Vågar jag ställa in veterinärtiden?

Alindra2000

Trådstartare
Nu har jag ännu ett dilemma med min hund och hennes sår på käken/halsen. Idag lyckades hon klia upp såret igen så det blödde, så nu har jag köpt munkorg och en sån där mjuk sko som sitter på baktassen så hon ej ska kunna klia. Imorgon blir det apoteket och köpa salva mot klådan (har bestämt för mig att det finns en sårsalva mot klåda för barn som vi använt på hund)

Såret ser annars rent ut, vätskar sig men har bra färg och även om det ser äckligt ut så är det inte så speciellt djupt. (Hon har ju själv kliat upp såret så det är ingen skada, det kom av att hon fick ngn reaktion så det blev som en liten böld som hon kliat sönder och nu resulterat i ett 3 cm sår som är helt runt precis som bölden var).

Nu är jag bara så tveksam hur vi ska göra med veterinärtiden jag har på fredag. De är säkert jätteduktiga men det känns som att de inte kommer kunna göra så mkt mer än jag kan hemma. De har kommit fram till att det till 99% var en allergisk reaktion men då det aldrig hänt innan eller efter och vi inte har den blekaste vad hon reagerade på så tyckte dem inte att vi ska köra igång med ngn utredning i dagsläget.

Med andra ord känns det mest som att de ska kolla på såret som faktiskt ser bra ut och hon är precis lika pigg och glad som alltid (om inte ännu busigare eftersom hon inte fått göra lika mkt just senaste dagarna). Det känns lite som onödiga pengar när de ändå mest skall kolla på det.

Åhh.. vad säger ni? Hur skulle ni gjort? Skulle ni gått ändå eller skulle ni skött om såret hemma?

Detta är verkligen min absoluta ögonsten så jag vet att jag oroar mig väldigt mkt i onödan för henne, men jag behöver bara höra att jag inte är en idiot om jag ställer in tiden... SJÄLVKLART åker jag i samma sekund som såret skulle visa minsta tecken på att inte läka som de ska/ fel färg osv.
 
Sv: Vågar jag ställa in veterinärtiden?

Slänger in två bilder på hur såret ser ut nu, stackars liten:cry: (det är alltså 3 max 4cm stort)

26011467.jpg

26011468.jpg
 
Sv: Vågar jag ställa in veterinärtiden?

Sålänge det verkar läka som det ska så skulle jag nog inte ta till veterinären.
 
Sv: Vågar jag ställa in veterinärtiden?

Så där ser det ut när min lillterrier har rävskabb. Hon svarar inte på "kliprov" osv, men vi har vetat att hon haft kontakt med skabbräv och behandlat för det och hon har då snabbt blivit av med det. De har väl uteslutit skabb?
 
Sv: Vågar jag ställa in veterinärtiden?

Jag skulle ha åkt till veterinären då det liknar ett sår min hund fick i sommar och det var också på grund av allergi och det kallas hotspot.
Såret kan bli värre efter ett tag om man låter det vara och min hund fick en spruta som skulle hjälpa henne att bekämpa såret och hennes satt också på halsen.

Så ja jag hade behållt veterinär tiden :)
 
Sv: Vågar jag ställa in veterinärtiden?

Vi har varit hos vet med det när det fortfarande var en böld. Enligt vet så är det inte troligt att det skulle vara skabb.

Som det verkar nu så kommer en kompis pappa som är vet kolla på såret åt mig imorgon, om han anser att vi ska till kliniken så gör vi givetvis det. :)
 
Sv: Vågar jag ställa in veterinärtiden?

Fukt exem eller va det nu heter.
Det börjar med en liten böld. Kliar , blir större o större. Vätskar.
När det är riktigt besvärligt behöver man antibiotika.
Då läker det
jag tycker du skall söka vet
 
Sv: Vågar jag ställa in veterinärtiden?

Fukteksem (hot spot). Detta är en ytlig hudinfektion som ofta sprider sig i pälsen genom sk satelliter. Om du smörjer på salva kommer det att försämras. Vill du chansa och strunta i veterinären ska du istället badda med klorhexidin flera gånger per dag. Detta verkar bakteriedödande och kan vara tillräckligt för att kurera fukteksemet. På bilden ser det ganska torrt ut, det är ett positivt tecken.

Fukteksem uppkommer ofta av någon anledning. Nu vet ni ju att det började med någon sorts böld, men annars finns både rävskabb, allergi, hormonella sjukdomar mm med på listan över grundorsaker.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 413
Senast: Araminta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 816
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 489
Senast: Pancakes
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp