Vänsterns förflutna

På vilket sätt/ område vill du att staten ska ha ökat inflytande?

Jag lider med de skolor eller med de kommuner där det bor elever som behöver betydligt kostsamma insatser än de som täcks av skolpengen. Den biten tror jag blir bättre med statlig skola. I övrigt har jag svårt att se fördelar men jag har inte läst på eller följt debatter med vidhängande argument. Tycker skolinspektionen är ganska "där".
Kort svar för att inte kapa tråden: primärt för att staten måste garantera en likvärdig skola. Med kommuner och enskilda som huvudmän är detta inte möjligt. Det visar tyvärr utvecklingen under de senaste 25 åren. Idag har vi ingen likvärdig skola i Sverige tyvärr.
 
Min poäng är att det finns lika många skelett i garderoben hos t ex moderata samlingspartiet som till och med var emot den allmänna rösträtten inte alls för så länge sen. Men det som syns och hörs mest är alltid vänsterns förflutna. Som att Ohly kallade sig kommunist t ex i början, är det någon på allvar som tror att han var för ett sovjetsystem liksom med förtryck och grejer? Nä knappast.

Men din poäng är helt värdelös i en tråd där TS vill veta mer om vänsterns mindre smickrande historia. Ditt inlägg stärker dock bara mitt första inlägg - vänstern vill verkligen inte kännas vid sin historia, t ex den om Kirunasvenskarnas öde. Man viftar med att det finns extremister inom alla grupper, andra har skelett i garderoben och det har minsann inte hänt eller så kan det omöjligt ha varit. För uppenbarligen är det faktiskt så känsligt.
 
Kort svar för att inte kapa tråden: primärt för att staten måste garantera en likvärdig skola. Med kommuner och enskilda som huvudmän är detta inte möjligt. Det visar tyvärr utvecklingen under de senaste 25 åren. Idag har vi ingen likvärdig skola i Sverige tyvärr.

Detsamma gäller vården också. Det är helt tokigt vilka skillnader det kan vara i vård och väntetider beroende på vart patienten bor.
 
Varför vänstern ska göra upp med Stalin är obegripligt på ett annat vis. Svensk vänster har inte gillat Stalin annat än i extremfall på sin höjd.

"Stalin förstod att ställa hela sin livsgärning i de framväxande, de progressiva, de oemotståndligt segrande krafternas tjänst. Därför blev hans liv så betydelsefullt för mänskligheten, därför blev han en gigant i den mänskliga utvecklingens historia. Att vara kommunist, det är att ha Lenin och Stalin till föredöme. Stalin är en av alla epokers mest geniala vetenskapsmän." - C.-H. Hermansson, senare partiledare, i riksdagen efter Stalins död.
 
Det är mer förvånande när folk säger sig ha "utsatts" för dessa grupper, tycker jag, just med tanke på hur små de är/var.

Jag växte upp på 70-talet och då förekom det en hel del propaganda och indoktrinering från vänsterhåll gentemot barn. På förskola, på skola. Jag tänker mig att om man kritiskt granskar barnprogrammen från den tiden, Staffan Westerberg m.fl. så hittar man även där vänsterpropaganda.
Jag ser ett problem med att majoriteten av kulturelit och journalistkår alla har samma politiska läggning, jag ser gärna att det är en blandning.
 
"Stalin förstod att ställa hela sin livsgärning i de framväxande, de progressiva, de oemotståndligt segrande krafternas tjänst. Därför blev hans liv så betydelsefullt för mänskligheten, därför blev han en gigant i den mänskliga utvecklingens historia. Att vara kommunist, det är att ha Lenin och Stalin till föredöme. Stalin är en av alla epokers mest geniala vetenskapsmän." - C.-H. Hermansson, senare partiledare, i riksdagen efter Stalins död.
Det var ett besvärande citat. Jag hoppas att han ändrade åsikt med tiden. gjorde han inte det hoppas jag att han blev motsagd av hans partimedlemmar. Ialf av flertalet.
 
Jag växte upp på 70-talet och då förekom det en hel del propaganda och indoktrinering från vänsterhåll gentemot barn. På förskola, på skola. Jag tänker mig att om man kritiskt granskar barnprogrammen från den tiden, Staffan Westerberg m.fl. så hittar man även där vänsterpropaganda.
Jag ser ett problem med att majoriteten av kulturelit och journalistkår alla har samma politiska läggning, jag ser gärna att det är en blandning.
Ja, det har man ju hört då och nu; att mediakåren var/är (mest förr) vänster. Men jag vill minnas att det gjorts granskningar på det, avhandlingar, men minns inte resultatet. Undrar hur man kan leta efter såna?

Är ju själv mottagare av 70-80- tals teve. Ialf 80-talet känns kommersialism och kapitalism (?). 70- tal känns tillrättalagt och med uppfostrande syfte. Älskade Staffan Westerberg och hans dockor men är helt förundrad över att jag var det. Vad gick han på???
 
Fast det där är så dumt tycker jag, att på något vis klumpa ihop Vänsterpartiet med Sverigedemokraterna som är ett parti utvecklat från nazismen, medan vänstern alltid stått upp för demokratin ( även om man varit jäkligt naiv och godtrogen många gånger ). Observera att jag inte pratar om sektvänster nu, de har jag ganska dålig koll på.
Ja men icke desto mindre ser jag ofta att de klumpas ihop; "varför ska vi i SD stå till svars för Hitler och att vi har våra rötter i nazismen när vänstern inte behöver stå till svars för Stalin/Lenin, som massmördade fler, och hade sina rötter i kommunismen, en ickedemokrati?" Heter det i vissas tongångar på ex sociala medier.

Sen att de som framför denna tes/åsikt/argument har fel/påstår felaktigt/inte kan sin historia etc är en annan sak. Men nånstans där började jag inse att jag faktiskt inte visste någonting om vänsterns historia och blev intresserad. Jag har umgåtts en del med människor som bodde i kollektiv på 60- talet och då bara mött ett fåtal personers romantiserade bild av vänstern.

Jag tycker idéhistoria och politik är intressant och vill gärna lära mig mer.
 
Det var ett besvärande citat. Jag hoppas att han ändrade åsikt med tiden. gjorde han inte det hoppas jag att han blev motsagd av hans partimedlemmar. Ialf av flertalet.
Emotsagd av de egna blev han säkerligen inte, då det begav sig.
Även om få vänstermänniskor tycks komma ihåg det idag, så var det precis så som man tyckte i VPK.
 
Det var ett besvärande citat. Jag hoppas att han ändrade åsikt med tiden. gjorde han inte det hoppas jag att han blev motsagd av hans partimedlemmar. Ialf av flertalet.

Citerar från hans Wikipedia-sida: "Under sin tid i SKP:s ledning före Ungernrevolten var Hermansson, som hela partiet, mycket lojal mot Sovjetunionen och dess ledning. Hermansson reste även till Stalins begravning i Moskva där han höll ett tal som han efteråt har ångrat "Ja, det var ett vidrigt språk jag använde, avskyvärt, jag talade som partiets funktionär. Jag har beklagat det många gånger. Och jag bröt ju med det där sen."".

Och från Vänsterpartiets Wikipedia: "C.-H. Hermansson blev partiets ordförande och började successivt förändra partiet och fjärma sig från de stalinistiska kvarlevorna och den okritiska hållningen till Sovjetunionen.".

Att svensk vänster inte gillat Stalin eller Sovjetunionen annat än i extrema undantagsfall känns som en historieförfalskning av rang. Inte bara för vad som står på Wkipedia utan för att man busenkelt kan hitta många ledande vänsterfigurers uttalade stöd för Stalin, Lenin, Sovjetunionen o.s.v.
 
@skogaliten @Lager
Egentligen halvt OT, men....
Tyvärr är det inte bara mina föräldrars uppfattning eller någonting, absolut inte. Det där är det minst extrema jag upplevt i skolans värld. Nu ska och vill jag inte gå in för djupt på min historia men.... Alltså jag har sett obefintliga anti-mobbningplaner på mer eller mindre samtliga skolor, lärare och rektorer som till varje pris försvarar mobbarna, och som ger 0 stöd till offret, tvärtom ibland t.om. försöker bryta ner det ännu mer på diverse sett. Skolhälsovård som i praktiken försöker bryta ner än och inte förhåller sig till tystnadsplikten osv. Ja, det är sjukt, otroligt sjukt. Men det här är min historia, och inte några uppfattningar som kommer från mina föräldrar eller så, tyvärr, även om jag så önskar. Dock har vi gått vidare med de skolorna som betett sig allra värst....
Men vad har det med vänsterpartiet att göra?? Jag har också enorma mängder vidriga historier från min skoltid på 90-talet. Flera av lärarna var då uttalat höger. Det är liksom inte partipolitisk tillhörighet som avgör huruvida en rektor eller lärare är bra eller inte.
 
Lite mer Topic; det är intressant det du skriver om Hitler och Stalin/Lenin i skolans historieberättelser. Vi borde rimligtvis ha lärt oss lika mkt om båda. Hitler är ju inte ensam om kusligheterna.
Jag läste in historia 1b nu i vår för att få högskolekompetens och upptäckte en väldig massa saker som jag inte har tänkt på tidigare och då har jag ändå betecknat mig själv som historieintresserad! :D Men det var väldigt lite fakta böcker/berättelser om Stalin/Lenin och Gulag jämfört med den mängd böcker som beskriver andra världskriget och Hitler. Dessutom sopar man nästan under mattan att Sovjet i princip styrde hela Östeuropa under väldigt många år och vilka övergrepp som begicks då. Men det kanske ligger lite för nära i tid än så länge.

Det finns dessutom väldigt lite att hitta om historia från Afrika, Sydamerika innan européer kom och anföll länderna. På samma sätt är det svårt att hitta om de asiatiska länderna även om det finns mer där, men läroböckerna har nästan ingenting. :D
 
Jag läste in historia 1b nu i vår för att få högskolekompetens och upptäckte en väldig massa saker som jag inte har tänkt på tidigare och då har jag ändå betecknat mig själv som historieintresserad! :D Men det var väldigt lite fakta böcker/berättelser om Stalin/Lenin och Gulag jämfört med den mängd böcker som beskriver andra världskriget och Hitler. Dessutom sopar man nästan under mattan att Sovjet i princip styrde hela Östeuropa under väldigt många år och vilka övergrepp som begicks då. Men det kanske ligger lite för nära i tid än så länge.

Det finns dessutom väldigt lite att hitta om historia från Afrika, Sydamerika innan européer kom och anföll länderna. På samma sätt är det svårt att hitta om de asiatiska länderna även om det finns mer där, men läroböckerna har nästan ingenting. :D


Många skol- och kursböcker är fortfarande eurocentriska - tyvärr. Även de helt nya som är anpassade efter den nya gymnasieplanen.

Det blir lite bättre på universitetet, men för att få en mer komplett bild krävs det nästan att du läser afrika- och asienkunskap. Det är en svår avvägning det där. Det är mycket som förväntas ingå i kunskapscanon och Historia 1a1 är bara 50 poäng... Väldigt lite tid i jämförelse med de större kurserna. De skolor jag har jobbat på har iaf valt att ge Historia 1b som ändå är 100 poäng och lite mer omfattande. Men historia är ett lågprioriterat ämne.
 
Många skol- och kursböcker är fortfarande eurocentriska - tyvärr. Även de helt nya som är anpassade efter den nya gymnasieplanen.

Det blir lite bättre på universitetet, men för att få en mer komplett bild krävs det nästan att du läser afrika- och asienkunskap. Det är en svår avvägning det där. Det är mycket som förväntas ingå i kunskapscanon och Historia 1a1 är bara 50 poäng... Väldigt lite tid i jämförelse med de större kurserna. De skolor jag har jobbat på har iaf valt att ge Historia 1b som ändå är 100 poäng och lite mer omfattande. Men historia är ett lågprioriterat ämne.
Och ändå är det en sån viktig del eftersom man kan få förståelse för varför gränser ser ut som de gör, varför det är konflikter på olika ställen, hur samhällen är uppbyggda osv. Jag blev rejält sugen på att läsa ännu mer historia just för min egen skulle för att det är intressant men jag kanske ska se till att få en vettig utbildning först och sen läsa lite på sidan av för mitt eget höga nöje skull. :D
 
"Stalin förstod att ställa hela sin livsgärning i de framväxande, de progressiva, de oemotståndligt segrande krafternas tjänst. Därför blev hans liv så betydelsefullt för mänskligheten, därför blev han en gigant i den mänskliga utvecklingens historia. Att vara kommunist, det är att ha Lenin och Stalin till föredöme. Stalin är en av alla epokers mest geniala vetenskapsmän." - C.-H. Hermansson, senare partiledare, i riksdagen efter Stalins död.
Det där tog han ju sedan avstånd från gång efter annan och han kritiserade Sovjet hårt och mycket.
 
Och ändå är det en sån viktig del eftersom man kan få förståelse för varför gränser ser ut som de gör, varför det är konflikter på olika ställen, hur samhällen är uppbyggda osv. Jag blev rejält sugen på att läsa ännu mer historia just för min egen skulle för att det är intressant men jag kanske ska se till att få en vettig utbildning först och sen läsa lite på sidan av för mitt eget höga nöje skull. :D


Är inte det fantastiska ämnet Historia lika med en vettig utbildning!? :confused: :rage: :rage: :rage: :rage: :rage:




:D
 
Jag växte upp på 70-talet och då förekom det en hel del propaganda och indoktrinering från vänsterhåll gentemot barn. På förskola, på skola. Jag tänker mig att om man kritiskt granskar barnprogrammen från den tiden, Staffan Westerberg m.fl. så hittar man även där vänsterpropaganda.
Jag ser ett problem med att majoriteten av kulturelit och journalistkår alla har samma politiska läggning, jag ser gärna att det är en blandning.
Oklart vad "propaganda" via barnprogram är. Vad gäller media tycks trenderna komma och gå. Väldigt mycket högerliberalism nuförtiden, tex. En blandning är säkert bäst, men det går ju inte att styra vem som ska vara journalist.
 
Ja, det har man ju hört då och nu; att mediakåren var/är (mest förr) vänster. Men jag vill minnas att det gjorts granskningar på det, avhandlingar, men minns inte resultatet. Undrar hur man kan leta efter såna?
/QUOTE]

Har inte uppdrag granskning gjort en dokumentär om det? Eller har jag drömt?
Något som jag själv funderat över är hur länge Gudrun Schymans missbruk kunde skyddas av pressen ( speciellt dfter hennes kritik av Werner). Det inger ju inte förtroende för pressen när vissa skyddas och andra inte...
 
Det där tog han ju sedan avstånd från gång efter annan och han kritiserade Sovjet hårt och mycket.

Ja det framgår av mitt andra inlägg där det står att han började "förändra partiet och fjärma sig från de stalinistiska kvarlevorna och den okritiska hållningen till Sovjetunionen". I min värld betyder det att det måste ha funnits stalinistiska kvarlevorna och en okritisk hållning till Sovjetunionen.

Men det känns ju intressantare att se till händelser närmare nutid. Lars Ohly fortsatte som sagt att benämna sig som leninist så sent som 1999. Vad ville Lars Ohly egentligen göra med de som försvarade vårt nuvarande demokratiska styrelseskick om han fick igång den revolution han ville ha? Mördas eller kastas i fängelse? Det finns inte så många andra alternativ för folk som gör motstånd mot en revolution.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp