Värmesulor och tåvärmare!

Estivuz

Trådstartare
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Jag köpte här om dagen ett par värmesulor från Term-ic.

Hela sulorna värms upp och det finns 3 lägen med olika värme.
Mina drivs med uppladdningsbara AA-batterier, 2 för varje sula.
Man har batterierna runt vristerna normalt.
Jag köpte också förlängningssladdar så man kan ha dem runt över knäet typ om man vill ha dem i ridstövlarna.

Man köper sulorna för sig och batterierna för sig. Man kan välja mellan de batteri-hållarna jag valde, som är billigare, eller lite mindre och uppladdningsbara permanenta batterier som man bara laddar med en sladd.
Jag tyckte det var smart om man har sönder en del och inte behöver köpa nytt allt.

Själva sulorna kostade 450 och batterihållarna 650. Förlängningssladdarna kostade 180.

Sen tillkommer laddningsbara AA-batterier och laddare om man inte har det.

För mig som är heldag i stall, och ibland är hyfsat still på marken då jag har lektioner, är det SÅ värt det!
Fryser man om fötterna fryser man, punkt.
Och oavsett hur jag klär mig gör jag det till slut annars.
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Jag använder engångståvärmare! Jag är nöjd med mina. Vill ev investera i riktiga men vet inte vilka så jag följer tråden ;)
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Jag har funderat lite på de från Therma-Cell men priset har avskräckt. Tycker det verkar bökigt med sladdar när man är i stallet. Jag vill ju ha dem när jag rider osv, känns som att sladdar bara är i vägen eller fastnar.

Ska bli intressant att följa tråden.
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Jag har termaCell, fick i julklapp förra året. De är bra men hade kunnat värma mer och ffa längre fram i tårna. Men det är helt klart skillnad när man har dem. Har man breda stallkängor så rekommenderar jag att man tar en storlek större, jag fick byta mina. Har strl 40 och tror att jag bytte till 43 för att de skulle fylla ut på bredden. Tån kan man klippa lite i om de är för långa.

Det är inga sladdar när man använder dem, bara när man laddar upp dem.
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Hmm... jag såg att jag låg på storlek S (har 37-38) men då kanske man ska ta en M isåfall.

Menade att jag tycker budgetvarianterna verkar krångliga eftersom dom har sladdar. Skrev lite otydligt...
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Det bästa är faktiskt att inte rida med stigbyglar av metall. Det gör en fruktansvärd skillnad om man har stigbyglar helt i plast faktiskt. Behöver aldrig ha extra tjocka strumpor eller liknande längre. Det är först när det blir -15 som jag byter ut min gympaskor eller stoppar i en tjockare strumpa.
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Jag har termaCell, fick i julklapp förra året. De är bra men hade kunnat värma mer och ffa längre fram i tårna. Men det är helt klart skillnad när man har dem. Har man breda stallkängor så rekommenderar jag att man tar en storlek större, jag fick byta mina. Har strl 40 och tror att jag bytte till 43 för att de skulle fylla ut på bredden. Tån kan man klippa lite i om de är för långa.

Det är inga sladdar när man använder dem, bara när man laddar upp dem.

Går det alltså att klippa så pass mkt i dem ?
Läste runt lite och det verkar som att det är samma tillverkare till alla dessa som än så länge finns sladdlösa men de säljs under lite olika namn (men ser likadana ut).
Stora storlekar finns nämligen hela tiden "billigt" mellan 5-700 på ebay medans normala damstorlekar 38-40 alltid är slut eller till högt pris.
Så hade ju varit perfekt om man var säker på att det går att klippa ner även en stor för att passa.
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Jag har strl 40-41 i kängor och min sambo köpte nog de som var upp till strl 40. Jag minns inte exakt men 2 cm går lätt att klippa har jag för mig. Ffa ville jag att de skulle vara bredare. Det är tydlige markerat hur långt man kan klippa.
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Det bästa är faktiskt att inte rida med stigbyglar av metall. Det gör en fruktansvärd skillnad om man har stigbyglar helt i plast faktiskt. Behöver aldrig ha extra tjocka strumpor eller liknande längre. Det är först när det blir -15 som jag byter ut min gympaskor eller stoppar i en tjockare strumpa.

Håller med! Jag märker ENORM skillnad sedan jag bytte till stigbyglar i plast!
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Detta kan även jag skriva under på! Jag är extremt lättfrusen och bor i en del av landet där det under vintrarna ligger på mellan -15 till -25. Köpte i vintras ett par stigbyglar i plast och det gör SÅDAN skillnad, det håller värmen SÅ mycket bättre. Ett väldigt mycket billigare alternativ istället för tåvärmare med sladdar hit och dit. För mig skulle det bara kännas otroligt bökigt.
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

För de pengarna hade jag istället köpt ett par jaktstövlar (med ridklack). De håller foten varm ner till -40. Jag har inträtt himmelriket sedan jag köpte ett par. Fryser bokstavligen aldrig om fötter eller underben. Oavsett snorkallt och underlag och stigbyglar. Har tidigare provat engångsvärmesulor, men de tyckte jag inte var bra, så där kan jag inte hjälpa...
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Men nu är jag inte ute efter stövlar, utan värmesulor. Min sambo fryser i ALLT så jag vill ge honom sulor i julklapp.
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Jag har ett par muckboots Thyne Sport, ska gå ner till -40. Jättebra och varma i stallet men urklumpiga att rida i... anledningen till såna här sulor är för mig att kunna ha smidigare skor att rida i vintertid.
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Det bästa är faktiskt att inte rida med stigbyglar av metall. Det gör en fruktansvärd skillnad om man har stigbyglar helt i plast faktiskt. Behöver aldrig ha extra tjocka strumpor eller liknande längre. Det är först när det blir -15 som jag byter ut min gympaskor eller stoppar i en tjockare strumpa.

Ska faktiskt prova med platstigbyglar nu i vinter!
Här har vi dock +6 än så länge, och ingen är gladare för det än mina stackars tår! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp