Bukefalos 28 år!

Värmlandsvagnen. Upplysning!

S

Sirisiri

Flera på detta forum har kritiserat Värmlandsvagnen och sagt att den är ranglig och instabil liksom. Jag letar ju själv transport och har varit lite inne på en sån pga priset. Jag har aldrig studerat en sådan på närmare håll tidigare, men idag insåg jag att en sån ska jag då inte ha!

Det kom hem en ny häst till stallet idag. De hade hyrt en Värmlandsvagn -04 och transporterat hem hästen i den. Iofs var det en 35 mil lång resa, men transorten såg för bedrövlig ut!! De tunna, taniga bommarna bak hade lossnat och mellanväggen hade vikt sig. Den var knäckt. Mattan hade knorvat sig och låg ihopknölad på ena sidan. Dessutom observerade jag att övre luckan lossnade när den mkt knirriga och gnisslande rampen fälldes ner. Den blev ligganden lös på marken och skrapades när rampen fälldes upp. Vi testade en gång till och den lossnade då också. Det känns inte heller helt stabilt att rampen fästs i utstickande plåtar på sidorna.

Jag ville bara berätta om min första kontakt med Värmlandsvagnen. Hästen hade ju med all säkerhet inte stått snällt och stilla, men jag tycker att detta bara var för mycket!
 
Ja ett så nytt släp ska ju inte falla ihop på det sättet!! :mad: . Tur att det inte hände något värre.

VI har ett trane -91 som vi har renoverat och vi har ingen snäll ponny :devil: . Men det håller jättebra :) Lite färgjobb (måla insidan grå ist. för brun) kvar till sommaren.
 
Konstigt... Jag har haft en 93:ans Värmlandsvagn. Kan inte säga annat än att jag varit supernöjd med den. Trots tio år på nacken har den gått rakt igenom besiktningen. Stadig och stabil att köra. Nu har jag sålt den pga att min häst dog. Annars hade jag inte bytt.
 
va skönt att du säger så, är kanske på gång att köpa just en värmlandsvagn -93 :)
 
Just den här kanske var ett B-exemplar, men klart skrämmande. Det jag speciellt la märke till var de veka bakbommarna som inte satt fast ordentligt...
 
usch. det är verkligen viktigt att transporten går att "lita" på, viktigt att det är bra grejjer, eftersom den alltid innebär en säkerhetsrisk att transportera hästar.
om den du såg har gått som uthyrningsvagn, kanske den har varit med om en del, fast det är ändå konstigt, för visst va den en 94a?
jag gillar inte transporter .
 
Har haft nämnda transport. Inte nöjd alls med den. Jag köpte den ny, men den gick lätt sönder. Sålde eländet och köpte ett Ume släp istället. Den har jag haft i åtta år nu och har gjort många resor utan att gå sönder. Är jättenöjd med den.
 
konstigt. det var riktigt dåligt!

har senaste tiden lånat ett ume, -96. tycker inte alls om den, rampen är konstig osv. men det är bra att köra.
synd att pengar spelar så stor roll när et gäller sån här viktig utrustning.
 
Jag och en kompis har en 04 boggie. Det ända vi har att anmärka på är att ventilationen är lite dålig. Sen gillar jag inte filtmatta. Kompisens unghäst stegrade sig på rampen och när han landade blev det hål i mattan direkt. Annars är vi nöjda, den ligger bra på vägen är lätt att manövrera och hästarna står bra i den.
 
Hyrde en så av modell äldre när vi skulle hämta hem hyrhästen. Denna transport gjorde som den du beskrev, övre luckan åkte ner i backen när vi skulle lasta av plus att den gnisslade (kan man kanske olja lite?).
 
Tacka vet jag Boj! Jag har en gammal kärra som är super, lite renovering då och då plus att den alltid står inne gör att jag inte skulle byta för allt smör i småland, möjligen till en nyare Boj men inte till Värmlandsvagnen. Den har jag dåliga erfarenheter utav, filtmatta, vinglig och gud vet allt.
Simma lugnt! :rofl:
 
Den jag kör mina pållar har hållt väldigt bra. Den har varit med om en del. Jag tycker att vagnarna är bra, helt ok för det priset i varje fall.
 
vi hyr ett värmlandsvagnensläp när vi åker. Men vi åker så korta sträckor på max 25 min en gång i månaden, ponnyn har aldrig klagat. fast om ponnyn fick åka ett "lyx" släp en gång så kanske han skulle vägra gå in i värmlandsvagnen...
 
Har en Värmlandsvagn köpt ny 01. Jag ska inte ge den alltför mycket kritik. Men visst märks det att det är en billigare transport. Hade jag pengar skulle jag köpa en annan transport.

Jag har inte märkt att den är instabil när jag kör (då skulle jag aldrig behålla den), men just det här med den övre luckan det stämmer. Jag får kolla en extra gång innan jag fäller ner att den verkligen fastnat. Färgen (grön) har bleknat så den är näst intill mintgrön :crazy:. Visst oljar jag in den 4 ggr per år, då blir färgen hyffsad i någon vecka för att sedan återgå. Sen är det lite övrigt plock som jag inte är nöjd med, rostar lite här o där, stripsen har släppt osv.

Bakbommen däremot är jag nöjd med. Köpte till en helt lång då jag inte kör med mellanväggen. Stabil och säker känns den.

Men visst märks det att man för vad man betalar för.
 
Har sagt det förr och säger det igen - Värmlandsvagn är riktigt dåliga! :crazy: :smirk:
Har också råkat på riktigt dåliga, sprillans nya, exemplar!!!

Mvh Huntress
 
Men visst märks det att man för vad man betalar för.
Den funkar säkert bra till snälla hästar och om man inte använder den jämt och ständigt. Nu var det en stor häst på 1,70 och jag vet inte alls hur den betedde sig under resan eftersom jag inte var med själv. Jag tycker inte att mellanväggen ska vika sig oavsett...

T.o.m på reklambilder från Värmlandsvagnen ser man att den övre luckan ligger på marken.
 
värmlandsvagnen är ju inte ens särskilt billig,,,,iallafall inte när vi skulle köpa ny -00! :confused: Kollade på lite olika märken, finns många fina...Kollade bla på värmalndsvagnen då vi fått för oss att de var billiga..men de var ju inga fynd precis! Vilken hemsk vagn! :devil: Och inte mycket billigare än t,ex Star Trailer som har en helt annan kvalite! Så kolla noga vad som finns på marknaden...kan inte för mitt liv förstå att värmlandsvagnen säljer så bra...*huga* :eek:
 
Jag hoppas verkligen att du hittar en transport som du blir nöjd med. Har du kollat på Christ eller Henra? Tycker det verkar vara rätt bra kärror till hyffsade priser.

När ekonomin har hämtat sig efter sadelköpet så byter jag antagligen till en Henra. :)
 
Jag tycker jag fick bra pris på min kärra (VV). 37 000 kr för en helt ny, köpt 2001.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp