B

**BORTTAGEN**

Vad gör man åt en häst som väver otroligt mkt? Han började igår... :(
 
Se över hästens närmiljö!Och sök efter orsaken till att han börjat väva.Vävning.luftsnappning.kruppbitning. och box vandring beror ofta på att hästen inte mår bra psykiskt.Och det kan bero på understimulans. ell mindre bra stallförhållanden.Så ändra om i hästens dagliga rutiner.H*n kanske står sysslolös i många timmar t.e.x !långt mellan fodringar. eller stressig stallmiljö.kan vara några av faktorerna som gör att din häst har börjat med detta..../MVH H
 
Började igår...det låter ju märkligt. En häst som väver är oftast en uttråkad, stressad eller kanske ensam häst. En häst som inte finner någon annan utväg för sin energi mer än att trampa från ben till ben och svänga med huvudet. Det är något som hästen håller på med rutinmässigt. Om din häst började väva igår så måste något ha hänt igår som fick den att känna sig frustrerad. Om hästen inte brukar väva så är det väl inte ett bekymmer. Har den däremot vävt mycket sedan igår, ja då måste något vara riktigt på tok.
 
Försök "läsa" av hästen varför :confused: den väver: stressad eller uttråkad. Om hästen är stressad och det är ett stort stall du står i kanske du kan byta box till en som det är lugnare utanför, eller tvärt om ifall den är uttråkad. Har själv en box vandrare, han blir lugnare om han för det första rids ordentligt. Får vara ute hela dagarna, jag brukar ha öppet boxgallret så han kan ha koll på vad som händer i stallet. Har nyligen hängt upp ett hönät med halm i som han kan pyssla lite med (han står på spån) och det verkar vara uppskattat av honom i alla fall. Prova dig fram lite, ingen häst är den andra lik. :banana:
Lycka till!! :bump:
 
Stereotypier beror nästan alltid på frustrerat födosök. I första hand skulle jag därför öka grovfodergivan och ge hästen tillgång till halm.
Utöver detta skulle jag utöka utevistelsen och se över placeringen i stallet. Kolla också upp om hästen kan ha någon slags magåkomma, t.ex. magsår.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp