Vänsterns förflutna

@skogaliten @Lager
Egentligen halvt OT, men....
Tyvärr är det inte bara mina föräldrars uppfattning eller någonting, absolut inte. Det där är det minst extrema jag upplevt i skolans värld. Nu ska och vill jag inte gå in för djupt på min historia men.... Alltså jag har sett obefintliga anti-mobbningplaner på mer eller mindre samtliga skolor, lärare och rektorer som till varje pris försvarar mobbarna, och som ger 0 stöd till offret, tvärtom ibland t.om. försöker bryta ner det ännu mer på diverse sett. Skolhälsovård som i praktiken försöker bryta ner än och inte förhåller sig till tystnadsplikten osv. Ja, det är sjukt, otroligt sjukt. Men det här är min historia, och inte några uppfattningar som kommer från mina föräldrar eller så, tyvärr, även om jag så önskar. Dock har vi gått vidare med de skolorna som betett sig allra värst....
 
@skogaliten @Lager
Egentligen halvt OT, men....
Tyvärr är det inte bara mina föräldrars uppfattning eller någonting, absolut inte. Det där är det minst extrema jag upplevt i skolans värld. Nu ska och vill jag inte gå in för djupt på min historia men.... Alltså jag har sett obefintliga anti-mobbningplaner på mer eller mindre samtliga skolor, lärare och rektorer som till varje pris försvarar mobbarna, och som ger 0 stöd till offret, tvärtom ibland t.om. försöker bryta ner det ännu mer på diverse sett. Skolhälsovård som i praktiken försöker bryta ner än och inte förhåller sig till tystnadsplikten osv. Ja, det är sjukt, otroligt sjukt. Men det här är min historia, och inte några uppfattningar som kommer från mina föräldrar eller så, tyvärr, även om jag så önskar. Dock har vi gått vidare med de skolorna som betett sig allra värst....
Lite OT men även OM din historia är förbättrad/förvärrad gnm åren så tror jag visst att saker kan förhålla sig som du säger. Är lärare själv och får spader av din läsning (gah, liksom!!) men har upplevt och vet andra som upplevt liknande. Har själv hört kurator som berättat massor om andra elever- helt galet. Hon fick en omplacering efter några år iofs. Vet också mobbade som fått ett helt galet bemötande.

Lite mer Topic; det är intressant det du skriver om Hitler och Stalin/Lenin i skolans historieberättelser. Vi borde rimligtvis ha lärt oss lika mkt om båda. Hitler är ju inte ensam om kusligheterna.
 
@EmmaBovary
Det var väl mest jag som inte fattar vad "motpolen" har med mig att göra. Jag struntar fullständigt i om sd "gör upp med sin historia" eller inte. Främlingsfientlighet (samt ovanligt drulliga företrädare) är ju det enda som utmärker partiet. Det kan de ju inte "göra upp med". Då finns ju inget kvar.

Varför vänstern ska göra upp med Stalin är obegripligt på ett annat vis. Svensk vänster har inte gillat Stalin annat än i extremfall på sin höjd.
 
@EmmaBovary
Det var väl mest jag som inte fattar vad "motpolen" har med mig att göra. Jag struntar fullständigt i om sd "gör upp med sin historia" eller inte. Främlingsfientlighet (samt ovanligt drulliga företrädare) är ju det enda som utmärker partiet. Det kan de ju inte "göra upp med". Då finns ju inget kvar.

Varför vänstern ska göra upp med Stalin är obegripligt på ett annat vis. Svensk vänster har inte gillat Stalin annat än i extremfall på sin höjd.
Jo, svensk vänster har viss omhuldat både Stalin och andra ledare med odemokratiska ideal. Det har varit ok eftersom syftet anses ha varit gott "ändamålen helgar medlen" . Idag vill man - precis som du ger uttryck för - inte kännas vid detta och det är detta som får omgivningen att känna brist på tilltro. Kan man inte erkänna sina misstag så är det uppenbar risk att man upprepar dem. Därav de uttalanden som TS undrar över. Till TS vill jag säga : det går utmärkt att ta avstånd från rasism och för jämställdhet och allas rätt att älska vem man vill utan att vara 'vänster'!
 
@EmmaBovary
Det var väl mest jag som inte fattar vad "motpolen" har med mig att göra. Jag struntar fullständigt i om sd "gör upp med sin historia" eller inte. Främlingsfientlighet (samt ovanligt drulliga företrädare) är ju det enda som utmärker partiet. Det kan de ju inte "göra upp med". Då finns ju inget kvar.

Varför vänstern ska göra upp med Stalin är obegripligt på ett annat vis. Svensk vänster har inte gillat Stalin annat än i extremfall på sin höjd.
Det har varit lärorikt att läsa mer om vänsterns förflutna. Förstod jag Wikipedia (jag vet, källkritik) rätt rensades vänstern upp under tidigt 1900-tal och vänsterextrema bildade egna partier.

Dock; om ett parti har politisk ideologi som bara "måste" ge ett totalitärt samhälle utan demokrati, religion och ngn form av utrensning av fritänkare men ger ett mönstersamhälle för de som inordnar sig och som stöder diktaturer men inte lyckas i det egna landet, så ja, då är det ju lite ... att förhoppningsvis ångra. Lite så är det ju med SD. Och de målar ju upp vänstern på samma sätt. Men som sagt, nu vet ju ialf jag mer och tackar ödmjukast för all input.
 
Jo, svensk vänster har viss omhuldat både Stalin och andra ledare med odemokratiska ideal. Det har varit ok eftersom syftet anses ha varit gott "ändamålen helgar medlen" . Idag vill man - precis som du ger uttryck för - inte kännas vid detta och det är detta som får omgivningen att känna brist på tilltro. Kan man inte erkänna sina misstag så är det uppenbar risk att man upprepar dem. Därav de uttalanden som TS undrar över. Till TS vill jag säga : det går utmärkt att ta avstånd från rasism och för jämställdhet och allas rätt att älska vem man vill utan att vara 'vänster'!

Tack för allt du bidragit med. Intressant att läsa ngn som ifrågasätter v på ett "bra sätt" och lyfter upp kritik och farhågor som man stöter på då och då. Då får man ta del av "försvaret" och vidgar allmänbildningen lite.

Nej, man kan nog vara mot rasism utan att vara V. Jag vet knappt vad jag är längre. En sida hos mig tänker att de allra flesta partier är bra och tillför. Tror att inget parti/allianser gör gott för Sverige om de får styra för länge. Tror det är bra att de rensar upp efter varandra. Och bra att MP, V och FI är en nagel i ögat och lyfter frågor som mår bra av att luftas. Men det var OT
 
Lite OT men även OM din historia är förbättrad/förvärrad gnm åren så tror jag visst att saker kan förhålla sig som du säger. Är lärare själv och får spader av din läsning (gah, liksom!!) men har upplevt och vet andra som upplevt liknande. Har själv hört kurator som berättat massor om andra elever- helt galet. Hon fick en omplacering efter några år iofs. Vet också mobbade som fått ett helt galet bemötande.

Lite mer Topic; det är intressant det du skriver om Hitler och Stalin/Lenin i skolans historieberättelser. Vi borde rimligtvis ha lärt oss lika mkt om båda. Hitler är ju inte ensam om kusligheterna.
Det finns tyvärr en långtgående brist på kontroll och styrning inom svensk skola som i värsta fall kan leda till skräckvetsionet som den Dressyrtjejen beskriver. Det finns en fråga där jag är helt överens med vänsterpartiet ( och folkpartiet samt även SD tror jag) staten ska ta tillbaka hela ansvaret för skolan!
 
Ja, jag kände ju tex 4-5 personer under 80-talet som utmålade Albanien som ett paradis på jorden. Det handlade väl inte om just Stalin, men inte heller om ett demokratiskt land som förebild. Men så små grupper, liksom. Hur mycket bryderi förtjänar de?

Tex kpml(r) är/var inget roligt parti, men också helt marginella. Jag orkar inte uppröras, och sådana grupper har inte ingått i den vänstermiljö där jag växte upp. Inte att förvånas över då det gäller så få personer.

Det är mer förvånande när folk säger sig ha "utsatts" för dessa grupper, tycker jag, just med tanke på hur små de är/var.
 
Tack för allt du bidragit med. Intressant att läsa ngn som ifrågasätter v på ett "bra sätt" och lyfter upp kritik och farhågor som man stöter på då och då. Då får man ta del av "försvaret" och vidgar allmänbildningen lite.

Nej, man kan nog vara mot rasism utan att vara V. Jag vet knappt vad jag är längre. En sida hos mig tänker att de allra flesta partier är bra och tillför. Tror att inget parti/allianser gör gott för Sverige om de får styra för länge. Tror det är bra att de rensar upp efter varandra. Och bra att MP, V och FI är en nagel i ögat och lyfter frågor som mår bra av att luftas. Men det var OT
Tack TS för en trevlig ton! Diskussionerna här på Buke har tyvärr en tendens att bli trista i tonen ibland när de olika 'debattörerna' får mothugg av varandra . Du sätter en god standard för hur det bör vara!
 
Det finns tyvärr en långtgående brist på kontroll och styrning inom svensk skola som i värsta fall kan leda till skräckvetsionet som den Dressyrtjejen beskriver. Det finns en fråga där jag är helt överens med vänsterpartiet ( och folkpartiet samt även SD tror jag) staten ska ta tillbaka hela ansvaret för skolan!
Fast det var under den statliga perioden sånt här pågick. Kan ju vara värt att fundera på. Och staten som arbetsgivare är ju lite annat nu än förr. Att tro att allt blir bättre är ju inget som är säkert. Sen att det är många fördelar, ja absolut.
 
Det finns tyvärr en långtgående brist på kontroll och styrning inom svensk skola som i värsta fall kan leda till skräckvetsionet som den Dressyrtjejen beskriver. Det finns en fråga där jag är helt överens med vänsterpartiet ( och folkpartiet samt även SD tror jag) staten ska ta tillbaka hela ansvaret för skolan!
När jag gick på högstadiet så hade vi provval på skolan som en del i den demokratiska utbildningen.

Lärarna skulle då propagera för för partierna. Dvs en lärare stod för socialdemokraterna, en för vänstern, en för moderaterna osv.

Det var en sådan fruktansvärd propaganda för vänsterpartiet så det var sannslöst. Tom dom som skulle propagera för moderaterna propagerade för vänstern genom att svartmåla högersidan.

Jag vägrade rösta och gick demonstrativt hem. Rektorn kallade då till samtal med mina föräldrar. Dels för att jag skolkade men även för att jag vägrade vara med i den "demokratiska processen". Vad exakt min pappa sa till rektorn vet jag inte men det var sista året som valen hölls. Dessutom sa rektorn till mig att han har glömt att jag skolkade.

Så jag tror inte att allt löses bara för att staten tar över kontrollen av skolan. Vissa problem är mer djuptgående än så. Och vissa problem fanns redan då.
 
Jag gick i skolan under den statliga tiden. Min skola dominerades av pingstkyrkan, alltså även från lärarhåll. Vi fick lära oss att Bibeln var sann och liknande visdomar.
 
Nej, det var absolut inte så att allt var bättre förr och problemet med politisk indoktrinering grundlades då skolan var statligt reglerad ( lärarna var kommunalt anställda men villkoren var statligt reglerade) men jag menar trots det att statens styrning över skolan är på tok för svag idag. Försökte väl hitta en fråga där i alla fall jag tycker som vänsterpartiet oavsett deras förflutna
 
Nej, det var absolut inte så att allt var bättre förr och problemet med politisk indoktrinering grundlades då skolan var statligt reglerad ( lärarna var kommunalt anställda men villkoren var statligt reglerade) men jag menar trots det att statens styrning över skolan är på tok för svag idag. Försökte väl hitta en fråga där i alla fall jag tycker som vänsterpartiet oavsett deras förflutna
På vilket sätt/ område vill du att staten ska ha ökat inflytande?

Jag lider med de skolor eller med de kommuner där det bor elever som behöver betydligt kostsamma insatser än de som täcks av skolpengen. Den biten tror jag blir bättre med statlig skola. I övrigt har jag svårt att se fördelar men jag har inte läst på eller följt debatter med vidhängande argument. Tycker skolinspektionen är ganska "där".
 
Just det, kan skjuta till med lite egna erfarenheter också. Dock är jag ju då inte så gammal än men ändå.
Kan också tillägga att jag idag sympatiserar med Alliansen, vill dock inte specificera parti närmare.
Jag säger inte att jag skulle sympatiserat med just vänstern, men jag tror absolut att jag hade kunnat sympatisera med åtminstone S, om jag inte hade upplevt nedanstående. Att jag idag sympatiserar med det Allians-partiet jag gör, beror till stor del på just att jag fått uppleva vänstern ur det perspektiv som beskrivs nedan, och att jag blev "avsmakt" från allt som ligger på vänster-skalan.

Min uppväxt under slutet av 90-talet t.om. början av 2010-tal har en stark vänsterprägel, och jag blev mycket hårt vänsterindoktrinerad, främst från skolan. Mina iakttagelser kommer från skolans värld (flera skolor, kan tilläggas!).

Till att börja med fick man absolut inte vara bättre än någon annan. Jag, som hade lätt för mig i skolan, fick absolut inte minsta cred för det, inte ens på privata utvecklingssamtal. Denna mentalitet genomsyrade verkligen skolan. Alla skulle vara lika och "i samlad trupp" som det så fint hette. Ingen skulle vara bättre än någon annan, i något ämne. Gud förbjude den som hade ett personligt pennskrin, skrivhäften eller suddgummin. Åtminstone skrivhäftena hamnade i soptunnan. Man skulle även alltid lyda sina lärare till punkt och pricka, utan att överhuvudtaget ifrågasätta. Sa lärarna att man skulle sudda ut fyra sidor skrivstil för att en bokstav, på en rad, på ett ställe, blev lite sned, ja, då skulle man bara lyda. Man fick inte ens kommentera med "nej, men oj,hoppsan!", för då fick man ordentligt med skäll. Att kritisera var en dödssynd. Även om det så var helt konstruktivt och befogat. Var man öppen med att t.ex. konstruktivt kritisera undervisningen, o-ordning i klassen eller liknande, ja då hotades man med polisanmälan, och skrämdes till tystnad. Så även föräldrarna, om kritiken kom från dem. På historielektionerna talades det mycket varmt om DDR och Sovjet, och vad än läroboken sa, lyftes alla tänkbara fördelar fram. Till historie- eller samhällskunskapsarbeten på den tiden när datorer blivit vanliga, var det lärarna som valde ut källorna åt oss elever. Alltid korrekta ur ett vänsterperspektiv, och gällde arbetet någonting som rörde vänstern på något sätt (t.ex. Sovjet, DDR, osv.), valdes naturligtvis källor som lyfte fram dessa på bästa tänkbara vis.

Detta må låta fullkomligt surrealistiskt. Men detta är verkligheten i svensk skola under 2000-talet.
Men oj, vilken tyrannisk skolan har blivit..verkar ha utvecklats till en lite otäck plats nästan.
 
Öh jaha? Och därför ska vi inte nämna Kirunasvenskarna när vi pratar om svenska kommunisters historia? Är det så känsligt?
Min poäng är att det finns lika många skelett i garderoben hos t ex moderata samlingspartiet som till och med var emot den allmänna rösträtten inte alls för så länge sen. Men det som syns och hörs mest är alltid vänsterns förflutna. Som att Ohly kallade sig kommunist t ex i början, är det någon på allvar som tror att han var för ett sovjetsystem liksom med förtryck och grejer? Nä knappast.
 
Jag har nog faktiskt inte heller träffat på någon som försvarat totalitära former av kommunism. Men som parallell har jag inte heller träffat på en sverigedemokrat som försvarat nazismen. Jag tycker att både extremhögern och extremvänstern bör tydliggöra att deras övertygelse är långt ifrån deras smutsiga historia(såklart tycker jag att SD är närmare smutsen, men jag tycker också att man bör tvätta sin egen byk när man förutsätter att andra ska tvätta sin), som man inte kan bortse från i något av fallen.

Och jag vet att alla som röstar vänster inte är extrema, det var bara för att visa en motpol :)
Fast det där är så dumt tycker jag, att på något vis klumpa ihop Vänsterpartiet med Sverigedemokraterna som är ett parti utvecklat från nazismen, medan vänstern alltid stått upp för demokratin ( även om man varit jäkligt naiv och godtrogen många gånger ). Observera att jag inte pratar om sektvänster nu, de har jag ganska dålig koll på.
 
Fast det där är så dumt tycker jag, att på något vis klumpa ihop Vänsterpartiet med Sverigedemokraterna som är ett parti utvecklat från nazismen, medan vänstern alltid stått upp för demokratin ( även om man varit jäkligt naiv och godtrogen många gånger ). Observera att jag inte pratar om sektvänster nu, de har jag ganska dålig koll på.
Socialdemokraterna får nog anses ha stått upp för demokratin trots visst vänslande med regimer i forna öst - men knappast vänsterpartiet. Att ta makten via våld - dvs revolution - kan aldrig anses vara demokratiskt!. Jag menar att många vänsterpartister även idag verkar anse att det är ok att agera odemokratisk bara man är på rätt sida - man tar ju t ex inte tydligt avstånd från de autonoma när de anser sig ha rätt att ta till våld i samband med t ex demonstrationer och valmöten. Det finns fler partier än SD och V som har flirtar med diktaturer och haft tvivelaktiga kopplingar. Bondepartiet - dvs centern - var väl tämligen hitlervänliga på 30-talet. Den intressanta frågan är väl om man idag på ett tydligt sätt har gjort upp med sitt förflutna och på ett tydligt och trovärdigt sätt är för frihet och demokrati. Det är ju detta diskussionen handlar om!
 
En liten motpol till diskussionen om skolan.

Jag är född -92 och har levt hela mitt liv i Göteborg. Här har jag gått i sammanlagt fem skolor (en låg-mellan, två hög, två gymnasium) innan jag tog studenten och gick över till universitetet 2012.

Så vad har jag då för erfarenheter av skolan?
Lite mixade. Intressanta klassammansättningar (vi fick gå i en 3-4-5-6:a ett tag) i början av 2000-talet. Jag gick i en s k "montessoriinspererad" skola som nog hade behövt mer resurser för att kunna få pedagogiken att fungera, sådär i retrospekt. Lärare som säkert var stressade, men som i regel alltid har gjort sitt bästa. Jag har haft några stofiler som inte var riktigt vettiga, men i allmänhet har jag faktiskt inget att klaga på. I efterhand, åtminstone.

Jag var en av de där ungarna som aldrig kunde hålla käft. Eller, som mina tålmodiga lärare berömde mig för, "en mycket engagerad elev, i allt" ;) I mina skolor har jag alltså aldrig upplevt något motstånd till att jag har ifrågasatt (även om jag så här i efterhand faktiskt kan känna att jag kanske var bättre på att prata än på att lyssna, stora delar av mina tonår). Visst har jag haft tråkigt. Jag är ju också ett av de där barnen som har lätt för mig. Som yngre barn var det jobbigare (jag var dessutom snäll så jag blev ofta placerad bredvid de "bråkiga barnen"), men som tonåring tror jag knappt att jag tänkte på det längre (då blev det inte påtagligt på samma sätt). Såhär i vuxen ålder förstår jag att lärarna förmodligen försökte göra något så bra som möjligt för gruppen. Det är möjligt att jag kanske hade kunnat lära mig mer om jag hade fått privatundervisning, men det hade ju inte fungerat i en större skala.

Undervisningen ur ett vänsterperspektiv? Det enda jag kan klaga på är väl möjligtvis att vi ofta fick höra att kommunisterna "också" hade gjort hemska saker. Det var en stark tonvikt på nazism i samtliga skolor jag gick på, så även om lärarna nämnde något om att "Sovjet inte var så bra det heller" så har det tyvärr inte funnits tid att engagera sig ordentligt i fler sidor. Å andra sidan var jag nog myndig innan jag först hörde talas om folkmordet i Rwanda, så jag inser att det är oerhört svårt för lärare att faktiskt få in "allt" i undervisningen. Tiden är inte oändlig, trots allt.

Jag är för övrigt inte vänster. Däremot har jag inte en fullt så ensidig bild av skolan som den @Dressyrtjejen_97 uttrycker. Det fanns saker i min skolgång som var mindre bra, helt klart. Det finns tillfällen då jag/andra i min närhet har blivit felbehandlad/e. Men större delen av tiden har ansvariga helt enkelt gjort så gott de kunnat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp