Hjälp, yrsel!

Mb menieres är min erfarenhet (ej personlig, är anhörig). Men då har man oftast hörselpåverkan (nedsättning, tinnitus) också och det skriver du ingenting om. Tyvärr ingen drömdiagnos direkt, finns inget bot, finns behandling som kan hjälpa så att anfallen minskar men det är individuellt.
Jag utreds för menières och tydligen är hörselnedsättningen lite speciell där det är de mörka tonerna som hörs sämst. Har bara haft enstaka och kortvariga yrselanfall, men blir då och då halvdöv på ffa ena örat utan att de hittar andra fel.
 
Jag utreds för menières och tydligen är hörselnedsättningen lite speciell där det är de mörka tonerna som hörs sämst. Har bara haft enstaka och kortvariga yrselanfall, men blir då och då halvdöv på ffa ena örat utan att de hittar andra fel.
Jag har inte upplevt någon hörselnedsättning alls så känns inte som det borde vara det kan jag tycka.🤔
 
Jag utreds för menières och tydligen är hörselnedsättningen lite speciell där det är de mörka tonerna som hörs sämst. Har bara haft enstaka och kortvariga yrselanfall, men blir då och då halvdöv på ffa ena örat utan att de hittar andra fel.

Precis, hörselpåverkan ter sig olika för olika även om konstant nedsättning på bastoner+karusellyrsel verkar vara standrad för de allra flesta. Tinnitus och total hörselnedsättning är det lite si och så med, vissa är (eller blir) ju helt döv på det sjuka örat tillslut, inte bara under anfall🙁
 
@super Hur går det för dig?
Tack för frågan!❤
Hade telefontid till läkare i tisdags och fick att jag skulle ta fler blodprover vilket jag gjorde i onsdags. Inget såg dock konstigt ut när jag kollade provsvaren. Han har även skickat att han vill ha svar på mr plåtarna från neurolog. Har åb den 7/3.
Denna läkare hade teori att det kanske kunde bero på spänningar i nacken. Jag upplever dock inte att jag är speciellt stel eller så i nacken. Det konstiga är ju oxå att jag blir värre efter att jag ansträngt mig. Var tex i stallet igår och på kvällen var jag sämre med fler yrselattacker. Fick även en lättare migränattack igår kväll. Yrselattackerna är dock just nu ganska korta så klarar att ta mig till stallet och sköta det nödvändigaste med hästen. Hålla på med hovar eller rida etc går dock inte. Jag hoppas ändå att det håller på att klinga av vad det än är.🤞
 
Tack för frågan!❤
Hade telefontid till läkare i tisdags och fick att jag skulle ta fler blodprover vilket jag gjorde i onsdags. Inget såg dock konstigt ut när jag kollade provsvaren. Han har även skickat att han vill ha svar på mr plåtarna från neurolog. Har åb den 7/3.
Denna läkare hade teori att det kanske kunde bero på spänningar i nacken. Jag upplever dock inte att jag är speciellt stel eller så i nacken. Det konstiga är ju oxå att jag blir värre efter att jag ansträngt mig. Var tex i stallet igår och på kvällen var jag sämre med fler yrselattacker. Fick även en lättare migränattack igår kväll. Yrselattackerna är dock just nu ganska korta så klarar att ta mig till stallet och sköta det nödvändigaste med hästen. Hålla på med hovar eller rida etc går dock inte. Jag hoppas ändå att det håller på att klinga av vad det än är.🤞
Det verkar finnas migrän med yrsel men utan huvudvärk. Det är inget sådant då?
 
Tack för frågan!❤
Hade telefontid till läkare i tisdags och fick att jag skulle ta fler blodprover vilket jag gjorde i onsdags. Inget såg dock konstigt ut när jag kollade provsvaren. Han har även skickat att han vill ha svar på mr plåtarna från neurolog. Har åb den 7/3.
Denna läkare hade teori att det kanske kunde bero på spänningar i nacken. Jag upplever dock inte att jag är speciellt stel eller så i nacken. Det konstiga är ju oxå att jag blir värre efter att jag ansträngt mig. Var tex i stallet igår och på kvällen var jag sämre med fler yrselattacker. Fick även en lättare migränattack igår kväll. Yrselattackerna är dock just nu ganska korta så klarar att ta mig till stallet och sköta det nödvändigaste med hästen. Hålla på med hovar eller rida etc går dock inte. Jag hoppas ändå att det håller på att klinga av vad det än är.🤞
Läste ditt inlägg men svarade visst inte 🙈. Lite mycket annat här.
Hoppas du mår bättre snart, men kanske också framförallt att de hittar någon anledning. Vore välnaklnt att få vetatönkbar orsak.
Men har de inte fått svar på MR?
Jag har alltid inbillat mig att de kollade sådana plåtar ganska fort efter de var tagna.
 
Läste ditt inlägg men svarade visst inte 🙈. Lite mycket annat här.
Hoppas du mår bättre snart, men kanske också framförallt att de hittar någon anledning. Vore välnaklnt att få vetatönkbar orsak.
Men har de inte fått svar på MR?
Jag har alltid inbillat mig att de kollade sådana plåtar ganska fort efter de var tagna.
Jag är också lite förvånad över den biten. Fast kanske har missuppfattat det, det kanske var en neurolog som bedömde det otroligt att symtomen du upplever skulle bero på fläcken på lillhjärnan @super ?
 
Läste ditt inlägg men svarade visst inte 🙈. Lite mycket annat här.
Hoppas du mår bättre snart, men kanske också framförallt att de hittar någon anledning. Vore välnaklnt att få vetatönkbar orsak.
Men har de inte fått svar på MR?
Jag har alltid inbillat mig att de kollade sådana plåtar ganska fort efter de var tagna.
+ @EmmaBovary
Läkaren på strokeavdelning som jag var inskriven på ville prata med en neurolog ang mr men fick inte tag på hen innan jag skulle gå hem så skulle ringa dagen efter. Fick dock aldrig något samtal så ringde själv på tisdagen efter och fick då svar att läkaren som hade skrivit ut mig och som skulle ha ringt hade slutat på avdelningen. Dom lämnade dock ett meddelande men har fortfarande inte hört något. Så efter att öron näsa hals som läkaren remitterade till inte kunde hjälpa mig så sökte jag mig till min vårdcentral i hopp om att dom kunde får kontakt med en neurolog som kunde bedömma mr. Remiss är nu skickad till Karolinska så väntar på svar och har åb till läkaren på vårdcentralen. Han ville även ha fler blodprover som jag även gick och tog men efter att ha läst provsvaren själv på 1177 så verkar det inte vara några konstigheter. Det märkliga är även att I journalen sä står det att mr är utan anmärkning förutom en del signalförändringar med vaskulär genes periventrikulärt bilateralt.. Det är ingen som nämnt något om det. Enligt läkaren på vc så syntes inte fläcken på lillhjärnan på nr men enligt sjukhusets läkare så sa dom att den syntes även där. Men det står inget om det i journalen. Det står heller inget om att läkaren vill rådgöra med neurolog.. Känner mig lätt förvirrad och börjar undra om jag drömt alltihop.. Det jag fick till mig på sjukhuset var att dom inte trodde fläcken på lillhjärnan hade ngt med min yrsel att göra då sådana förändringar även brukar göra så man blir yvig och inte så kontrollerad i sina rörelser. Jag har hela tiden haft noll problem med dom neurologiska testerna såsom grimasera, rynka panna, ta sig på näsan etc.
Jag upplever att yrseln blir värre typ dagen efter aktivitet. I förrgår var jag till stallet och igår tyckte jag att yrseln var ngt sämre framförallt på kvällen. Idag tycker jag den är ngt bättre igen så är i stallet igen... Gör dock bara det nödvändigaste, jobbigast är att kratsa hovar. Vill ju komma igång med ridningen igen! Min stackars häst har vilat sedan slutet på november då han vaccinerades och sedan skadade sig. Skulle ha kört igång igen i slutet på december men då hade jag op inplanerad så kändes meningslöst att köra igång för att sedan ställa av i samband med op. Men har inte lyckats komma igång efter det och tiden bara rinner iväg. Men man ska inte klaga finns ju många som har det mycket värre.🥲
 
Jag har självdiagnostiserat mig med kristallsjuka två gånger. Då kom yrseln plötsligt när jag vaknade på morgonen och tittade åt vänster. Karusellyrsel och det kändes som jag satt i virvelvinden. Gick över på max 1 min. Men höll på sådär en dag. Lite bättre dag två. Sen mattades det av. Gjorde provocerande övningar jag fick av svärmor.

Andra erfarenheter av yrsel i samband med mitt yrke (sjuksköterska).
Lågt blodtryck. Känns inte som det stämmer in på dig.
Stroke. Det har de ju redan uteslutit.
Hyponatremi. Det borde också vara uteslutet på dig eftersom de tagit prover på dig och natrium är ett av de vanligaste proverna man tar.
 
Jag har självdiagnostiserat mig med kristallsjuka två gånger. Då kom yrseln plötsligt när jag vaknade på morgonen och tittade åt vänster. Karusellyrsel och det kändes som jag satt i virvelvinden. Gick över på max 1 min. Men höll på sådär en dag. Lite bättre dag två. Sen mattades det av. Gjorde provocerande övningar jag fick av svärmor.

Andra erfarenheter av yrsel i samband med mitt yrke (sjuksköterska).
Lågt blodtryck. Känns inte som det stämmer in på dig.
Stroke. Det har de ju redan uteslutit.
Hyponatremi. Det borde också vara uteslutet på dig eftersom de tagit prover på dig och natrium är ett av de vanligaste proverna man tar.
Tack snälla för svar!

Min yrsel är lite bättre och jag har nu klarat att rida (en gång) och fixa mer runt stallet. Den blir dock fortfarande värre dagen efter ansträngning och sjukvården verkar ha gett upp. Jag har nu fått svaret att dom hittade inget konstigt varken på blodprov eller mr så dom säger typ att har det inte försvunnit om en månad så hör av dig igen. För dom anser att iom att den ändå blivit lite bättre så är det bara att se tiden an sas.
 
Tack snälla för svar!

Min yrsel är lite bättre och jag har nu klarat att rida (en gång) och fixa mer runt stallet. Den blir dock fortfarande värre dagen efter ansträngning och sjukvården verkar ha gett upp. Jag har nu fått svaret att dom hittade inget konstigt varken på blodprov eller mr så dom säger typ att har det inte försvunnit om en månad så hör av dig igen. För dom anser att iom att den ändå blivit lite bättre så är det bara att se tiden an sas.

Du kanske redan skrivit det i tråden, men har de uteslutit virus på balansnerven?

Just ja! Du sattes in på kortison. Hoppas det hjälper.
 
Tack snälla för svar!

Min yrsel är lite bättre och jag har nu klarat att rida (en gång) och fixa mer runt stallet. Den blir dock fortfarande värre dagen efter ansträngning och sjukvården verkar ha gett upp. Jag har nu fått svaret att dom hittade inget konstigt varken på blodprov eller mr så dom säger typ att har det inte försvunnit om en månad så hör av dig igen. För dom anser att iom att den ändå blivit lite bättre så är det bara att se tiden an sas.
Googla på binjureutmattning. Stämmer symptomen?
 
  • Gilla
Reactions: tgd

Liknande trådar

Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
499
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: Monimaker
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 101
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 828
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp