Välja-vagn-tråd

skuggi

Trådstartare
Jag har lite välja-vagn-ångest, tänkte att kanske fler har det, så kan vi ha ångest tillsammans? :idea:

Jag har en ponny(?) på 160 cm och en på knappa 140 cm, vill ha en vagn som kan funka till båda förståss.
Den ska vara tävlingsgodkänd om jag får för mig att börja tävla framöver.
Den ska vara hållbar såklart, inte något räppel som trillar sönder första bästa, vill kunna köra lite off-road ibland utan att den dör av det.
Det ska vara en ganska nätt vagn som jag lätt kan justera om (när?) vi kör fast i skogen :p
Den får också gärna vara något ihopfällbar/möjlig att plocka isär så man kan få med den i transport/baklucka tillsammans med hästen(avser här transport-alternativet :angel:)

Har tittat på en som kallas Oxer, den har smal och bra spårvidd(typ 125) och är nätt. Hyfsat bra att plocka isär. Osäker på om den är FÖR nätt/billig? Håller den i längden? En kompis har köpt den och är nöjd, men hon har inte haft den så länge. Den känns bra för sitt pris, men samtidigt känns den liiite "billig", eftersom den ju är det.

Har också tittat på Tidaholmsvagnar, där finns ju en väldigt fin ihopfällbar :love: men där har jag en bekant som köpte en sån och hon tyckte den var väldigt otymplig, överdrivet rejäl? Hon klarade inte att lasta den själv, men då var det en med typ 140 spårvidd, jag tänkte isf kanske specialbeställa en närmare 120 cm. Bekantingen tyckte absolut att jag borde se den live innan jag bestämmer mig...

Har tittat på Kutzmann(stavning?) också, lite mellanklass prismässigt, vet inte om de var så ihopfällbara, men ser ju smidiga ut...

Så, in med era tankar, kommentarer och erfarenheter :bow:
 
Sv: Välja-vagn-tråd

120 är inte godkänt för klasser över debutant/lätt.

En oxer hade jag inte ens vågat ha till mina shettisar, den ser klen ut. Du behöver en rejäl och ställbar vagn och då låter Tidaholmsvagnar som ett bra alternativ. Finns inget som heter överdrivet rejäl när det gäller vagnar ;) framförallt inte som används till nyinkörda hästar.
 
Sv: Välja-vagn-tråd

Aha! Vad är minsta godkända spårvidd då?

Ja, jag känner också att jag vill ha något rejält när man börjar köra in. Kompisen säger att jag gärna får låna Oxern, men jag törs inte. Ok, om det är min egen vagn.. men helst vill man ju ha en som håller för lite.
 
Sv: Välja-vagn-tråd

Sitter och försöker skumma igenom TRV... hur "lätt" är det att ta sig förbi samtliga "lätta" klasser?
Vi är ju helt klart på hobbynivå, hästen håller på att ridas/köras in och jag räknar väl inte med att ha större ambitioner än att åka på tävlingar inom max ett par timmars bilfärd från Stockholm.
Så jag tänker att en 120-vagn kanske duger ganska många år till oss?

OM det skulle slå slint i huvudet på mig och vi verkligen skulle vilja börja SATSA (om några år), så lär jag ändå vilja köpa en snygg gigg att tävla i, och inte något ihopfällbart åbäke :p
 
Sv: Välja-vagn-tråd

Fast jag undrar om inte 125 är för små ponnys...
Gigg kan du bara köra med i precision och dressyr, i maraton är den inte att rekommendera.
 
Sv: Välja-vagn-tråd

Nämen! Oxern är ju 125(typ) i det utförandet som är avsett för upp till stor häst?

Jag tycker att det är en så behändig storlek...

Nä, jag tänkte inte på Maraton, är det alltid så att man ska göra alla delarna? Var jättelänge sen jag tävlade men hade för mig att jag mest bara tävlade i dressyr och precision?
 
Sv: Välja-vagn-tråd

125 cm spårvidd är även för storhäst. När man kommer upp till svår klass krävs 138 cm i dressyr och precision men 125 i maraton.

Det vanligaste är att man tävlar i alla tre grenar men att ha bara dressyr och precision kommer mer och mer det oxå. Även på fullständiga tävlingar så brukar arrangörerna öppna för att anmäla till enskilda klasser bara så du behöver inte tävla alla tre grenar om du vill.

Som det är nu så är LB/debutant, den klass där vagnsbredden är fri, en clearround, så vill du börja tävla vill du antagligen starta LA/Lätt klass så fort du startat LA då clearround inte är så skoj att åka runt på om man vill tävla, fast det kan ju vara olika från person till person oxå så klart.
 

Liknande trådar

Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 451
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp