Värme + hösilage

Unafraid

Trådstartare
Jag ger hösilage, årets. Har ingen ts-halt, men ganska torrt, inte långt från hö.
Öppnad och utslitet, men fortfarande i "en hög"

Upplevde det varmt igår kväll och tänkte, det har tagit värme, bara att kassera.

Nu skulle jag ta tag i det och slänga ut det, men det är normal temperatur.

Det förvaras i ett litet träskjul med dörrar som har sol större delen av dagen plus att det var över 30 grader varmt igår.

Så min fråga är om höet helt enkelt var uppvärmt, för om det tagit värme skulle det väl ha varit ännu varmare idag, hellre än svalt?

Jag skulle tro att det handlar om 50-100kg. I år känns det ju extra synd att slänga foder "i onödan". Hästarnas betyg är fortfarande mvg. (Ena hästen stal sig en tugga när vi passerade.)

Jag har spridit ut hälften i solen och fluffat upp den andra hälften ordentligt, men hur ska jag göra? Slänga allt för säkerhets skull?
 
Jag ger hösilage, årets. Har ingen ts-halt, men ganska torrt, inte långt från hö.
Öppnad och utslitet, men fortfarande i "en hög"

Upplevde det varmt igår kväll och tänkte, det har tagit värme, bara att kassera.

Nu skulle jag ta tag i det och slänga ut det, men det är normal temperatur.

Det förvaras i ett litet träskjul med dörrar som har sol större delen av dagen plus att det var över 30 grader varmt igår.

Så min fråga är om höet helt enkelt var uppvärmt, för om det tagit värme skulle det väl ha varit ännu varmare idag, hellre än svalt?

Jag skulle tro att det handlar om 50-100kg. I år känns det ju extra synd att slänga foder "i onödan". Hästarnas betyg är fortfarande mvg. (Ena hästen stal sig en tugga när vi passerade.)

Jag har spridit ut hälften i solen och fluffat upp den andra hälften ordentligt, men hur ska jag göra? Slänga allt för säkerhets skull?
Låt det torka i solen och fodra sen med det, se bara upp så det inte börjar mögla istället.
 
@Unafraid om det verkligen börjat en process i det så avstannar den inte utan du kommer känna vidare på lukt och värme att det är så!

Men givetvis är det inte optimalt allmänt med skjulet när det är såhär varmt om det är litet och solen gassar ,så om du alls har annan möjlighet (tex en tom skuggig box) hade jag valt det för nästa bal du ska öppna 😄
 
@Unafraid om det verkligen börjat en process i det så avstannar den inte utan du kommer känna vidare på lukt och värme att det är så!

Men givetvis är det inte optimalt allmänt med skjulet när det är såhär varmt om det är litet och solen gassar ,så om du alls har annan möjlighet (tex en tom skuggig box) hade jag valt det för nästa bal du ska öppna 😄
Nä, jag vet att det inte är optimalt, har inget annat ställe tyvärr, men jag räknar med att det jag har räcker i några veckor, det går bara 2,5kg per dag just nu :D därför delade jag och en kompis på den här balen, så det skulle få vara lite mer luftigt. :)
 
@Unafraid

Jag har upplevt samma sak med mitt hö. Känns varmt mellan skivorna men blir varken varmare eller källare. Ingen mögelltillväxt eller ändrad doft. Fodrar som vanligt med det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Till att börja med: JAG SKA INTE FODRA MED DETTA -så ni kan alla vara lugna ;) Är bara nyfiken..... Med värmen som är har jag...
Svar
5
· Visningar
1 653
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp