Bukefalos 28 år!

Världens bästa Johan!

Zuzzi

Trådstartare
Idag fyller han 22 år, världens bästa Johan!

1991.05.31 - föddes i Karlskoga, blev på en gång en stor favorit hos uppfödarens dotter, han var en ganska stadig bit och kastrerades som 3-åring för att han inte skulle bli för grov i kroppen, världens snällaste hingst enligt uppgift annars!

johanliten2.jpg


1995.06.06 - gör sin första start på travet

1997.05.31 - springer sedan in 27,300 kr till uppfödaren men dom tycker han inte håller för att vara travhäst, underhålls med massage/akupunktur efter varje hårdare jobb så dom säljer honom vidare till personer som ska använda honom någon start till innan han skulle få bli ridhäst.

1997.09.21 - säljs vidare som travhäst

1999.05.15 - säljs åter vidare som travhäst där han i sin sista start får startförbud tills dess han har blivit genomgången av veterinär. Han pensioneras istället och används till körturer och långa uteritter och lite western av en tjej som håller till i det travstall han stod i.

2001.07.03 - säljs som ridhäst och flyttar upp till norrland då min syster köper honom, hon var egentligen ute efter ett halvblod eller alternativt annan ras av "ridhäst" men fastnar för den otroligt snälla valacken.

Johan-01.jpg


2002 - jag börjar rida honom lite, jag har mest ridit på ridskola och Johan... ja han har mest ingen koll alls på sin stora rangliga kropp.

Somaren-02.jpg


2003 - vi börjar hoppträna vilket går riktigt bra trots att han knappt kan galoppera och inte har någon större koll på kroppen men roligt har vi!
hopp2.jpg


2004 - vi startar någon 0,90 hoppning
tvling2kop.jpg


2005 - jag kraschar med en häst på ridskolan i en stor oxer och blir hopprädd. Satsar mer på dressyren. Konverterade till centrerad ridning som blev vändningen i våran utbildning. Det här var ett ridsätt som passade Johan som handen i handsken!

2006 - gör stora framsteg i dressyren
03kopiera1.jpg
 
Sv: Världens bästa Johan!

September 2006 - Johan är i toppform och då händer det en otäck olycka i samband med körning, han får en trästolpe mitt bakom skapet så han spetsar sig själv och sprätter upp skinnet ända upp till analen! Med den ängels tålamod han har tar han det hela med ro och läker otroligt fort! 2:a november sätter vi honom framför vagnen igen och hästen är överlycklig, vilken häst som helst hade väl blivit livrädd för att bli körd någonsin igen men inte farbrorn! December 2006 syns bara ett ärr kvar av händelsen.

LÄNK, känsliga varnas

2007 - vi kommer tillbaka i dressyren, bättre än någonsin på träningarna och han är fantastiskt fin. Att en sån häst med den exteriören ens kan utöva allt vi lärde honom, förutom det i galoppen då han han aldrig fick den styrkan han behövde för att utföra mer än att kunna galoppera på volt. Han hade helt enkelt exteriören emot sig där.

tok7.jpg


2006 skaffade jag min egna häst som tog mer och mer tid, Johan avslutade sin heltidstjänst som ridhäst i slutet av 2007. Därefter har han använts mest som körhäst och skogsmulle men är mer än gärna med på någon klubbhoppning mellan varven och tjänstgör som läromästare åt syster som har återupptagit ridningen (har kört honom genom alla år)

Han utförda allt i skritt och trav, rätta som förvända skolor och hit och dit, ett fantastiskt kämparhjärta.

Tagit segrar och placeringar i klubbtävlingar, segrare i hubertusjakter. En sån där "medelmåttig" häst som vi har haft så otroligt mycket glädje av och har det fortfarande. Han var för 2 veckor sedan 4:a i derbyhoppning som han har vunnit 2 gånger tidigare. Han ställer alltid upp på allt. Den här tråden får bli en hyllning åt en gammal kämpe med många tuffa år i bagaget. Hoppas han är med oss i flera år till!

200431maj2.jpg


14aug16.jpg


snyggve8.jpg
 
Sv: Världens bästa Johan!

Kärleken till den här kloka hästen går inte att beskriva! En one in a lifetime vän.

Johan7.jpg


segergest.jpg


Piggelinkopiera.jpg


Dannero.jpg


2011, 20 år gammal med sin medryttare
johan2.jpg


20 år, derbysegrare
johan.jpg


21 år, skitig och på rymmen!
johan212.jpg


22 år, 4:a derby och tävlingdagens gladaste häst1
Pigg2.jpg


Pigg3.jpg



och bild från idag på födelsedagsbarnet! För att han är gammal ignorerar han totalt!
Jonken1.jpg
 
Sv: Världens bästa Johan!

Vilken vacker häst! :love: Han ser oerhört klok ut! Gillar bilden där han är på rymmen extra mycket :D
 
Sv: Världens bästa Johan!

Grattis i efterskott fina Johan! Så roligt att få följa hela hans resa i text & bild :)
 
Sv: Världens bästa Johan!

Jag blir alldeles gråtig, vilken kärleksförklaring! Jättefin pålle, vad härligt när de har glimten kvar i ögat, även som gubbar. :love:
 
Sv: Världens bästa Johan!

Vad vacker han är still going strong så att säga det verkar stämma på denna gentleman.

Han har säkert många lyckliga år framför sig med den glimten i ögonen
 
Sv: Världens bästa Johan!

Det finns vissa hästar som sticker ut mer än andra, och Johan är verkligen en sån. Jag minns när han skadade sig och är sjukt imponerad över hur lugnt han verkade ta det - och framförallt att han gick att köra igen.

Stort grattis!!
 
Sv: Världens bästa Johan!

Vilken härlig tråd! Hjärtligt stort grattis till Johans födelsedag, och till dig som fått dela så mycket med honom! :)
 
Sv: Världens bästa Johan!

Grattis i efterskott :)

En häst man kommer ihåg helt klart! Vilket jobb du gjort och va fin han är. Lekfarbror :D
 
Sv: Världens bästa Johan!

Åhhhhhh, finaste Johan! :love:
Jag kommer mkt väl ihåg honom (har inte vart aktiv här på 100 år typ).

Sååå underbart att se honom igen. Fantastisk häst :love:
 
Sv: Världens bästa Johan!

svårt att tro det är samma häst på dessa bilder

Johan-01.jpg


14aug16.jpg


Det är otroligt vad kärlek kan göra. Det är väl så för alla, någon annan måste se skönheten i oss för att vi ska nå vår fulla potential.

Roligt också att en brun vallack, travare dessutom kan vara så otroligt vacker. De flesta tror väl inte drömhästen ska passa in på den beskrivningen, men han är verkligen en vacker drömhäst!

Den andra bilden fick mig att associera till Leonardo da Vincis skisser av hästar. Tror det har något med det nobla uttrycket att göra.
reiterstudie.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 848
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Och nu var det dags för tant att fylla 17 år, älskade underbara tokhäst som hon har lärt mig mycket i mitt hästliv! En kompis hade...
Svar
11
· Visningar
1 996
Senast: Heulwen
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 481
Senast: MattiZ
·
J
Träning I september köpte jag en häst. Jag visste inte vilken häst jag ville ha, var öppen för alla förslag, men jag ville iallafall ha en...
2
Svar
25
· Visningar
2 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp