Väga upp transporten?

Kallebus

Trådstartare
Är det någon här som gjort det?
Var det besvärligt/hur gör man?
Vad kostade det?

Är på väg att köpa ett lätt beg. släp med en totalvikt på 1420kg, skulle vilja ha det på 1500kg istället men undrar om det är värt det?

Sv: Väga upp transporten?

Många släp går inte att väga upp. Funderade på att göra det på vårt tidigare släp. Det slutade med att vi köpte ett annat istället.

Kontrollera först med tillverkaren/ÅF om det ens är möjligt, och vad som krävs. Därefter är det ny registreringsbesiktning hos Bilprovninen.

Jo det ska gå!
Har kollat samma släp nytt och kunde få det med totalvikt upp till 2000 kg.
Boggi, givetvis!

Jag var lat och bekväm så jag lämnade in släpet till ett släpvagnsföretag som säljer det släp som jag har (Ume). De satte i nått förstärkningsstag och bytte plåten på draget som talar om vad den väger och får lasta samt fixade nya papper från tillverkaren. Besiktade släpet och jag fick hämta tillbaka det på eftermiddagen. Det hela kostade 2000:- + moms (2500:-).

Det låter ju smidigt och så fruktansvärt dyrt var det ju ändå inte när dom fixade allt!

Men det är inte säkert att DITT släp går att väga upp för att det går att få ett nytt i högre viktklass.

DET behöver inte betyda något. Vissa släp går att ta ut i valfri vikt, men om man väljer under xxxx kg så tar de klenare axlar och andra försvagningar.

Vissa märken går inte ens att väga upp när de väl är uthämtade från försäljaren (vi kollade detta då vi löste ut ett helt nytt släp häromåret).

Släp tagna i bruk första gången/inregistrerade efter 1 januari 2005 är en halv vetenskap att väga upp/ner enkelt. Släp tidigare är sålänge de har kapacitet för mer än aktuell tjänstevikt ganska enkelt, räcker då med att byat däck eller kulhandske.

Men utan att veta vilket släp det är, årsmodell, hur det är registrerat första ggn etc, är det omöjligt att svara på. Däremot kan bilprovningens tekniska avdelning (finns länk via hemsidan) hjälpa dig med vad som gäller just det släp du är intresserad av, bara de får regnumret.

Nja, vi behövde faktiskt intyg från tillverkan också, på vår från 1998 som skulle vägas upp efter att ha varit nedvägd. Det var ett sådant projekt att vi avskrev och köpte nytt istället.

Och DÄR fick vi i sin tur veta att vi INTE kunde väga om den när vi väl löst ut den.

Åh fan, det har jag aldrig hört talas om i det läget. Däremot om det är inreggat på 1200, men är gjort för att kunna ha totalvikt upp tills äg 1500, och man vill höja, då behöver man massa intyg från tillverkaren. (Talar äldre släp nu, innan 2005). Men just om de är nedvägda efter första bes, t ex som mitt, inreggat på 1250, nedvägt med däcksbyte till 1200, och jag vill ha upp det till 1250 igen är det bara byta däck igen. Men då är inte det heller solklart med alla släp då. Tack för infon!

Vår var uttagen i högre vikt, körd ett par år, sedan nedvägd hos nästa ägar. För att få ta upp den i ursprunglig vikt krävdes intyg på bromsar och konstruktion från tillverkaren, samt att försvagningen var återställd (handske och/eller däck).

Mm, fattar, som sagt bara hört det innan när det gällt att ta upp den över registreringsvikten, men då har jag lärt mig något nytt idga med =)

Liknande trådar

Träning Fått tips om att fästa gummimatta på frambommen i transporten för att få min häst som skrapar när han blir frustrerad att sluta skrapa...
Svar
12
· Visningar
751
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Övr. Hund Jag är nyfiken på vad ni anser är era bästa inköp när det gäller utrustning och kläder, Tänker att det kan vara allt från koppel och... 2
Svar
34
· Visningar
2 654
Senast: attheedge
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 087
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka