Bukefalos 28 år!

Västgöta spets - en underbar ras

U

UrsusRex

Nenne1 skrev:
Jag spårar med min västgötaspets - och han är mycket duktig på det och trots sin litenhet tar han sig väldigt målmedvetet fram genom terrängen. Tycker det är en jättebra aktivitet, t.o.m. min envise gosse som har huvudet fullt av egna idéer blir helt fokuserad när spårselen kommer fram.

ÅH! :love: Västgöte! Det var min första "egna" hund. Fast det var ju inte min utan farsans men den följde mig överallt. Skvallrade för morsan och farsan om jag var nere vid stranden utan flytväst och liknande.
Har massor med roliga historier om den västgöten!

Uno hette han och hade tre syskon; Ulla, Uffe och en till med namn på U.

Han hatade kråkor och låg ofta på lur vid komposten där många kråkor mötte sin bane varpå han stolt bar hem sitt byte till oss.

Vi bor nära vattnet och han hade väl näst intill bara sett sjöfågel så en dag när vi var ute fick han syn på en trastunge på marken. Omtänksam som han var tog han trasten i munnen hur försiktigt som allra helst och bar ner den till vattnet där han spottade ut den. :rofl: Vi fick fiska upp den snabbt som attan och torka den stackarn.

Han var tänkt som en ren sällskapshund men visade sig vara en naturbegåvning som vallhund.... vart väl inget vidare vallhund om man jämför med min nuvarande grannes proffesionella vallhund men han fick fåren dit han ville och de löd blint den lilla västgöten.

Unos farfar var TV-stjärna. Han var med på SVT då de intervjuvade han som räddade rasen från utrotning. Men då de andra talade om västgötar lade sig "farfar" och gnagde på ben..... det äldsta Västgötabenet man hittat vid den tiden. :crazy: :rofl:

Mvh
Björn
 
Sv: Västgöta spets - en underbar ras

Jag blir så glad bara av att läsa ditt inlägg! Denne gosse är min första hund, och jag älskar västgötaspetsens frejdiga humör och dådkraft. Påhittig, envis och full av "själv är bäste dräng"; sedan han flyttade in i vår familj har jag verkligen fått skratta många gånger!

Vallning har vi inte provat på, mer än att ha kastar längtansfulla blickar på korna när vi är ute på Revinge hed där koflockarna går fritt. Jo, han vallade snabbt och prydligt ihop fyra-fem highland cattle innan jag hann hejda honom häromdagen, jättemallig över sin bedrift. Att han är så liten har liksom inte gått upp för honom...
 
Sv: Västgöta spets - en underbar ras

För oss var det så att vi undrade vart hunden tagit vägen första gången han vallade.
Vi hittade honom i fårhagen där alla får låg i ett hörn med Uno framför. Så fort något får reste sig reste hunden på sig och fåret lade sig ner fort som attan igen.

Det finns västgöteben på nationalhistoriska museet i sthlm. Dom har tom gjort små modeller av Västgötar i sina stenåldersmodeller. :)
En GAMMAL fin ras med andra ord och svensk national ras åtminstone i mina ögon.

Mvh
Björn
 
Sv: Västgöta spets - en underbar ras

Det låter som om det vore tid för ett museibesök i Stockholm för min del!

Jag gillar också att det är en gammal ras, som är förhållandevis sund och "ofördärvad".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp