Vän med sin häst- långt

Puuh, nu har jag läst genom allt :smirk:

Nånting som slog mig, är de paralleler man skulle kunna dra mellan hästägande och föräldrarskap.

Att vara vän, men samtidigt vara den som drar gränser.
 
svar till:

Jag lyssnar gärna på vad folk har att lära ut och plockar upp det som jag tycker verkar bra, men jag har aldrig varit stenhårt inriktad på ett sätt hur man ska göra.


MYCKET BRA SKIVET!! HÅLL PÅ DIG!! många tror att bara för man håller på nh så gör man allt iniom nh,jag plockar själv "bitar" här och var som passar mig och mina hästar.
en fråga till alla här: är det någon här som har kört motorgräsklippare med hästen i andra näven gåendes efter??
DET HAR JAG!! Har även cyklat med pållarna,ridit barbacka med grimma mm. kram :) :banana:
 
Jag undrar hur du hanterar obehagliga saker som hästen bara måste göra? Typ veterinär, hovslagare, avmaskning, hästtandläkare, sårvård, transport o.s.v. kommer ni överens där också, eller låter du hästen bestämma?
Inget ,eller i ovanliga fall väldigt få, av de alternativ du tar upp brukar mina hästar uppfatta som obehagliga saker?
Betyder det att de är väluppfostarde eller att jag har/är en ovanligt duktig veterinär, hovslagare, tandläkare osv?
 
en fråga till alla här: är det någon här som har kört motorgräsklippare med hästen i andra näven gåendes efter??

Nej, man jag har tagit bort fastrostade brodd ur bakskorna på min då 1,5 åriga Humlan med slipmaskin... *Brum brum* :angel:
 
Blir faktiskt ofta förvånad över hur ofta människor anser sig ha problem med sina hästar (inget ont i det , det kan hända alla). Hästen skickas till mig av en eller annan anledning och jag ser inte skymten av något problem. Beror det på min hästvana eller att jag helt enkelt inte SER något problem. Det är ju lite olika hur saker och ting uppfattas.

Det är just det här som är problemet i många fall, enligt mig. Många ser problem redan innan det kommit och skapar på så sätt ett problem just bara därför att det förväntas uppkomma. Jag har exempelvis stött på en och annan människa som påstår sig ha sådana problem med sina nervösa hästar och visst har de problem... Människan är så nervös att så fort hästen skulle råka ta ett steg åt sidan tar de ett jättetag i tygeln och spänner sig något så alldeles att benen klämmer åt om hästens sidor... Inte konstigt att det blir problem...

Nu är jag själv förmodligen mycket mer lugn och obrydd än vad som kanske är hälsosamt för mig, men jag har heller aldrig råkat ut för något allvarligt (ta i trä....)... Jag är dock helt övertygad om att man kan överkomma många "problem" om man helt enkelt inte bryr sig om dem/ser dem.
 
svar till:

Många människor som har problem med sina hästar har inte studerat hästar i flock tillräckligt. Där kan man bland annat tydligt se att hästar som är vänner knyter starkare vänskapsband genom att klia varandra. Ändå är vissa människor så emot att kela och klia sin häst. Klia din häst, så börjar den förr eller senare att klia tillbaka på dig. Visst är det ju kanske så, att hästarna inte sparkar mot sin kompis.

Avsätt några timmar en solig sommardag till att studera hästarna i hagen. Du skall se att du kommer lära dig att upptäcka små signaler mellan två hästar som de flesta inte ens lägger märke till.


jag håller med dig!! :bow: :bump:
 
svar till:

Tycker att en del verkar sätta likhetstecken mellan en lydig häst = en "död" häst utan personlighet.
Det tycker jag är rent skitsnack.
Sen klart att ingen häst är 100 % lydig. Det är djur vi talar om, men en god grundlydnad vill jag ha på alla mina hästar/susanne

håller med dig, de som säger att hästen ser"död" ut, förstår inte att hästen är totalt avslappnad i samarbetet med dig!! kram på dig! :D :bow:
 
Jag och min häst är kompisar men det är ändå jag som i slutändan bestämmer...det finns veka hästar som man aldrig kan höja rösten till utan att de flyger i taket och så finns det hästar som min som man måste säga till en gång på skarpen för att man ska kunna handskas med henne!!!

Min häst är odräglig med vissa personer medans hon är hur fin som helst med andra...det beror på hur människan är, är han/hon jättemesig och bara hanterar henne med gulligull så tar hon övertaget direkt och visar ingen respekt alls utan ignorerar personen, står inte still när man håller i henne, går "över" en i gången och är allmänt bufflig! Lika jäklig är hon med människor som är för domenanta och tror att dom kan allt och verkligen vill bestämma i alla siuationer! Dom sätter hon på plats direkt!

För att min pålla ska vara en trevlig häst ska man vara något mitt emellan, inte för larvig och inte för bossig!! Hon måste få vinna ibland när det gäller mindre viktiga grejer och jag måste tydligt visa när hon har gått över gränsen!!

Många skulle säkert tycka min häst är ouppfostrad i vissa situationer, alla kan inte hantera henne till 100%, hon kan tramsa lite när hon är uppbunden och inte stå still och sådär men på dom punkter jag vill att hon ska vara väluppfostrad så är hon den också det....jag kan rida henne i endast ett grimskaft runt halsen, går att bada med, hon är säker att rida på ute, kastar sig inte för saker och sådär och är lätt att övertala när hon blir rädd, drar aldrig iväg i galoppen osv, sånt som jag tycker är viktigt!... :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 273
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 581
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 304
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp