Värmesulor och tåvärmare!

Sv: Värmesulor och tåvärmare!

…och jag fick dem från Kjell & Co! Återkommer med rapport så snart vi fått vinterkyla (man kan visst inte räkna med riktig vinter i december ens i Norrbotten…) Måste föresten först komma ihåg att kolla om sladdarna är tillräckligt långa för att använda till vinterridstövlar och - om inte - ifall det går att skarva dem på lämpligt sätt.

Använder plaststigbyglar vintertid sedan ett par år och håller med om att det är STOR skillnad! Men vid -20 och kallare vill jag gärna ha värmesulor också!
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Jag köpte dom från Kjell och Co till min sambo i julklapp, han tycker att dom funkar bra men som sagt, det är ju ingen riktig vinterkyla i omgivningarna får tillfället. :cautious:
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

*KL*

Det är rea på Kjell& Co-sulorna nu. Men ni som har dem, tycker ni de är värda pengarna?
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Jag köpte dom från Kjell och Co till min sambo i julklapp, han tycker att dom funkar bra men som sagt, det är ju ingen riktig vinterkyla i omgivningarna får tillfället. :cautious:

Nej, den riktiga vintern verkar även vi norrbottningar få vänta på ett tag till…

Det skulle vara MKT intressant att veta hur långa sladdarna är - ifall det skulle gå att fästa batteripacken högst upp i vinterridstövlarnas skaft… Det vore JÄTTEBUSSIGT ifall du ville mäta!!! Är sladdarna för korta är det ju onödigt om jag bryter förpackningen…!

En kompis i samma stall fick den dyrare sladdlösa varianten - men hon har ju inte heller kunnat testa i "skarpt läge".
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

*KL*

Det är rea på Kjell& Co-sulorna nu. Men ni som har dem, tycker ni de är värda pengarna?

Jula har ett par värmesulor för 149:-, jag tycker dem fungerar helt okej även om jag föredrar mina andra som jag inte minns märket på men de gick på 1500:- så det är ju en jäkla prisskillnad.

Men Kjell&Co sulor har ju litiumbatteri vilket är bättre än vanliga batterier men annars tror jag inte dem är speciellt mkt bättre än julas.
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Jag kan recensera mina nu. Urbra! Utan tvekan årets köp!

Tom på det varmaste så håller de värmen i många h. Jag har som längst haft dem på maxvärme runt 4-5 h skulle jag tro.
Och tack vare dem har jag sluppit frysa så fruktansvärt.

När jag blev sjuk och inte fick upp värmen själv och var för dålig för att orka duscha länge nog så stoppade jag elsulorna i raggsockorna och lade mig.
Underbart!

För er som fryser trots lager på lager, funktionsmaterial, ylle, specialdojor(jaktkängor och skor för arktiska klimat etc), som står på frigolit, rider i plaststigbyglar etc. köp elsulor!:p
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

*KL*

Fick besked från Kjell & Co:s kundtjänst att sladdarna är ca 50 cm långa. Så jag vågade mig på att öppna förpackningen och kunde då konstatera att det inte bör vara något problem att fästa batterierna högst upp på ridstövelskaften!

Då verkar det betydligt svårare att få några rejäla minusgrader att testa sulorna i…
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Nu har vi tillslut fått lite vinterkyla så att jag kunnat testa sulorna från Kjell & Co. Har använt dem två dagar då det varit 15-19 minusgrader och de funkade väldigt bra! Eftersom vi har väldigt kallt i utrymmet där vi förvarar ridkläderna och byter om så var det LJUVLIGT att inom ett par minuter ha varma skor på fötterna!

Båda dagarna slog jag av värmen innan jag satt upp för att rida - för då var jag redan skönt varm om fötterna. Ena dagen klarade jag mig fram till avskrittningen innan jag började känna mig kall - men då var det jätteskönt att snabbt få varma fötter igen! Andra dagen behövdes värmen redan efter ungefär halva ridturen. Inte minst efter ridningen, när jag varit kvar och fixat i stallet, har det varit suveränt skönt med sulvärmen - har inte alls blivit lika frusen som jag annars brukat bli efter ett svettigt ridpass. Dessutom upptäckte jag en "bonus": man håller värmen bättre om händerna när man är varm om fötterna!!!

Nu har det dock blivit något fel på batterierna…på det ena lyser "laddningslampan" hela tiden oavsett om de sitter på laddning eller inte och på det andra händer ingenting när man sätter det på laddning… så jag verkar ha fått måndagsexemplar… Men kvittot finns kvar så jag ska reklammera i morgon! Någon annan som också har den billigare varianten och haft problem?
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Sambon har också testat sina från Kjell och Co nu i lite rejälare kyla och är väldigt nöjd :) Dock värmer dom inte enda bak på hälen säger han :p
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Sambon har också testat sina från Kjell och Co nu i lite rejälare kyla och är väldigt nöjd :) Dock värmer dom inte enda bak på hälen säger han :p

Intressant att höra! Jag hoppas att jag bara råkat få måndagsexemplar av batterierna, så att de med nya batterier kan fortsätta fungera lika bra som de två första dagarna!
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

*kl

Idag hade vi runt -10 här. jag har ju använt mina Therma-Cell i någon vecka men aldrig i skarpt läge så att säga. Jag har dock reagerat på att de håller väldigt kort tid, är alltid slut batteri när jag kommer hem efter 3-4 tim...
Däremot har väl skorna del i det, det står ju i informationen att det bör vara en välisolerad sko och jag har ju bara haft mina vanliga MH Stable Jodhpurs och en mellantjock yllestrumpa. Vill ju vara smidig då jag rider.
Idag hade jag ett par vinterfodrade kängor i stallarbetet och ridskorna enbart vid ridning, frös inget förrän jag ridit klart och skulle hem (då var batteriet slut).

Lite besviken är jag för att jag inser att jag inte kommer ifrån mina klumpiga Muckboot Thyne om jag ska klara mig när det är kallare än såhär. Får väl sträcka mig till att rida i ridskorna då jag rider inne, vid uteritter ser jag ut att behöva klumpskorna likväl :(
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Jag åkte till en sportbutik idag som reade Therma Cell-sulorna. Jag åkte dit i mina stallstövlar för att kunna prova sulan i ett par skor som jag använder. Sulan var så tjock och byggde på höjden så att jag inte kunde ha dem i mina stövlar som ändå är mycket rymliga :o De kommer aldrig att få plats i ett par vanliga ridstövlar. Det var en besvikelse. Köpte några engångsvärmare och sparade på så vis en del pengar. :)
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Vart var rean?! :nailbiting:

Ja, dom bygger mkt på höjden. Jag kan inte ha dem i vanliga ridstövlarna, men de är perfekta i mina Mountain Horse jodhpurs. Vilket innebär att jag kan rida i vanliga smidiga skor även vintertid. Har mina muckobbots i stallet och sedan byter jag bara skor när jag ska rida, mkt smidigt. Red i mina muckboots igår och det var fruktansvärt klumpigt, så för mig är det guld värt att kunna ha smidigt på fötterna.

Däremot måste du ta ur alla innersulor i skorna innan du lägger i Thema-Cell, gjorde du det? Låter annars konstigt om du inte kunde ha dem i grova kängor?
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Jag har två elever som köpt Thermacell. Deras är slut efter ca 2,5 h max. Och då tror jag inte de hade på varmaste.
Jag tror deras var lite tjockare i sulan än mina.

Först när de kom med sina tänkte jag "fan att jag köpte de här med större batteri som måste sitta i sina hylsor på benen". Men mina håller ju längre på högre värme dessutom. Så i efterhand är jag glad att jag valde de jag valde. Mycket glad!
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Det beror nog på vad du har för skor, om skon är oisolerad eldar du ju för kråkorna och batteriet håller givetvis inte lika länge.Sulorna går ju på termostat. På Medium ska det hålla upp till 5 timmar, det gör det aldrig för mig eftersom jag använder dem i mina ofodrade Jodhpurs.

Men eftersom jag numera bara använder dem vid ridning tycker jag de är bra. Jag har alltså inte heller sulan på Stand By utan har de avslagna tills dess att jag byter skor och sätter igång dem.
För stallsysslorna klampar jag runt i Muckbootsen. Ofta har jag fått upp värmen under ridpasset så jag behåller de tunna skorna på efter passet och fryser då inte om fötterna alls trots att det går nån timme innan jag är hemma igen.

Med detta upplägg håller jag fötterna varma tillräckligt länge för att hinna rida ett par hästar.
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Har oxå ett par från kjell o c/o som batterina gått sönder på. Det ena blev det nåt överslag i så det blev så varmt under foten att jag trodde jag skulle få brännskador.

Sen det andra batteriet fungerade i två dagar sen gick det inte att ladda längre. känns som det finns flera måndagsexemplar :)
 
Sv: Värmesulor och tåvärmare!

Jag har Thermacell, ett lite dyrare alternativ då, men väldigt värda pengarna kan jag säga! :)

Man laddar upp dem med en sladd i väggen och sedan lägger man dem i skorna, man får dock tänka på att de tar ganska mycket plats så ut med skons vanliga sula (om den har en uttagbar) eller använd lite större/rymligare skor. Man slår på värmesulorna och styr värmen med en fjärrkontroll, inga sladdar! :) Antingen kan man ha "medium" som är 38 grader, eller "high" som är 40 grader, eller "no heat". Jag brukar använda medium och då håller man värmen jättebra. När jag är uppe på hästen och har kommit igång och blivit varm i kroppen trycker jag på no heat, då räcker kroppens egna värme. Ska jag stå still länge ute i kylan är high-läget toppen. :)

Det enda negativa jag ibland har tänkt är att en uppladdning inte räcker en hel, lång tävlingsdag, kör man på medium räcker laddningen i ca 5 timmar. Men det finns laddare till bilen som man kan köpa till och det tror jag att jag ska göra faktiskt. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp