Väntetid efter vaccinering?

iNHALE

Trådstartare
Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man kan vaccinera hästen igen? Anledningen till frågan är att jag försöker synka vaccination och tandkontroll så att man kan få båda avklarade på samma besök. Hästen vaccinerades i slutet av maj.
 
Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man kan vaccinera hästen igen? Anledningen till frågan är att jag försöker synka vaccination och tandkontroll så att man kan få båda avklarade på samma besök. Hästen vaccinerades i slutet av maj.
Tre månader om jag förstår detta rätt: https://www.sva.se/amnesomraden/djursjukdomar-a-o/hastinfluensa-eiv/
 
Jag tror faktiskt inte att det står något i vare sig tävlingsreglemente eller Fass om att vaccinera "för ofta". Enligt tävlingsreglemente rekommenderas att vaccinera med max 6 månader emellan på unga djur, vid ökad smittrisk samt för tävling enligt FEI. Enligt Fass står det i avsnitt "överdosering" av läkemedlet att det inte sker något annat än de biverkningar som står upptagna ändå vid användande av läkemedlet. Intressant att det står 3 månader på SVA:s hemsida. Jag kan däremot hålla med om att risken för biverkningar borde öka vid vaccinering "för ofta".
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
13 388
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 365
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp