Bukefalos 28 år!

växande överben!

G

gogglen

:crazy:
det här känns inget vidare. hästen i fråga är ett 7 årigt halvblod, tränas och tävlas LA dressyr, ägt honom ett år nu, har sedan tidigare ett rejält överben höger fram på insidan av skenbenet från carpus och halva skenbenet ner, och säkert 1-2 cm tjockt.
Detta överben skulle enligt ägaren ha kommit då hästen halkat på lemmen vid lastning och slått i benet ordentligt.

Men, för några veckor sedan tyckte jag att jag kände en liten, liten bula på insidan av skenbenet på vänster fram, och idag tycker jag den känns lite större, som en liten ärta, känns hårt som ben, inte varm, öm och förövrigt är hästen fräsch och som vanligt.

Jag tycker det känns lite oroväckande att det också är på insidan av skenbenet precis som det andra.
Vad jag vet så har jag inte sett att hästen ska ha slagit i vänster fram där det nu börjar uppkomma ett överben, därimot vet jag att han gärna leker i hagen, slår knut på sina ben och kommer in med små sår titt som tätt, han kan ju kanske ha slått sig på skenbenet och därav att det nu kommer ett överben, men jag tycker ändå det är oroväckande att det nu är överben på insidan av båda skenbenen på frambenen.
Jag börjar ana ugglor i mossen att förra ägaren kanske inte har varit fullt ärlig, utan att det är hans fysik som gör att han fått överben, han är förövrigt något inåt-tåad båda fram när han går, men det är ytterst lite.
 
Sv: växande överben!

jag förstår inte vad du menar med att säljaren inte skulle vara ärlig? Det är väl ändå upp till dig att göra en exteriör bedömning på den häst du vill köpa. Genom det kan man ju se om hästen har tendens till att nysta, biljardera och stryka sig.
Du säger ju dessutom att han är inåt-tåad :confused:
 
Sv: växande överben!

Jag har sett många såna där små ärtlika överben utan synliga slagskador. De är nog bara att leva med. Låt hästen stå ett par dagar tills överbenet lugnat ner sig, sen är det nog lugnt. Exteriören har du ju köpt själv, så där vet jag inte hur du kunnat bli lurad, inte för att jag tror det beror på exteriören om det bara är en liten ärta.
 
Sv: växande överben!

Jag vill minnas att överben gärna kommer där du beskriver för att hästen naturligt kompenserar en svag/felaktig benställning. Överben just där är ganska vanligt. Min häst är något inåttåad på vänster framben och där har hon också ett överben, dock inte på höger framben.

Antingen har hästen fått en smäll eller så växer den. Om jag hade varit du hade jag låtit hästen vila men få skrittmotion eftersom den har en benhinneinflammation. Om det blir större eller varmt skulle jag kontakt veterinär för säkerhetsskull.
 
Sv: växande överben!

jag förstår inte vad du menar med att säljaren inte skulle vara ärlig? Det är väl ändå upp till dig att göra en exteriör bedömning på den häst du vill köpa. Genom det kan man ju se om hästen har tendens till att nysta, biljardera och stryka sig.
Du säger ju dessutom att han är inåt-tåad :confused:

otroligt tråkigt att man söker sig till en sajt med sina funderingar och sedan blir man dum förklarad..
 
Sv: växande överben!

Men du har ju undersökningsplikt när du köper hästen och den tidigare ägaren kan ju omöjligen veta att hästen skulle få ett överben till? Eller? Hur länge har du haft hästen?

Du kan ju svara på de andra inläggen istället/också så tråden handlar om det du vill :idea:.
 
Sv: växande överben!

Men du har ju undersökningsplikt när du köper hästen och den tidigare ägaren kan ju omöjligen veta att hästen skulle få ett överben till? Eller? Hur länge har du haft hästen?

Du kan ju svara på de andra inläggen istället/också så tråden handlar om det du vill :idea:.

Det är inte så att jag klandrar förra ägaren, absolut inte, jag funderar bara på vad det kan vara som orsakar att han har börjat få ett överben på det andra skenbenet, på precis samma ställe. Och det jag funderar över är, kanske att hästen fått överbenet (som han hade när jag köpte honom) utav hans benställning (inåt-tåad) och att kroppen kompenserar med ett överben och att hästen inte alls halkade på lemmen och slog i benet, utan att det är p.g.a. hans fysik som han har fått överbenet.
För det är ju mäkta konstigt att det nu dyker upp ett överben på precis samma ställe som på andra frambenet.
Dock det här med att han är inåt-tåad är så lite, så det är knappt märkbart, det är verkligen bara om man synar riktigt noga som man ser det.
Detta handlar inte om förra ägaren överhuvdtaget, utan om varför hästen börjar få ett överben.
Kanske är det bara slumpvis så att han har råkat slå sig ordentligt på samma ställe på andra frambenet och därav som han börjar få ett överben.

Jag har haft hästen ett år.
 
Sv: växande överben!

Jag ser inte att min häst är inåttåad men när veterinär visade mig hur han såg att hon är det så såg jag också. Men det är ytterst lite och ingenting man tänker på, dock tillräckligt för att det ska bli överben.

Det är ju jätte svårt att veta varför hästen får överben, i alla fall för gemene man och om hästen inte har extrema avvikelser eller är med om stora olyckor. Om du vill utreda varför hästen fått överbenen så är det nog bäst att kontakta veterinär. I övrigt kan man ju bara spekulera.
 
Sv: växande överben!

... Och det jag funderar över är, kanske att hästen fått överbenet (som han hade när jag köpte honom) utav hans benställning (inåt-tåad) och att kroppen kompenserar med ett överben och att hästen inte alls halkade på lemmen och slog i benet, utan att det är p.g.a. hans fysik som han har fått överbenet.

Jag vågar inte spekulera i varför din häst nu börjar sätta överben på andra frambenet också, men jag kan berätta att jag har en häst med samma problem.

Ett halvblod, egen uppfödning, väldigt inåttåad på vänster fram. Fick ett rejält överben på samma ställe som du beskriver, fast på vänster fram. Det troliga är att överbenet uppstod pga den felaktiga benställningen, men det började växa rejält först i samband med en skada. Så det kan ju vara en kombination av felaktig benställning/belastning och en skada.

Nu - ca två år efter att hon fick överben på vänster fram - har hon även fått överben på höger fram, på samma ställe som på motsvarande ben. Vad jag vet så har hon inte fått något slag på det benet, så det är en gåta för mig varför hon sätter överben där. Men nu har hon i alla fall balans i sina överben ... :crazy:

Hästen rids som vanligt och har (vad det verkar) inga bekymmer alls pga sina överben.

Om du nu har uppmärksammat att din häst har börjat få överben även på vänster fram, så tycker jag du ska (som någon annan även skrev) låta hästen vila så länge överbenet är aktivt (dvs varmt).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 315
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 553
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 528
Senast: Kjerulfia
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 710
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp