värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

olgaklara skrev:
Nu vet varken du eller jag hur deras hästhållning är i verkliga livet, men jag anser att en naturlig hästhållning innebär att man har förståelse och känslor för djuret i fråga. Det tycker jag är ganska naturligt och självklart!

MAn kan ha både känsla och kärlek för djuret och ändå avsluta deras liv på ett snabbt och säkert sätt.

Dina inlägg verkar inte vara varken naturliga eller självklara.

AM
 
Sv: värde av slakthäst

Har jag skrivit ngt annat?? Det var faktiskt en annan person som dömde i detta fallet och jag opponerade mig mot det! Läs vad jag skriver så ser du att jag inte kan bedömma vad eller hur deras hästhållning är, men som en ovanstående skriver att den ena har bättre naturlig hästhållning än den andre är det jag motsätter mig mot!

Jag skrev att min erfarenhet av hästhandlare inte varit bra, men eftersom jag inte träffat personen i fråga så vet jag inte.

Men att en kommentar att den inte var hade något värde för henne gör mig skeptisk, för jag anser (då personligen) att man måste ha förståelse och kännslor gentemot djur för att kunna säga att man har bra djurhållning!
 
Sv: värde av slakthäst

Och det är ngt DU själv skriver! Jag skulle aldrig hålla liv i en sjuk häst om du nu skulle tro det :smirk: Och vad jag vet så har jag inte skrivit det någonstans överhuvudtaget!!!!!

Trådskaparen hade dessutom INGA känslor för sina försäljningshästar :eek:

Till skillnad från mig som har det! :angel:
 
Sv: värde av slakthäst

Jag har inte skrivit oseriös i ngt av ovanstående inlägg. Och jag skrev att min erfarenhet av hästhandlare har inte varit bra. Och de flesta hästhandlare här nere som säljer "billig" hästar har inte så värst trevlig hästhållning.

Nu har jag inte skrivit att detta gäller trådskaparen, utan jag opponerade mig endast mot att hon är relativt okänslig i sitt sätt att utrycka sig över sina försäljningshästar.

End
 
Sv: värde av slakthäst

olgaklara skrev:
Nu har jag inte skrivit att detta gäller trådskaparen, utan jag opponerade mig endast mot att hon är relativt okänslig i sitt sätt att utrycka sig över sina försäljningshästar.
End

Antar att hon är ganska trött på taskiga påhopp.. :mad:
Hon frågade om en sak och fick urdumma frågor tillbaka om saker som ingen hade något att göra med.

AM
 
Sv: värde av slakthäst

Visst, det får stå för dig.

Jag anser inte det är obefogat att fråga om det var ngt fel på den med tanke på att behandlade hästar inte får gå till slakt i bemärkelsen "kött"
 
Sv: värde av slakthäst

Både veterinären och slakteriet har nog full koll på det.

Vad jag igentligen menar är användarna här på Buke som ifrågasätter hennes beslut om slakt.
Och det är oförskämt tycker jag.

AM
 
Sv: värde av slakthäst

Hästar behandlade med vissa preparat alt hästar behandlade den närmaste tiden!!
Vilken tur att du försöker hjälpa slakterierna att inte få in ngt kött med karens!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: värde av slakthäst

olgaklara skrev:
Jag vet att Prince är hästhandlare och jag har tyvärr inte träffat på någon sådan som har naturlig syn på hästhållning.

Och du har träffat alla hästhandlare i landet...?
 
Sv: värde av slakthäst

Hur vet slakteriet det??? Det är inte förens nu det kommer regler på att hästar måste ha pass för att slaktas.

Alltså ingen koll innan alls!
 
Sv: värde av slakthäst

Väldigt många. Både seriösa och inte seriösa. Var och tittade på en runda slängar 40st hästar i Sverige innan jag köpte min häst i England :smirk:

Jag skrev DE hästhandlare jag träffat, inte alla! Men eftersom jag haft ett nära band till sveriges bästa hoppryttare och en av de veterinärer som är mkt väl omtyckt så har man lyckats se en hel del otrevligheter ja.
 
Sv: värde av slakthäst

Nä det gör jag inte för jag står fast vid min åsikt ang att åka till slakteri, men det är en sak man inte kan bortse ifrån. Och det kan varken du som veterinär eller slaktare veta förens denna regel med passen införs!
 
Sv: värde av slakthäst

Det är inte okej att äta dina vänner säger du - men det är ok att äta andras vänner? Grisen du sätter i dig till lunch kanske var nåns bästa kompis.
 
Sv: värde av slakthäst

Ja men jag äter inte min hund heller. Det går INTE att jämföra och jag tänker inte ta upp denna diskution igen för acceptera att jag INTE äter hästkött och kommer heller INTE att göra det.

En gris använder jag inte på samma sätt, dvs tävlar, tränar lägger ner tusentals timmar och många pengar på. Jag personligen kan inte se att ena dagen stå och pussa på mulen för att andra dagen glufsa i mig den! Du får gärna göra det men jag tänker inte göra det!

Du kan knappast klandra mig för att jag väljer att INTE äta hästkött, just pga att jag anser det fel i mina ögon!!

Det är mycket jag inte äter, och tänker inte äta heller!

Och du hypotesen att en gris som föds upp för slakt skulle vara någons vän är ganska liten om inte helt obefintlig. Har du varit på ett griseri någongång öht??
 
Sv: värde av slakthäst

Ditt resonemang är ju helt ologiskt och det var därför jag ställde en hypotetiskt fråga, skitsamma om jag varit på ett griseri nån gång (det har jag) eller inte. Att det är mycket du inte äter eller tänker äta är inget argument. Sen har jag svårt att se vad dina matvanor har med Prince77s eventuella avlivning av en häst att göra.

För övrigt glufsar jag inte i mig saker som rört på sig över huvud taget.
 
Sv: värde av slakthäst

Ju mer jag tänker på det desto mer korkat tycker jag ditt resonemang är. Grisen från griseriet äter du med gott samvete för att den i n t e varit någons vän? Är det mer okej att äta ett djur som haft ett skitliv?

Om man nödvändigtvis måste äta kött kan man väl åtminstone se till att de haft det bra.
 
Sv: värde av slakthäst

Nu måste jag bara lägga mig i med en helt ovärd kommentar.
Vad är ett griseri ?
Menar ni kanske ett slaktsvinsstall ?

Sen måste jag bara säga att jag pussat på massor av grisar som jag tagit hand om sen födsel, kanske tom stödmatat med mjölkersättning och sen varit delaktig i att både stycka, göra korv av o käkat upp.
Livet på landet....
 
Sv: värde av slakthäst

Jag kan inte komma på nånting annat hon kan tänkas mena med ett griseri så jag svarar ja på den frågan.
 
Sv: värde av slakthäst

Diabolical_Kitten skrev:
*knapplån*
till prince77
Jag skiter i omj jag inte skulle ha råd med mat i ett par månader:

Klart man kan tänka så men jag har 9 hästar till att försörja förutom mig själv, nått jag förmodar att du inte har :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
900
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
299
Senast: co-SMAD4
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp