Vätskeansamling i benet, hjälp!

Fleygur

Trådstartare
Hej! Hoppas att någon kan hjälpa mig här då jag inte vet vad jag ska göra längre. Har en häst med ett rejält ödem som går från bröstet och hela vägen ner till hoven på ena frambenet.

k2h81y.jpg


Detta är en islandshäst som är 13 år gammal. Han fick en sparkskada på bröstet för två och ett halvt år sedan och fick då som en påse på bröstet som samlar på sig blodvätska. Detta har tömts regelbundet var 6e månad och inte besvärat honom så länge det inte samlats för mycket vätska. Efter senaste tömningen i juli så har han fått vätskeansamling i hela högra frambenet, och när det var som värst ända upp till manken. Han lades i på klinik och fick antibiotika, kortison och all möjlig behandling. Blev bättre men inte bra och var hemma i två veckor. Vi fortsatte då med att vattenträna honom varje dag vilket hjälper väldigt mycket, dock bara för stunden. Promeneras 2 gånger om dagen samt står på vibrationsgolv 2*15 min. Övrig tid ute i stor gräshage. Blir tydligt mycket värre när han står på box. Dock blev han efter dessa två veckor för dålig igen, svullnade upp och blev halt. Åkte då in på klinik igen i 4 dagar och går nu på fortsatt kortison intravenöst, 10 ml om dagen. Han behandlades med furix men det hjälpte inte nämnvärt. Får Hirudoid gel 3 gånger om dagen. Han vattentränas fortfarande varje dag och så varvar vi mellan att kyla benet och ha back on track benskydd på. Promeneras 2 gånger och går i gräshage. Han visar viss hälta i trav men ingenting i skritt. Har inga sår på benet men däremot en öm punkt på kotan. Har testat att linda benet ganska hårt men då visar han tydligt obehag.

Jag har ingen förhoppning om att höger framben och bröstet någonsin kommer vara helt utan svullnad, men att han i alla fall kan slippa ha ont och ha besvär utav detta. Vi bor på Island och de isländska veterinärerna står just nu rådvilliga. Hoppas att Sverige eventuellt har mer kunskap om detta? Vill försöka allt innan vi ger upp!
 
Hoppas någon här har någon idé, men om veterinärerna där inte vet vad man ska göra mer så är nog risken stor att ingen här vet heller :(
Hoppas ni hittar en lösning iaf!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 548
Senast: tott
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
778
Senast: Eloise
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp