Hur skulle ni gjort? *långt*

Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Jag spånar lite...kan han ha någon påverkan på synen kanske? Har haft en sköthäst med lite liknande tendenser, han var rädd för allt på marken...han hade tydligen nåt synfel (är så längesedan, jag var bara liten då, så jag kommer inte riktigt ihåg vad för sorts fel).
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Känner igen mig i din historia.
Hade ett fullbod som gjorde det mesta hon reste sig kunnde bli rädd för en lite is pöl som låg kvar på våren när isen hade smällt.
När han blir rädd är det på bådda sidorna alltså han kan upptäcka lika mycket fara på höger som på vänster sida av tex vägen?
För om han reagerar mer på en sida än en anna så kan de vissa sig att han har syn fel för de hade en tjej kompis till mig på hennes häst kanske dock inte troligt men det är värt en funderare.

har du provat med lugnande medel tagit bort tex havre oh ge korngross ta ner på maten som du skrev innan!

kan det va så att han testar dig vissar tecken på smärta eller bara är allmänt löjlig.
Bor du på landet har han ståt i stan eller tvärt om miljö förändringar kan påverkas snabbt.
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Låter som min travare. :love: Han är helt underbar. Går kanon att rida i paddocken men har varit för bara en dryg månad sedan omöjlig att rida ut på. Gjorde superäckliga vändning i stil med din häst.

Under en regn period här så var padocken obrukbar och tömköra ut gick inte heller för då vände han oxå. Så jag promenerade. Samma runda varje dag. Han var skiträdd för allt. Vattenpölarna låg enbart på marken för att hoppa upp och dränka honom om han kom i närheten. :)

Efter drygt 1 vecka samma runda och att jag de tre senaste dagarna gick i höjd med sadeln istället för vid hans huvud så sadlade jag på och promenerade iväg.

När vi var på väg tillbaks till stallet satt jag upp och red de sista 2-300 meterarna. Vilket gick jättebra och han fick jättemycket beröm givetvis. Förlängde sista biten 3 dagar för att dag 4 sitta upp vid stallet och rida samma "tråkiga" runda. Varje gång han blev rädd stanna jag och tvinga honom att titta. Ta två steg och kände jag att han försökte stanna så stannade jag honom först. Tillslut tyckte han att jag var tråkig så han gick på.

I dag kan han gå denna runda med 1-2 stopp som är väldigt korta. Snart ska jag pröva en ny runda. Fortfarande tassar han gärna brevid de dödligt farliga vattenpölarna trotsa att han gått i dem innan.

Envishet och tålamod är huvudingedienserna. Men det tar tid och det låter i ditt inlägg som att du redan har bestämt dig. Är du inte beredd att lägga denna tid så finns det andra som är beredda att göra det. Sälj honom i så fall och ge honom en ärlig chans att kanske bli en trevli ridtravare om han ändå inte är duktig som travare.
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

jo, det där med synefel har jag funderat på, eftersom det framförallt är skillnaden på marken, tex i färg så är det tvärnit.
Hur kollar man upp det som?

equimins serenity calming, har jag aldrig hört talas om.....ska kolla mig för om jag hittar det.

Han är nog lite löjlig med, för en väg jag brukar rida är den en liten träbro på, sen efter 100 meter är det ett dike. Jag har aldrig fått honom att gå över de här sakerna, diket är pyttelitet, det är bara en liten försjunkning ungefär men han vägrar.
När jag leder honom går han utan att titta på sakerna ens. På vägen hem går han lugnt över allt, alltså måste han bara vara fjantig.

Han är inte efter Rapido och helstängt har jag provat. Jordbländare har jag funderat på, men inte provat....

Iågr när jag kom till honom på betet så gnäggade han sådär lågt, men ändå mycket, när jag kom ca 5 meter från honom innan jag var framme hos honom.......mitt hjärta smälte, jag kan inte sälja :cry: :D :D
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

*Been there- done that* :crazy:
min pålle var en fasa för några år sen... tvärvände och stack, spelade ingen roll vart. kunde vara för en påse på marken, en sten, en buske, en annan häst eller vad som helst... då var han fortfarande i travträning (slutade träna honom i höstas, nu är han bara ridhäst). Gick bara i rygg i skogen, annars kom man inte dit. Jobbade mycket från marken, vande honom vid presseningar osv (nej då, travfolket tittade inte alls konstigt på mig... :p ) och skrittade. ett tag red jag inte alls, då jag var livrädd för det (ramlade av in i ett träd och hamnade på sjukhus...) utan körde bara. sen ökade jag på dosen när jag kände mig modig, skrittade ut i skogen en liten sväng, på hans "något tryggare" körvägar (han har alltid varit lite bättre framför vagn). efter hand mer och mer och sedan lite korta travpass, snacka om att jag var glad efter första galoppen på ca 1 år! :bump: men han var fortfarande väldigt osäker att rida/köra i skogen, jag vågade inte släppa ut nån annan (iaf inte utan all säkerhetsutrustning= bomull, spärrgrimma och halsförlängare, mycket mindre tittig med halsförlängare, men detta hade jag inte själv när jag körde). senast i augusti slängde han sig runt i skogen och orsakade en otäck olycka där han kom lös med vagn, för att han skyggade. han blev ju långsamt bättre hela tiden, men jag var alltid beredd och smårädd när jag red ut och vågade nästan aldrig rida nya rundor. Det stora genombrottet kom nu i våras när jag åkte på kurs för en ridande polis. det var typ "skrämselträning" med ryttare, jag var säker på att jag inte ens skulle komma upp på hästen... :crazy: men det gick och han skötte sig exemplariskt! var iväg två gånger och det var fruktansvärt roligt (tyckte hästen med). han gjorde saker som jag aldrig drömt om att han skulle klara, bla rökmaskin, gå "genom" pressening, under pressening och ha en hängandes över rumpan! han som var så bakskygg för 4 år sen att det inte ens gick att vrida handen när man red! :eek: (jodå, ridturerna var jättespännande då... :crazy: ). jag fick mig en rejäl tankeställare, nu när jag visste hur jag skulle lösa problemen så funkade allt! har inte längre några problem med min häst, han går förbi kor (!) direkt och tycker bara de är roliga och det mesta annat som dyker upp på ridturer, bla välta jakttorn på vägen (med pressening på). Min häst har blivit mycket gladare och nyfiknare och nu för tiden är jag alltid säker när jag rider ut. visst han kan titta på saker, man jag vet hur jag ska lösa det! :)
Bilder från polisträning finns på http://community.webshots.com/user/pusslindi
under polisträning
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 145
Senast: Sirap
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 363
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 585
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp