Vändkransbroms

Sv: Vändkransbroms

Den bromsar/låser vändkransen. =)
Dvs. vagnen viker sig inte i midjan. (eller viker sig 'trögare')
 
Sv: Vändkransbroms

I maratonkörning vill man kunna köra med så hög hastighet som möjligt i svängar utan att vagnen sladdar och när man använder vändkransbroms så hjälper den till så att man inte får så mycket sladd. Anledningen till att man inte vill ha sladd är att det tar kraft från hästen samt att får man en sladd mot tex en sten på marken så kan vagnen välta.

När ekipage välter på tävling beror det ofta på att kusken låser vagnens hjul med bromsen och då får sladd med ett stopp mot marken och kan vagnen välta om inte groomen orka reda upp situationen. Det gäller som kusk att ha is i huvudet och inte låsa bromsen för att undvika sådana situationer :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Sonen har knappat på datorn så ”musplattan” slutat fungera och den orangea knappen lyser. Hur gör jag för att få det fungera igen?
Svar
2
· Visningar
212
Senast: Fille
·
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
294
Senast: Cambrie
·
IT & mobiler Min mobil vill inte ta in internet när jag är ute i trädgården. Sånt har funkat förut. Någon som har någon ide varför det slutat fungera?
Svar
5
· Visningar
447
Senast: corzette
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
459
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp