Vågar man chansa?

F

flisan82

Det är så här att jag söker en häst på foder och har hittat en som är mycket intressant,har sett bilder och filmer på hästen och ägaren verkar vara seriös och vilja hästens bästa. Problemet är att hästen finns över hundra mil ifrån mig,så att åka och titta går helt enkelt inte. Jag tror denna hästen skulle passa mig perfekt men jag tvekar ändå eftersom jag inte träffat hästen. Hur hade ni gjort? Någon som har erfarenhet av att köpa eller ta häst på foder osedd?

Sv: Vågar man chansa?

Jag hade fortsatt leta efter en på närmre håll.
Eftersom det är tydligt att det lätt kan bli konflikter, så skulle jag helst vilja ha kännedom om hästägaren eller att någon av mina vänner känner till hästägaren.
Även en person som verkar väldigt lätt att ha med att göra, kan bli svår att kommunicera med (förmodligen som regel bådas fel).
Jag skulle rekommendera vet.besiktning där både ägare och fv är med, på ägarens bekostnad när hästen lämnas ut och på fv bekostnad när hästen åker tillbaka.
Sådant är inte praktiskt på 100mil avstånd.

Visst vill man tro att alla är ärliga, men det finns folk som inte berättar allting och det förekommer att hästen ska vara frisk, lättriden och trevlig och kommer fram och visar sig ha behov av vård och behandlingar innan den går att använda.

Vill man sin häst det bästa skickar man inte iväg den i blindo enligt min mening. Leta vidare är mitt råd.

Utan att ha erfarenhet själv av någotdera så skulle jag, utifrån vad jag läst här och hört av andra, känna mig tryggare att köpa en häst osedd än att ta en häst på foder i blindo. Visst kan det bli trubbel och konflikter även efter ett köp men ett fodervärdsavtal känns betydligt mer riskfyllt.

Håller till fullo med Bluefish. Som både före detta fodervärd tre gånger samt lämnat ut häst på foder och upplevt både bra men också när det går åt helvete så avråder jag dig. Det finns så många trevliga hästar där ute. Du kan hitta en som är ÄNNU bättre och desutom mycket närmare. Ha tålamod bara.

Lycka till i jakten på drömhästen. MvH Voff

Tycker du ska satsa på den. Konflikter kan det bli även om ägaren bor bara 10 mil bort, huvudsaken är att ägaren är seriös och att ordentliga avtal skrivs. Jag tog en häst på foder som kom många mil ifrån mig och ägaren var inte ett dugg oseriös och hästen väldigt trevlig. Känner du att det är rätt så go for it!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 959
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 311
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka