värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

ja, det vore juh roligt med många hästar men det är ekonomin som tryter i slutändan.. :angel:
 
Sv: värde av slakthäst

prince77 skrev:
det enda du var intresserad av var om det var en frisk häst jag slaktade, inte att du ville påpeka att det kanske inte var något värde i hästen för att den var behandlad med medikament


Det vet du ingenting om :p
 
Sv: värde av slakthäst

peter_lundin skrev:
Vet du överhuvudtaget vilka vanliga preparat förutom butta det är livstids karens på??
PL

Jag vet iaf att butta som är relativt vanligt vid behandlingar är det iaf. Annars är det ganska lätt att ta reda på :angel:

eftersom jag tävlar har jag en väldigt bra lista över preparat som inte är godkända för tävling och där står även karenstiderna.
 
Sv: värde av slakthäst

Boj skrev:
Men det fanns ingen som helst orsak av dig att avkräva ett svar, orsaken till avlivningen får stå helt och hållet upp till var och oavsett om hästen är behandlad med något eller inte. Den upplysningen hade ändå kommit idager när avlivning är ett faktum, sådant brukar de fråga om.


Frågan var fortfarande VAD hon skulle få för köttet, då är det väl ganska väsentligt om den var behandlad eller ej :smirk:

Och vad jag vet så har väl alla rätt att fråga just den frågan eftersom jag trodde att detta var ett öppet forum??
 
Sv: värde av slakthäst

Fråga får man, men uteblir svaret får man lov att acceptera det. Nu ville inte du riktigt acceptera det, och avkrävde ett svar i ytterligare inlägg och då blir det ju inte en fråga längre utan ett krav på ett svar och det tycker jag är en väsentlig skillnad.
 
Sv: värde av slakthäst

Ja men du måste ju förstå att det är många som inte varit med om det eller hur?
Visst är det många som inte varit med om det. Som det har gått smärtfritt för utan att hästen har blivit rädd. Men betydligt fler har det gått illa för än vad som skrivs här på forumet . Det jag mener är att det är ju inte många som är här på forumet. Det är ju bara en bråkdel i jämförelse med hästägare i Sverige. Förstår du mig?


Ja men det enda jag påpekat i den här tråden har handlat om blod och det är det jag har reagerat på. Att en häst kan bli rädd är väl inte konstigt?
Men det är ju just rädsla vi har pratat om här. Då vill folk veta vad dom ska blir rädda av. Då har tex olgaklara skrivit blod tex. Det spelar ingen roll vad dom blir rädda av. Det är ju rädslan som vi vill undvika när vi vill slakta hemma. Likt förbannat så hände det en väldigt otäck olycka där. Som säkert hade kunnat undvikas om man hade slaktat hemma. :D
 
Senast ändrad:
Sv: värde av slakthäst

gejsa skrev:
Men betydligt fler har det gått illa för än vad som skrivs här på forumet . Det jag mener är att det är ju inte många som är här på forumet. Det är ju bara en bråkdel i jämförelse med hästägare i Sverige. Förstår du mig?
Och betydligt fler än vad som skrivs om på forumet har det gått utmärkt för. Förstår du mig?


Men det är ju just rädsla vi har pratat om här. Då vill folk veta vad dom ska blir rädda av. Då har tex olgaklara skrivit blod tex. Det spelar ingen roll vad dom blir rädda av. Det är ju rädslan som vi vill undvika när vi vill slakta hemma. Likt förbannat så hände det en väldigt otäck olycka där. Som säkert hade kunnat undvikas om man hade slaktat hemma. :D
Det enda Jag har diskuterat är huruvida de blir rädda för blod eller inte, inga andra rädslofaktorer. Det spelar väl visst roll vad de blir rädda av? Ni påstår att de blir rädda för blod medan vi andra påstår att de inte blir det (generellt sett).
 
Sv: värde av slakthäst

Och betydligt fler än vad som skrivs om på forumet har det gått utmärkt för. Förstår du mig?
Nu är du ju löjlig! Sitta och förvränga orden fram och tillbaka hela tiden. Vi menar ju samma eg.

Det enda Jag har diskuterat är huruvida de blir rädda för blod eller inte, inga andra rädslofaktorer.
Det spelar väl visst roll vad de blir rädda av?
Nej, jag tycker faktist inte det. Jag bryr mig inte om hästen blir rädd för blod eller en ko eller en gris eller något ljud. Jag vill inte att min häst ska känna något obehag överhuvudtaget.när den ska dö. Jag vill inte ens att den ska förstå att den snart ska dö. Förstår du?
Ni påstår att de blir rädda för blod medan vi andra påstår att de inte blir det (generellt sett).
Och vi har pratat om att vi inte vill slakta i slakthus pga av att hästen kan bli rädd och det vill vi inte att hästen ska vara den sista stunden på jorden. Tänk vad konstig det kan bli! ;)
Men det är ju som jag har skrivit förut. Man läser bara vad man själv vill. Man ska inte hänga upp sig på ord jämt. För det är precis som har hänt här. Tjafsa om hästen blir rädd för blod eller inte det är ju ovidkommande i sammanhanget. Det som var det viktiga i kråksången var rädslan.
Därmed avslutar jag denna evinnerliga och uttjatade fråga/svar.
 
Senast ändrad:
Sv: värde av slakthäst

Nej, jag tycker faktist inte det. Jag bryr mig inte om hästen blir rädd för blod eller en ko eller en gris eller något ljud. Jag vill inte att min häst ska känna något obehag överhuvudtaget.när den ska dö. Jag vill inte ens att den ska förstå att den snart ska dö. Förstår du?
Men suck. Det enda Jag har kommenterat är huruvida de reagerar på blod eller inte, att de blir rädda av saker är ju helt självklart. Därför är diskussionen om blod relevant för mig eftersom jag inte håller med om det föregående har skrivit.

Tjafsa om hästen blir rädd för blod eller inte det är ju ovidkommande i sammanhanget. Det som var det viktiga i kråksången var rädslan.
Nej, inte för mig, eftersom vi disskuterar huruvida de blir/inte blir rädda för blod. Då är det väl väldigt relevant att diskutera just blod, inte sant?
 
Sv: värde av slakthäst

Ja, ni har verkligen hakat upp er på just blod. Vi har pratat om rädsla och varför vi inte vill slakta i slakthus. Dubbelsuck!!!!
 
Sv: värde av slakthäst

Men snälla nån...vilka människor det finns!
Trodde när man kollade tråden att man skulle få veta ett ca. värde på slaktpriset som man fick i början och inte en skäll o gnäll tråd och allt mellen himmel o helvete!
 
Sv: värde av slakthäst

Ja, tänk vilka människor det finns. Skäll och gnäll hittar du nästan överallt här på buke. Annars fanns det inte mycket att skriva om. Men det upptäcker du snart.
Varför fortsatte du läsa då när du fick svaret i början?
Jag vet inte om det var riktat till mig men eftersom du skrev till mig så svarar jag.
 
Senast ändrad:
Sv: värde av slakthäst

*knapplån*
till prince77
Måste bara säga att jag tycker du är vidrig som bara skiter i hästen. Jag bryr mig lika mycket om alla hästar som jag bryr mig om min egen och jag skulle aldrig få för mig att slakta honom. Jag skiter i omj jag inte skulle ha råd med mat i ett par månader: ALLA hästar förtjänar en värdig avslutning.
 
Sv: värde av slakthäst

O vem avgör om slakt är en värdig avslutning eller ej? Du?? Att kalla någon för vidrig för att denna har en mer naturlig syn på hästhållning än du är lite magstarkt tycker jag.
PL
 
Sv: värde av slakthäst

Vad som är naturlig syn på hästhållning kan du INTE uttala dig om, om du nu inte känner båda personerna ifråga!
 
Sv: värde av slakthäst

Spelar ingen roll, du känner inte personerna i fråga och därför kan du inte uttala dig om vem som har sund naturlig hästhållning!

Jag vet att Prince är hästhandlare och jag har tyvärr inte träffat på någon sådan som har naturlig syn på hästhållning.

Och dessutom när man har inställningen "att hästar inte har något värde" för en så vet jag i alla fall vad jag tycker är en naturlig syn på hästhållning eller djurhållning.

Nu vet varken du eller jag hur deras hästhållning är i verkliga livet, men jag anser att en naturlig hästhållning innebär att man har förståelse och känslor för djuret i fråga. Det tycker jag är ganska naturligt och självklart!
 
Sv: värde av slakthäst

I mitt stall finns en 18n årig gentelman, och en 29 årig busponny. Även en 8 åring (häst) som ALDRIG blivit medicinerade....

18 åringen är tävlad upp till 140 och har således "varit med i svängen sas"

16 åringen har dock som 15 åring fått "butta" då hon skadade sig i bakknät i hagen. I mitt fall gjorde denna medicinering varken till eller ifrån och kunde lika gärna ha varit utan..
 
Sv: värde av slakthäst

Även om den här personen är hästhandlare så får man ändå tycka och tänka precis som man vill här i Svergie, ingen har rätt att döma andras åsikter och tänkande och se ned på dessa bara för att man själv tycker motsatsen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
900
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
299
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
943
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp