Värma upp?

sej själv eller hästen? :D ja hästen värmer man upp.
 
Jag värmer upp före start. I skritt och trav och gärna lite böjningar och några galoppsteg med. Starten kan ju vara det som blir det mest bralliga på hela ritten, med diverse krumbukter och språng, så då gäller det att alla muskler är väl uppvärmda.
 
Jag brukar sitta upp minst 20 minuter innan start så vi hinner skritta läääänge o värma upp med mjukgörande rörelser. Travar osså endel innan, men sällan galopp då vi sällan galopperar under tävling heller. Har ett varmblod... :smirk:
 
Efter målgång?

Ok, en fråga till då! När man har gått i mål så ska ju hästen gå ner i puls inom en viss tid. Hur gör man då? Hur gör man för att den ska gå ner så snabbt som möjligt?

På Lördag bär det av! :banana:
 
Re: Efter målgång?

From att du gått i mål har du 20 minuter på dig att få ner pulsen... Då jag har en häst med låg puls har jag aldrig haft några problem med o få ner pulsen...Brukar plocka av grejjorna o rengöra ben o där hon är som svettigast o sedan brukar jag går in för slutpulsning/besikning efter att ha kollat pulsen innan för säkerhetsskull... :)
 
Re: Efter målgång?

Tävlar man inte så kan man alltid ta det lungt i mål. Då är pulsen inte så hög.
Spurtar man in i mål så är det bra att trava av hästen lite o sedan leda runt den. Man kan kyla med vatten på hals, bog och benen. Då slipper hjärtat jobba så hårt för att kyla ner hästen och pulsen sjunker.
Själv kyler jag sällan eftersom min häst fryser VÄLDIGT lätt. Då ger kylandet motsatt effekt. Frysa = högre puls.
// Linda
 
Re: Efter målgång?

Får väl hoppas att Cayenne ha en låg puls också då!
 
Re: Efter målgång?

Kan man på något sätt märka ompulsen är hög/lågutan att pulsa hästen?

Tack jag kan prova att svalka av henne med vatten om hon är varm.
 
Re: Efter målgång?

Kallt vatten är inte bra för varma muskler,, tänk dig själv efter ett långt träningspass ducha kallt, el kylas ned fort, man blir ju alldeles stel.
 
Re: Efter målgång?

Alldeles rätt tycker jag oxå, bättre med ljummet vatten. Det fungerar ju avkylande det oxå.
 
Re: Efter målgång?

Om du inte tävlar så kan du ju skritta in i mål, den sista kilometern och bör då inte ha problem med pulsen.
Om du rider in snabbare och har problem att få ner pulsen så tänk på: låt inte hästen äta, det kan få pulsen att höjas. Bara dricka. Hästen behöver röra lite på sig för att varva ner, men var inte för ivrig att hålla igång den. Låt den stå still och bara slappna av med om du märker att pulsen fortfarande är lite hög. Tänk på att själv andas lugnt och slappna av, när du är intill din häst. Även kylning med vatten kan hjälpa. Då är det inte kallt vatten man använder, utan den temperatur som för dagen krävs. Varm dag, lite svalare vatten, kall dag, ljummet vatten. Om dunkarna fått stå i solen under en dag och värma upp sig, brukar det nu på sommaren vara lagom. För att få ner puls kyler du på halsen, framförallt underdelen. Mellan hästens lår, bakpå. Det är där hästen har flest ytliga blodkärl, så där kommer svalkan in i hästen fortare, genom att du kyler blodet. Kyl och skrapa (vatten som ligger kvar kan värma istället) - pulsa - upprepa. Du kan samtidigt behöva lägga på en varm filt över hästens rumpa om det är lite kyligt i luften. Så både kylning och värmning kan behövas. Jag brukar vid målgång först tvätta hästen ren (och skrapa/torka) till vetundersökning. Lägga på en filt över rumpan och sedan, kan man, om det behövs kyla på de effektiva ställena som jag nämnde.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När minusgraderna slog till och det var dags att värma bettet fick uppfinningsrika Ammi Hedman en idé. Återanvändbara handvärmare funkar...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
658
Senast: Sel
·
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 158
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Ni som bor i hus, ca 100-150 kvm stort, vad betalar ni för uppvärmning och vad värmer ni huset med?
2
Svar
25
· Visningar
936
Senast: hagel
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp