Vågar jag?

H

HokusPokus

Jag hoppas jag lägger denna tråden rätt men jag känner jag behöver tips och råd från Er på Bukefalos. :)

Jag har en äldre ponny som är otroligt välutbildad inom dressyr och hoppning. Hon är 23 år gammal och älskar och få jobba. Jag har tidigare haft några medryttare på henne eftersom jag känner jag inte har den tid som hon behöver och jag blev sjuk i mars. Men det har aldrig funkat med några medryttare.
Det blev katastrof med den sista. Jag följde med ut på den stora hästen många gånger innan jag släppte ut medryttaren och min själv och då verkade allt funka toppen. Men efter några veckor märkte jag att ngt inte stod rätt till men min ponny. Som sagt, hon är otroligt välutbildad i dressyr och otroligt känslig när det gäller skänkel och säte. Hon ville inte gå fram och okänslig för skänkel och hård i munnen. Det visade sig att medryttaren hade suttit och bankat och dragit henne i munnen eftersom inte min ponny ville gå fram. Hon testar gärna i början men det är bara och vänta ut henne så går hon. Det slutade med att jag sa till medryttaren att hon inte fick fortsätta. Jag själv fick lägga min ridning åt sidan utan jag och min ponny var bara ute och hade skoj i grimma och grimskaft och mycket tömkörning. Inga krav utan bara lek!

Det tog två månader och få tillbaka min ponny.Hon går som en dröm nu igen och det är bara jag som rider henne. :crazy: Hon har blivit en enmanshäst nu... Både på gott och ont...

Jag satte ut en annons att jag söker medryttare/skötare och jag fick svar från en super trevlig och ambitiös tjej men vågar jag låta någon annan rida min ponny efter det som hände sist? Min ponny tappade gnistan efter den sista medryttaren...

Vad hade Ni gjort?

Sv: Vågar jag?

Jag tycker du borde låta denhär tjejen prova!
Det är jättesynd att den andra tjejen "förstörde" henne, men tänk om tjejen du har kontakt med nu passar perfekt med din ponny...

Förstår att du tvekar, det skulle jag också ha gjort. Men om ponnyn är pigg, fräsch och tycker om att ridas (dressyr/hopp/lulla i skogen) så skulle jag tycka det var super om ponnyn kan bli riden.
Om du bestämmer dig för att ta dit den nya tjejen, var noga med att kolla så att hon vill samma sak som du.

Om din ponny ska lufsa i skogen så måste ju tjejen vara ute efter det också... Och att denne är mjuk och fin i sin ridning...

Kanske lite konstigt inlägg (:p)
Men lycka till hur du än gör...

förstår att du blev arg på den förra medryttaren, men ge denhär tjejen en chans, hon kan ju va rätt!

Om du själv inte kan ägna dig åt din ponny så mycket som hon vill/behöver, så tycker jag du ska prova - om inte annat så för ponnyns skull. Fast först tycker jag att du ska prata med tjejens tidigare ridlärare, typ ta lite referenser.

Du vet ju att din ponny gärna testar nya ryttare i början, så förklara tydligt vad som brukar hända och hur man bäst löser det! När ni har ridit tillsammans en tid och det börjar bli dags för henne att rida ut själv kanske du kan med henne några gånger (kanske en bit efter så inte ponnyn känner att matte är med) och se hur hon löser problemen när ponnyn trilskas och inte vill gå fram. Sedan kan ni prata om det, vad hon gjorde bra och om hon kunde gjort något annorlunda.

Jag kan mycket väl förstå att du tvekar. Men jag tycker som dom övriga här att du ska ge tjejen en chans.
Är dom seriösa ryttare så funkar det. Håller alla tummarna för att det ska gå bra.
Jag har oxå haft en tjej som fullkomligt höll på att stressa ihjäl min pålle. Han var pigg innan och det tyckte hon var så livat! Så hon eggade honom ännu mer...
Aldrig mer fick hon rida honom. :mad:

Ge tjejen en chans det kan ju bli kanon! :) Du kan ju fråga efter lite referenser ifrån tränare tex så du kan höra efter lite vad det är för en tjej så kanske du inte behöver oroa dig lika mycket!
Jag är själv också på jakt efter medryttare men känner att jag inte vågar sätta ut någon annons, hör mig runt istället bland mina kontakter istället så får det ta den tiden det tar att hitta den rätta :)

Jag fortsätter i samma stil dom övriga talare. Ge henne en chans.

Vänta lite längre med att släppa henne utan sikt än du gjorde med den förra. Fråga henne om det är okej om hon rider ett par lektioner för dig på pållen i början tills du ser att det funkar. Och häng med på den andra hästen då och då för att checka av. Du märker nog snart vilken typ av ryttare hon är.

All lycka till // Voff

Först vill jag bara börja med att säga att jag beklagar det som hände med din häst, tur att den kunde gå att rädda i alla fall. Hade jag vart du hade jag aldrig låtit någon rida min häst igen utan uppsikt av mig, men om du verkligen vill ge henne en chans så föreslår jag dels att du väntar en lägre period innan du släpper iväg henne själv med hästen och att du för det andra lär känna henne utan för ridningen också. Att du lär känna henne även hur hon är som person utanför ridningen och hästarna.

Lycka till! //methejenny

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 567
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 382
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 979
Senast: lilsan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår