Bukefalos 28 år!

Vågar inte skaffa fiskar, men eremiter då?

Hyacinth

Trådstartare
Nu har jag läst hela akvarietråden, från början till slut. Resultatet blev att jag försökte få sambon att bli intresserad, eftersom det känns på tok för avancerat för att jag ska våga mig på det.
Jag ser mig själv sitta med 20 akvarier som jag hysteriskt kollar vattenkvalitét på och hur jag inte gör annat än oroar mig för de små rackarna.

Sambon är dock kallsinnig som tusan, och ville hellre återuppta tonårens ormfarm.

Nej Tack.


Nu har jag funderat lite till, och tänker: Eremitkräfta?

Kan det vara något? Hur svåra kan de vara? och vad behöver de? Kan vi åka på semester, och måste vi i så fall hyra in Kräftus Eremitus på hotell?
 
Sv: Vågar inte skaffa fiskar, men eremiter då?

....Nu har jag hittat och lusläst ett eremitkräftsforum, och vågar nu inte skaffa det heller.
Får nog hålla mig till hunden som jag bevisligen håller vid liv och gott mod samt i fin form.
 
Sv: Vågar inte skaffa fiskar, men eremiter då?

Afrikanska jättelandsnäckor?

Du kan säkert hitta "skräckpropaganda" på de också men i ärlighetensnamn... De skulle typ kunna överleva en kärnvapenattack. Och vilka vilda snäckor tar skada av att det inte är rätt luftfuktighet etc. etc. :p Mina snägglor dvalade många månader i torra akvarium utan att dö. Sen hur bra det var, är ju en annan sak. Men svåra är det bannemig inte :p
 
Sv: Vågar inte skaffa fiskar, men eremiter då?

Det är ju det här som är lurigt. Eremiterna har jag lärt mig är lättstressade med anlag för depression. Därav att de flesta döden dör inom ett år.

Ska leta efter info om dessa jättelandsnäckor, lät ju som ett djur för mig.

Tusen tack:)
 
Sv: Vågar inte skaffa fiskar, men eremiter då?

Det låter som ett lagom charmigt husdjur på många sätt:)

Men jag får ju tusen frågor i huvudet..

Måste jag ha snigelvakt om vi åker bort ett par dagar?

Om inte, äggen kan kläckas på 5 dgr vad jag förstod, säg att den går att lämna en vecka, riskerar jag 1000 snigelbäbisar då?

Gosch, hur gör alla??? denna okontrollerade fortplantning, är de hermafroditer hjälper det ju inte att bara ha en...
 
Sv: Vågar inte skaffa fiskar, men eremiter då?

Man har bara en enda individ eller individer av olika arter (så länge de inte är kanibalistiska givetvis). Vissa hävdar att de är flockdjur men liksom... Snäckor? :crazy: Sen beror det mycket på art, har du A. fulica och råkar få bebisar bör man avliva de genom kokning eller frysning (eller krossning om man klarar sånt) för den rasen är typ omöjlig att hitta nya hem till. Medan andra arter är ganska lätt att hitta köpare till. Och A. ireadeli (eller något sådant) föder "levandeungar" och inte så värst många per kull. Men så är de typ rätt blyga av sig (nu har jag i och för sig aldrig haft några själv) och rätt små i storleken.
 
Sv: Vågar inte skaffa fiskar, men eremiter då?

Du verkar ju redan ha bestämt dig att du inte vill ha fiskar, men jag vill bara säga att det behöver verkligen inte alls vara svårt. Jag har ett 200-liters akvarium med några olika, lättskötta arter. Det akvariet jag har nu har jag haft i ungefär ett och ett halvt år och de flesta fiskarna har varit med från början. Byter vatten gör jag väldigt sporadiskt, men med ett så pass stort akvarium är det inte särskilt stor fara för dåliga vattenvärden. Mat får fiskarna några ggr i veckan. Det är tydligen större risk att fiskarna äter ihjäl sig än att de svälter.
 
Sv: Vågar inte skaffa fiskar, men eremiter då?

Jag säger samma sak som Hepzheba, ett akvarium behöver inte alls vara speciellt svårskött. Vi har haft massor med akvarier i olika storlek och vi har inte varit så avancerade som att testa vattenkvaliteten eller någonting annat. Vi har bytt vatten 2-3 ggr/månaden, och då byter man ju bara 1/3 eller så.

Vi har haft olika sorters fiskar, men även sköldpaddor. Nu bor vi så trångt så vi fick bortprioritera akvarierna, men de tog inte alls så mycket tid.
 
Sv: Vågar inte skaffa fiskar, men eremiter då?

Det är upplyftande:) Jag vill inte ha något komplicerat, även jag givetvis förstår att alla djur behöver viss skötsel.
Lyckas jag övertala sambon blir det 3-4 enkla fiskar med modesta krav:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp