klo eler bitas, utan hon går därifrån helt enkelt om hon tycker det blir för mycket. Så det är ju den positiva sidan av att det är milda katter som undviker bråk och hellre går undan än tar fighten.
 
Sv: Välja ras

Okej, tack för svaret!
Kan tänka mig att det blir ännu lättare för katten om den får vänja sig vid barn/hund redan från kattungestadiet. Det märkte vi när vi skaffade vår hund, våra katter var då 1 resp 6 år gamla, och den yngre tyckte inte att det var något konstigt medan den äldre -trots att han var hundvan- undrade när någon skulle komma och hämta det där lilla äckliga valpskrället :D
Som tur är gick det mycket fortare för honom att vänja sig vid bebis, men hon är ju än så länge ganska harmlös.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 849
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 686
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag hämtade två 1,5åriga kattsystrar igår. Båda är kastrerade.De är huskatter. Och vaccinerade. Och öronmärkta. Jag är ovan vid...
Svar
6
· Visningar
13 083
Senast: MonikaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp