Välja tumstorlek ponnysadel

Cherarriduracell

Trådstartare
Så: Operation hjälpa bekant med sadel. Vi har provat en del sadlar och en gammal wintec 500 hopp låg bra, men är för lång (17,5"). Huvudsakliga ryttarinnan kommer vara en åttaåring, men hon kommer dela ponnyn med sin tolvåriga syster. Jag upplever wintec som rätt rymliga, så hur litet säte kan man satsa på? 15", är de mikro-små? hur mycket kortare blir anläggningsytan för varje halvtum man går ner i storlek?

Nu när det finns en ny modell med samma namn är det svårt att googla sig till sån här info, vill minnas att det förr i alla fall fanns en guide där man kunde mäta sitt lårben och se i en tabell vilken tumstorlek som skulle passa...
 
Så: Operation hjälpa bekant med sadel. Vi har provat en del sadlar och en gammal wintec 500 hopp låg bra, men är för lång (17,5"). Huvudsakliga ryttarinnan kommer vara en åttaåring, men hon kommer dela ponnyn med sin tolvåriga syster. Jag upplever wintec som rätt rymliga, så hur litet säte kan man satsa på? 15", är de mikro-små? hur mycket kortare blir anläggningsytan för varje halvtum man går ner i storlek?

Nu när det finns en ny modell med samma namn är det svårt att googla sig till sån här info, vill minnas att det förr i alla fall fanns en guide där man kunde mäta sitt lårben och se i en tabell vilken tumstorlek som skulle passa...

15" känns litet för en 12 åring. Jag tänker också att det går rätt snabbt från det att man är 12 år tills dess att rumpan breddar sig. Jag hade nog satsat på en 16" i alla fall om den inte är för lång.
 
Hur stor rumpa man har spelar ju stor roll, men jag tycker det ofta stämmer rätt bra att jämföra med ryttarens längd. T.ex. är ryttaren ca 160 cm lång, brukar sadlar runt 16" (15,5-16,5) ofta passa bra om inte ryttaren har väldigt stor rumpa, långa överben eller så.
 
15" känns litet för en 12 åring. Jag tänker också att det går rätt snabbt från det att man är 12 år tills dess att rumpan breddar sig. Jag hade nog satsat på en 16" i alla fall om den inte är för lång.
Spontant håller jag ju med, men: jag upplever den wintecmodellen som väldigt rymliga? Jag har 17,5 och tycker att jag har gott om plats för benen trots att välrenommerad sadelprovare säger att jag aldrig kommer hitta en standardsadel som passar mina lårben då de är SÅ långa att specialbeställning är mitt enda alternativ när ekonomiskt utrymme finns för det. 15" blir ju bara ca 7 cm mindre i sitsen än 17,5. Frågan är ju då hur rymliga de små sadlarna känns? Jag får plats i 16,5 också i den modellen men det är absolut minimum för mig, över 170 lång/70 kg.
 
Hur stor rumpa man har spelar ju stor roll, men jag tycker det ofta stämmer rätt bra att jämföra med ryttarens längd. T.ex. är ryttaren ca 160 cm lång, brukar sadlar runt 16" (15,5-16,5) ofta passa bra om inte ryttaren har väldigt stor rumpa, långa överben eller så.
tolvåringen är nog som tolvåringar är mest, max 150 kanske? Jag är jättedålig på att bedöma längd. Hon har en egen större häst så särskild hänsyn till att stora barnet ska ha en sadel att "växa i" behövs inte riktigt, sålänge yngre systern får plats idag och gärna några år framöver.

Ingen som har en gammal wintec 500 hoppsadel i 15" som vet hur långa barn som suttit bra i den?
 
Hur stor rumpa man har spelar ju stor roll, men jag tycker det ofta stämmer rätt bra att jämföra med ryttarens längd. T.ex. är ryttaren ca 160 cm lång, brukar sadlar runt 16" (15,5-16,5) ofta passa bra om inte ryttaren har väldigt stor rumpa, långa överben eller så.
Jag är 167 och väger ca 60kg, lagom korta/långa ben och har en 17,5 (utprovad hos en sadelutprovare).
 
Jag som var liten och outvecklad red obehindrat i min 15"-are tills jag av andra skäl inte kunde rida hästen mer, och då var jag sexton år. Samma med en medryttare på en av de andra hästarna i stallet, hon red i en likadan sadel som den jag hade hela förra året, hon gick i sexan då.

Men då har jag en 16,5" (dressyr) idag som vuxen, så jag har ju aldrig behövt "större" storlekar. Hoppsadeln som är 17" upplever jag som jättestor (den är inte utprovad för mig egentligen), och jag kasar mest runt i den, därav att jag sällan rider i den. Vissa märken skiljer sig ju även åt, som min hoppsadel hade jag säkert behövt 16" i egentligen, medan en annan sadel i samma tumstorlek som den jag har nu hade kanske passat jättebra.

Jag var alltså jätteliten när jag var tolv. Har för mig att jag var 1,44 lång och vägde 29 kilo, så en "normal" tolvåring kan kanske inte riktigt jämföras med mig. Båda mina sadlar ligger bra på min ponny som är 1,40 med kort rygg.
 
Jag rider utan större besvär i de flesta 15.5" sadlar. Är 160 cm och väger typ 50 kg. Korta ben.

Ponnybarnet jag lånar in ibland är 13 år, smal som en sticka och kanske lite över 150 cm. Har gott om plats i 15.5"

Så det är lite svårt svara på utan veta exakt vilken sadel och ryttare det handlar om, det bästa är att prova.
 
Frågan är väl också hur stor ponnyn är ?? Om den kan ha 16 tum eller mer? Jag har tre B-ponnyer mellan 110-126 cm mankhöjd. Ingen kan ha större än 15,5 tum . Men kan din ha 16 så ta hellre det och INGEN flat seat , för då kan det lilla barnet hamna långt bak i sadeln, vilket ofta händer (stolsits). Hellre djup sits på sadeln.
 
Frågan är väl också hur stor ponnyn är ?? Om den kan ha 16 tum eller mer? Jag har tre B-ponnyer mellan 110-126 cm mankhöjd. Ingen kan ha större än 15,5 tum . Men kan din ha 16 så ta hellre det och INGEN flat seat , för då kan det lilla barnet hamna långt bak i sadeln, vilket ofta händer (stolsits). Hellre djup sits på sadeln.
det är en maxad C, NF.
Jag rider utan större besvär i de flesta 15.5" sadlar. Är 160 cm och väger typ 50 kg. Korta ben.

Ponnybarnet jag lånar in ibland är 13 år, smal som en sticka och kanske lite över 150 cm. Har gott om plats i 15.5"

Så det är lite svårt svara på utan veta exakt vilken sadel och ryttare det handlar om, det bästa är att prova.
En wintec 500 hopp, gamla varianten. 15"
 
Du får ju testa just den modell av sadel som du ska ha, men spontant säger jag också typ 15,5" eller så.
Är, precis som Alexandra_W ungefär 160 cm/50 kg (lite dryga) och med korta ben. Jag tycker typ 16-16,5" är precis lagom för mig. 15,5" funkar utan större problem om de inte är jättesmala i midjan.
Så 15-15,5" borde vara lagom!
 
Du får ju testa just den modell av sadel som du ska ha, men spontant säger jag också typ 15,5" eller så.
Är, precis som Alexandra_W ungefär 160 cm/50 kg (lite dryga) och med korta ben. Jag tycker typ 16-16,5" är precis lagom för mig. 15,5" funkar utan större problem om de inte är jättesmala i midjan.
Så 15-15,5" borde vara lagom!

Även jag rider till vardags i 16" eller 16.5" kanske ska tilläggas. Men B-ponnyn kan sällan (enstaka sadlar) ha 16" så han har 15.5". Och sällan några problem få plats i utan att sitta på bakvalvet.

Men det kan absolut vara för litet för en 12-åring, beror ju på hur stor hen är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp