Vågar jag använda motorsåg?

Jag brukar göra såhär när jag fäller det som är klenare än armen, står det någorlunda fritt snittar jag bara 2-3 cm in åt det håll jag vill att trädet ska falla och sen sågar jag nästan igenom från andra hållet och knuffar ikull "trädet" för hand. Så länge det inte är genomsågat och svärdet är kvar i snittet så lär inte trädet falla på dig.
"Träden", alltså långa men tunna hassel främst, står i en slänt. Hur ska jag tänka då?

Jag kanske ska börja med att ta nagelsaxen och klippa några grässtrån? Jag menar, mjukstart är alltid bra. Så jag får in rätta knycket liksom!

Varför ska du ha så jäkla bråttom!? Börja med att titta på avstånd, meditera lite kanske (om du känner dig helt trygg!), wax on - wax off, vettu. :mad:

Varför ska du ha så jäkla bråttom!? Börja med att titta på avstånd, meditera lite kanske (om du känner dig helt trygg!), wax on - wax off, vettu. :mad:
Jag kan titta på bilder av gräs, sly och sådant först. Långsam tillvänjning eller vad det heter, som i fobiträning. Men det måste jag nog hålla på med i åtminstone tre veckor, eller vad tror du? Efter det kanske jag är redo att ställa mig på den inglasade altanen och titta ut på levande växter.

Jag kan titta på bilder av gräs, sly och sådant först. Långsam tillvänjning eller vad det heter, som i fobiträning. Men det måste jag nog hålla på med i åtminstone tre veckor, eller vad tror du? Efter det kanske jag är redo att ställa mig på den inglasade altanen och titta ut på levande växter.

Nu börjar du äntligen låta vettig! :grin:

Ja, bara å raka sta å du får inte ha slajji åv på gasen förrän buska ä åv. Å glöm inte stövlo, å böxo. :p

Ja, bara å raka sta å du får inte ha slajji åv på gasen förrän buska ä åv. Å glöm inte stövlo, å böxo. :p
"Raka sta" förstår jag fortfarande inte :laugh:. Resten tolkar jag som: och du får inte slå av på gasen förrän busken är av. Och glöm inte stövlarna och byxorna. Right?

"Raka sta" förstår jag fortfarande inte :laugh:. Resten tolkar jag som: och du får inte slå av på gasen förrän busken är av. Och glöm inte stövlarna och byxorna. Right?
:up:

Jag kan rekommendera filmen "Motorsågen" på SVTplay. :D

Då jag visserligen inte är så stark på sydligare dialekter men faktiskt växt upp med Bondska så vågar jag mig på en tolkning: raka av. Alltså att du ska raka bort träden. :confused::laugh:

med en röjsåg så är det tämligen ofarlig så länge sågen hänger i selen kan du inte komma åt klingan.
Skyddsstövlar o byxor + hjälm, visir o hörselkåpor så kan du karve sta lite försiktigt och känna på det hela.

Liknande trådar

R
Hundträning Jag har insett att jag behöver skaffa mig något mer ordentligt till hundpromenader och -träning. Jag har i nuläget någon relativt billig...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: Rumpnissen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: IngelaH
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
370
Senast: MiaMia
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V