Bukefalos 28 år!

Vätska upp kräkande tvååring?

Pallas

Trådstartare
Yngste sonen har magsjuka och är eländigare än eländigast idag. Han kräktes ca 5 gånger i går natt och hade diarré frm till kl 10 på förmiddagen. Sedan åt han lite vitt bröd under dagen och visade inga tecken på att må dåligt. Däremot var det svårare att få i honom något att dricka (lite cola, det enda han ville ha, och isglass). Eftersom han inte var allmänpåverkad så tvångsvätskade vi inte.

I morse vaknade han och fick lite att dricka, ca 30-40 ml, varpå han börjar kaskadkräkas direkt 5-6 gånger. Nu är han apatisk och slö och orkar inte göra något. Vi har försökt ge 5 ml vätskeersättning var tionde minut, men han kräks upp det direkt. Vågar inte ge något mer just för tillfället utan låter magen vila, men det känns inte riktigt bra när han är så slö. Slemhinnorna är rosa och han har saliv på tungan. Inga tecken på uttorkning på huden.

Kan det inte bli så att man mår mer illa när man har obalans på salterna i kroppen?

Nu har vi i allafall gett honom en supp Tebamide (100 mg Trimethobenzamide) mot illamående, som vi hade kvar från Kalifornien när vi hade Noro-virus. Hur gör man när de inte får behålla någon vätska egentligen?
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

Glömde skriva att vi väntar på att vårdcentralen skall ringa upp, ca kl 10.15.
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

. Hur gör man när de inte får behålla någon vätska egentligen?
Inläggning och dropp, det enda att göra om ingen vätska får behållas. Fungerar säkert inte för dig i detta fall eftersom inget får behållas, men sockerdricka är bra vid illamående. Suga på frysta blåbär. Vänl G.
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

Tack för svaret. Får höra vad VC tycker när de ringer upp, nu är det ju inte så länge kvar. Sonen sover i mitt knä nu, det verkar som att suppen mot illamående verkar. Vi håller strikt koll på honom. Han skall få sova tills VC ringer, då skall jag väcka och prova ge vätskeersättninge igen, i liten dos. Funkar inte det får vi nog åka till sjukhuset och vätska upp. Det är ju inte akut nu, men det kan ju gå fort. Det är ju det som är så otäckt. :(
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

Har han blivit märkbart påverkad så be att få läggas in och få dropp.
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

Vi skall gå till barnkliniken nu. VC tyckte att vi skulle åka dit eftersom han inte kissat idag. Får återkomma med rapport sen.
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

Det går säkert bra! Var bara lugn.

Min kompis tvååring var exakt sådan häromåret, och hon kom igen snabbt när hon väl fick dropp.
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

Jag är rätt luttrad, så det känns inte jobbigt att han är på sjukhus. Det är mest att jag undrar hur det går för honom och att jag tycker synd om den lille kraken. :( Maken skulle ringa när han vet hur det går. De tar väl något blodprov för att kolla uttorkningsgrad och sedan beslutar de efter det. Vet ju inte om de får komma in snabbt heller.
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

Maken och tvååringen blir kvar över natten. Han ligger med dropp nu.
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

Han kryar säkert på sig när han fått dropp.

Min syster hade ofta magsjuka när hon var liten och det var svårt att få den att gå över, hon kräktes upp allt.
Hon fick läggas in flertal gånger i åldern 1 1/2-3år.
Fick åka hem efter någon dag/natt med dropp.
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

Jag tror också att han piggnar till när han får rätt vätskebalans. Skall se om min pappa kan vara barnvakt en stund så jag kan cykla och hälsa på dem på sjukhuset.
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

Jaha, nu är det treåringens tur. Usch vad jag hatar detta! Och allra värst är det när det går två dar mellan insjukningarna... Då har man ju redan börjat hoppas att faran är över och får istället börja vänta på att bli sjuk själv. Blä.

Stackars krakar, hoppas att treåringen inte drabbas lika hårt. Försöker ge honom vätskeersättning, men det går inte. Måste de göra medicin som smakar skit till barn? :confused: Kan jagh ge honom cola istället? Eller vanlig saft? Tänkte mota olle i grind och ge honom lite vätska kontinuerligt redan nu.
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

Bra idé! Och ge honom precis vad som helst i vätskeväg som han vill ha och tål. Bry dig inte ifall det bara är saft eller juice eller nåt annat typ isglass. Det viktigaste är att få i vätska i det här läget, så slipper han förhoppningsvis lillbrorsans "öde".
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

cola fungerar bra, försök att få bort så mycket kolsyra som möjligt bara! I sådana där lägen är det bättre att de dricker än vad de dricker!!
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

Faktum är att avslagen Coca Cola är ett bra tips mot magsjuka, jag har nog till och med fått tipset från vårdcentralen nån gång. Och den gången funkade det....
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

Tack ska ni ha! Ja, jag är oroligare när treåringen har magsjuka, han är väldigt tanig och har inget att ta av innan han tappar för mycket energi. Han har kräkts upp ungefär hälften av den saft som jag fått i honom i mycket små mängder under ett par timmars tid (ungefär var 10:e minut). Det känns iaf som att lite har tagit upp av kroppen och det känns positivt. Tänkte skaffa lite energidryck att ge sjuklingen under dagen om han tål det. Han får verkligen inte tappa för mycket. Fanken att jag inte ammar längre!

Yngste sonen är iaf pigg på sjukhuset, jag hoppas de får komma hem snart.
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

Förresten, vad mycket lättare allt blev med en treåring som kan kräkas i en skål och inte en tvååring som sprutar som en brandslang precis överallt... Nu är det iaf bara en uppsättning sängkläder som behöver tvättas, inte fyra!
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

Nackdelen med saft och annant som innehåller socker är att det ligger och skvalpar i magen och vätskan tas inte upp lika fort av kroppen. Vatten tas upp snabbare och hinner kanske tas hand om i större mängd innan det andra far upp igen...

Men självklart är något bättre än inget :)
 
Sv: Vätska upp kräkande tvååring?

Helst ska det ju vara vätskeersättning så att saltbalansen inte blir åt helsike. Treåringen är extremt känslig och blir alltid sjukare än alla andra, och dessutom har han som sagt inget att ta av. När han blir dålig går det snabbt utför och jag funderar på att kontakta barkliniken för honom också.

Jag skall prova ge vatten och se om det blir någon skillnad.
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 659
Senast: Lisa2014
·
N
Katthälsa Den ena åkte på rännskita vid hemkomst, det fixade vi med lite överkokt ris och lite kokt torsk på ett jehu... den mår bra nu. Men...
Svar
10
· Visningar
1 329
Senast: NordicKnight
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 976
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Jo, jag är medveten om att katter kräks lite då och då. Men våra katter brukar kräkas kanske 3 gånger per år, nu senaste två veckorna...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: independent
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp