Vänja hunden vid katter - går det?

kompis87

Trådstartare
Min hund är snart fyra år och har aldrig varit i kontakt med katter. När man ser dom ute reagerar han likadant som när han ser kanin/hare dvs helt spänd i hela kroppen, okontaktbar och börjar gny och gnälla och vill så klart dra mot kaninen.

Nu är det så att killen som jag träffar sen ett år tillbaka har två katter.. Hittills har hunden fått vara i sovrummet när jag är där men tänker att förr eller senare måste han ju vänja sig vid dom. Så jag tar tillfället i akt nu när jag passar hans lägenhet och katter medan han är bortrest en sväng, men det verkar vara svårare än jag trodde.

Jag har testat med att skärma av hela lägenheten med kompostgaller samt ha munkorg på hunden OM nån av katterna skulle hoppa in på hans sida, det har dom inte gjort men så fort min hund fått syn på katterna första gången har han varit helt besatt.. Han är konstant spänd när vi är i lägenheten och letar/tittar hela tiden efter katterna. Han kan inte slappna av alls, det var svårt att ens få honom att sova i natt.. Just nu ligger han brevid mig i soffan men han är så spänd i hela kroppen att musklerna skakar på honom och så fort han hör ett ljud så måste han gå och kolla och han stirrar konstant mot rummet där katterna är.

Vad tror ni, kommer han att lugna ner sig med tiden och släppa detta lite eller är han en hund som aldrig kommer acceptera katter utan bara vilja jaga?
 
Har du läst något om skvallerträning?

Min första tik var en som utan minsta tvekan hade dödat katt om hon fått möjlighet, men det gick ändå att träna henne till att acceptera katt inomhus, när jag höll ögonen på henne.
Min senaste, en omplacering, blev "galen" och började skälla som en tok så fort hon såg katt, även inomhus och med tanke på att hon är en jaktidiot så är det verkligen inte omöjligt att hon försökt döda katt om hon mött en utomhus. Idag är hon bästis med morsans katt ;)

Så ja, det går ofta, men det jag gjort är att hålla hund kopplad inomhus till en början för att den inte ska få möjlighet att springa runt efter katt osv samtidigt som katt kunnat gå runt i hemmet som vanligt. Jag har också lärt hunden vad jag vill att den ska göra istället, vilket i mitt fall är att lägga sig. Så fort jag märker att hunden reagerat på att det är katt i lägenhet har jag alltså sagt åt hunden att lägga sig och varit noga med att belöna när den gjort det. Sedan har vi såklart tränat ofta, i princip dagligen. Skvallerträning har jag kört med utomhus, men i viss mån även inomhus med omplaceringen.
 
Jag har preciiis varit i din sits!

Sambon hade hund, 2,5år (då) rottistik. Jag hade hankatt på 6 månader.

Först kom dom hem till mig ett par två-tre gånger, hunden fick vara i hallen med kompostgaller i dörrkarmen så hon såg katten. Satt och stirrade konstant, dreglade pölar osv. Gick inte direkt att bryta

Efter några gånger fick hon vara i rummet med oss, kopplad, då var katten bara uppe på sin ställning. Tog ner honom så dom fick nosa på varandra = hunden feg och undvek ögonkontakt. Hon fick också ligga ner och vi försökte så mycket det gick med att hon skulle släppa fokus.

Tillslut tog vi med katten till honom eftersom det var där vi oftast var, hunden fick ha munkorg utifall att. Katten var lös men låg bara på soffan och undrade vad hon var för konstigt djur.

Idag är dom bästa vänner och busar konstant, även om invänjningen med varandra var jobbig och behövde uppsikt hela tiden gick det över relativt snabbt och dom vande sig vid varandra. Så ja, låt dom träffas på avstånd - kanske nosa lite sedan - munkorg bra att ha - successivt nära sig varandra. Ni kommer ju märka hur hunden beter sig och hur lång tid det kommer ta för den att lugna ner sig
 
Vad händer om du "tvingar" hunden att hälsa på katterna? Enligt min personliga erfarenhet så brukar invänjning av saker och ting gå betydligt bättre om man är lite rakt på sak och inte smyger med det. Jag hade testat att ha hunden kopplad, med munkorg utifall att, suttit på soffan och haft katterna i knäet och hunden bredvid. Låt dem nosa på varandra och korrigera hunden lugnt men bestämt om den visar tendenser att vilja vara elak mot katterna.
 
Jag har en kattdödare här hemma. När katten flyttade hit tog jag hunden i koppel, katten i famnen och sa till hunden "det här är min katt och dem ger du fan i". Släppte ner katten och höll kvar hunden i koppel. Det tog två veckor innan jag litade på att ha hunden lös inomhus, och så en dag var det som att hunden drog en djup suck och accepterade läget. Nu har det gått två år och han jagar fortfarande katten utomhus ibland men inte med " döda" i blicken.

Andra katter är han precis som innan med, alltså besatt av. Men vår katt har han accepterat som en hund.
Jag tror det hjälper att katten är stencool och väldigt självsäker, och hunden har en ganska stor dos impulskontroll och är inte särskilt reaktiv.
 
Frodo har tagit 2 år för att få bort mordlusten inör katter. Jagar dem gärna men går numera att bryta.
 
Skönt att höra att det inte verkar helt hopplöst att lösa iaf :)
Skvallerträning använder jag mig av vid hundmöten men har inte fungerat så bra med kanin och katt då han som sagt blir okontaktbar och jag kan slänga en falukorv framför honom men han skiter i allt annat utom djuret.

Han har som sagt varit väldigt orolig de senaste dagarna och det är minst sagt på festande med det eviga gnällandet... Men idag börjar katterna slappna av lite mer, och för en stund sen satt jag på ena sidan om kompostgallret och kallade på en av katterna så de fick se varandra på lite mer nära håll, hunden stod som en staty och vibrerade i hela koppen med öronen rakt fram, katten fräste till lite då la hunden svansen mellan benen och vände runt ett varv innan han vågade sig fram igen.
Jag tror inte(hoppas inte) att han är nån kattmördare, det är inte den känslan jag får av hans kroppsspråk, mer att han är så satans nyfiken på vad katterna är för något blandat med nån slags jaktlust.
 
Det ser jag som positivt att han reagerar så på att katten fräser! Om en katt fräser åt min hund säger han "så du VILL bli uppäten?!" och försöker klippa den. Han har aldrig visat någon som helst osäkerhet mot ens den argaste katt och ser han en ut blir han helt stel i kroppen, svansen är helt stilla och öronen är spetsade.

Jag skulle nog testat att, med munkorg på hunden, släppa ihop dom när katterna verkar någorlunda självsäkra. För att du ska få en uppfattning om hur pass mycket du kan lita på hunden.
 
Jag såg också det som förhoppningsvis positivt. Igår tog jag ut honom i lägenheten med munkorg och koppel och satte honom i soffan i ena sidan av rummet och katten låg i soffan i andra sidan av rummet och jag höll i kopplet, men han försökte ju såklart kasta sig mot katten så den blev rädd och sprang och gömde sig..

Har haft honom i sovrummet nu i en timme sen jag kom hem och han gnäller konstant och ligger vid dörren, gick precis in och kollade till honom och då har han kissat i sängen! Vilket är väldigt märkligt för mig för han har inte kissat inne sen han var 10 veckor, det har aldrig hänt oavsett vem vi har varit hemma hos eller om huset varit fullt av hanhundar, så det gör mig lite orolig att han är så himla stressad och uppjagad att han till och med kissar inne... :(
 
Jag såg också det som förhoppningsvis positivt. Igår tog jag ut honom i lägenheten med munkorg och koppel och satte honom i soffan i ena sidan av rummet och katten låg i soffan i andra sidan av rummet och jag höll i kopplet, men han försökte ju såklart kasta sig mot katten så den blev rädd och sprang och gömde sig..

Har haft honom i sovrummet nu i en timme sen jag kom hem och han gnäller konstant och ligger vid dörren, gick precis in och kollade till honom och då har han kissat i sängen! Vilket är väldigt märkligt för mig för han har inte kissat inne sen han var 10 veckor, det har aldrig hänt oavsett vem vi har varit hemma hos eller om huset varit fullt av hanhundar, så det gör mig lite orolig att han är så himla stressad och uppjagad att han till och med kissar inne... :(

Prova att ha ett kompostgaller istället så han kan se ut. Såklart stressande att ligga instängd ensam när han vet det finns något på andra sidan.
 
Prova att ha ett kompostgaller istället så han kan se ut. Såklart stressande att ligga instängd ensam när han vet det finns något på andra sidan.

När jag skrev instäng i sovrummet så menade jag med kompostgaller, lite otydligt kanske. Men han ser ju ändå inte allt som händer i lägenheten, så han blir lika stressad ändå.
 
Sådär var min hund också i början när mina katter flyttade in och blev fler. Höll i hennes halsband och hon lärde sig snabbt att katterna var otillåtna att mucka med hur gärna hon än skulle vilja. Hon gillar fortfarande inte katterna men är mer tolerant nu än förut. Men blir ursinnig om de springer runt och busar eller bråkar med varandra (katterna alltså) eftersom hunden i fråga är en självutnämnd ordningspolis.

Bara för att de är korkade kring katter behöver det inte betyda att det på på livstid. Man får ha is i magen och träna så det går vägen till slut. Bara katterna får ha ställen att snabbt komma undan på; bakom/under/upp på möbler tex.
 
Jag tror hans stress mest beror på att han inte fattar var hans plats i flocken är längre, om de är högre i rang, vem som bestämmer, och varför han inte får lov att hälsa/sniffa/leka med dom utan att de springer iväg.

Med kompostgaller går det hyffsat nu, katterna håller sig på sin sida och hunden blir bara uppjagad när katterna kommer nära.
Tycker ni ska jag ska släppa honom lös i lägenheten, med munkorg på? Det som kommer hända är ju att han kommer rusa efter katterna och dom kommer gömma sig och han kommer stå och vänta på att de ska komma fram... Då kanske de blir super stressade och börjar kissa över allt, inte vågar äta eller gå på lådan.. Jag vet inte, känns som en dö-läge just nu. Jag har INGEN erfarenhet av katter heller så vet inte hur mycket man vågar "pressa" dom.
 
Jag hade fixat nödutgångar till katterna, släppt lös hunden med munkorg och låtit helvetet bryta lös om hunden försökte springa efter eller på annat sätt låsa sig på katterna.
"Att låta helvetet bryta lös" är givetvis olika för olika hundar, min hund har jag fysiskt fått släpa iväg från platsen och "slängt" (Svårt med en 35kg hund) in honom i ett rum i stil med "nu får du vara här tills du är snäll igen". Väntat några minuter, säkrat katten och sedan tagit ut hunden igen. Och upprepat om han låser sig på katten igen, men det hände faktiskt bara en enda gång inomhus efter att hunden fick börja vara lös. Men jag hade nolltolerans redan när han var i koppel mot att låsa sig på katterna.

För andra hundar och ägare kan det vara lämpligare att belöna när hunden inte förbryter sig. Jag skiljer dock på momentinlärning och uppfostran, och i uppfostran har jag inga problem med att berätta för mina hundar om dom gör fel.
 
Ja
Jag hade fixat nödutgångar till katterna, släppt lös hunden med munkorg och låtit helvetet bryta lös om hunden försökte springa efter eller på annat sätt låsa sig på katterna.
"Att låta helvetet bryta lös" är givetvis olika för olika hundar, min hund har jag fysiskt fått släpa iväg från platsen och "slängt" (Svårt med en 35kg hund) in honom i ett rum i stil med "nu får du vara här tills du är snäll igen". Väntat några minuter, säkrat katten och sedan tagit ut hunden igen. Och upprepat om han låser sig på katten igen, men det hände faktiskt bara en enda gång inomhus efter att hunden fick börja vara lös. Men jag hade nolltolerans redan när han var i koppel mot att låsa sig på katterna.

För andra hundar och ägare kan det vara lämpligare att belöna när hunden inte förbryter sig. Jag skiljer dock på momentinlärning och uppfostran, och i uppfostran har jag inga problem med att berätta för mina hundar om dom gör fel.

Ja i detta fall känns det som uppfostran känner jag och att han måste förstå att han måste lyssna på mig, jag bestämmer. Har svårt att se att belöning hjälper i detta fall när han är så pass stressad. Det är liksom på den nivå att han blir stressad, och börjar dra i kopplet bara vi närmar oss lägenheten där katterna befinner sig, han drar aldrig i kopplet annars.
Katterna kan ha sin flykt väg ut på balkongen där de har sin mat och låda, dit kan inte hunden följa efter.
Men kommer dom våga sig fram igen? Hur tuffa är katter, återhämtar dom sig snabbt?
 
Om hunden är så stressad att han stressar bara över att närma sig huset där katterna bor så tror jag faktiskt inte att han skulle ta till sig av korrigeringar heller ärligt talat. Då får han nog vackert bo i ett eget rum tills han är vid normal sinnesstämning där, och sedan kan du testa att släppa honom lös.
 
Om hunden är så stressad att han stressar bara över att närma sig huset där katterna bor så tror jag faktiskt inte att han skulle ta till sig av korrigeringar heller ärligt talat. Då får han nog vackert bo i ett eget rum tills han är vid normal sinnesstämning där, och sedan kan du testa att släppa honom lös.

Ja du har nog rätt. Tycker mig se minimala framsteg varje dag så jag får väl bara ge honom tid.
 

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 024
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 073
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Hej! För att gå rakt på sak. Jag har en 6årig hanhund modell 35 kg och min pojkvän har en kattunge på 4 mån. Min hund har aldrig...
Svar
5
· Visningar
1 384
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Jag har 2 hundar, hovawart, en tik på 5 år o en hane på 8 år. Nu har vi fått in en kattunge i huset o behöver tips för hur vi vänjer...
Svar
6
· Visningar
713
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp