Vågar man..

Sv: Vågar man..

Så mitt tips är att ringa och höra efter. Det kan vara "skräphästar", men man kan också ha tur. Givetvis gör man en ordentlig klinikbesiktning när det nästan låter för bra för at vara sant! Det gjorde jag.

Kommer det ut en billig häst lite närmre så kommer jag garanterat ringa. Känns dock lite ovärt att åka över halva landet för att kolla på en häst bara för att den är billig. :D

Men sen är jag rätt kräsen och vill ha en fräsch häst och ingen som behöver "specialbehandlas" :p
 
Sv: Vågar man..

Äh, min behöver inte specialbehandlas :) Jag har alltid masserat/stretchat mina hästar 10 minuter efter arbete (istället för att rykta efteråt), så det är inget merjobb för mig och ingenting som veterinären anmärkte på. Jag jämför min hästs stelhet med att vissa människor har lättare att få ont i nacken av att sitta vid datorn.

Men sanningen att säga så gick tjejen ner nästan 15 000 från vad hon ville ha från början, eftersom hon som sagt behövde få iväg hästen och få hem sin nya... Jag hade helt enkelt lite flax.
 
Sv: Vågar man..

Okej. :)

Jag blir faktiskt väldigt velig nu. Egentligen vill jag inte ha häst, eftersom jag vill åka utomlands osv, men samtidigt så är det ju roligare att ha häst. Åka utomlands kan man ju göra närsomhelst om man bara får ihop lite pengar.
(Fast köpa häst kan man ju också göra närsomhelst, alltså :p )
Dessutom är det ju roligare att ha något att göra varje dag, än att bara ha något att göra en vecka eller två...


Ååååh jag vet inte. Hittade en annons på en häst som verkligen inte är den sortens häst jag letar efter, men det är någonting med hästen som gör att jag funderar på att maila och kolla...

Ska jag, ska jag inte? :D
Det är en häst som är knappt inriden så det är ju svårt att veta om det är "den rätta" på så sätt... Hmm...
 
Sv: Vågar man..

Min häst kostade 10000 :) Nu är han visserligen kbl. travare, och var helt outbidad när jag köpte honom. Men har varit helt skadefri och är helt klart en underbar häst:love: Han älskar att arbeta och rör sig riktigt fint.

De billigare hästarna är väl ofta "projekt", de brukar inte vara tävlingsklara.
Men jag har inte haft något imot att vänta med tävlingsdelen så för mig har det passat bra. Så är man beredd att lägga ner tid och vänta med tävlingar så tror jag absolut man kan hitta ett riktigt kap! :)
 
Sv: Vågar man..

Nja... skulle nog tänka efter om jag var du. Inget illa menat alls, jag ville själv ha häst när jag 18-19 men skulle åka till USA och jobba på ranch. Köpte häst istället och sen försvann ju alla pengar i det svarta hålet "hästutgifter".Kom aldrig iväg till USA, och det har jag ångrat sen dess, dvs i mer än 10 år. Res och njut, hästarna finns kvar när du kommer hem :)
Bara ett råd från en som gjorde som du tänkte göra.
 
Sv: Vågar man..

Hehe... Ja den var inte så svindyr. Vi köpte en häst för 700 000kr fick slaktas efter ca ett år hos oss då han hade slingers. Förlorade alla pengarna eller fick en bråkdel tillbaka då han var försäkrad i ca 100 000. Men småpengar i det stora hela.
Jag har också köpt en häst för 2000e helt underbar häst. Finns aldrig några garantier inom hästvärlden och hur man än ser det förlorar man oftast pengar.
 
Sv: Vågar man..

Ang. att hästmarknaden fortfarande är så trög tror jag beror på att även om konjunkturen nu ser ut att gå åt rätt håll igen är i alla fall folk försiktiga med sina pengar. Speciellt de som kanske inte staplar dem på hög. hästar är faktiskt en lyx produkt. Tror att de billiga hästarna kommer att vara extremt svår sålda ett tag framöver för de tilltalar den marknaden med minst pengar alltså den som inte köper för tillfället pga ekonomisk osäkerhet.
 
Sv: Vågar man..

Det har handlat om hästar under 17 iaf så jätteegamla har de inte varit.

Och ja, med min otur vet jag inte ens om jag vågar köpa häst :D
Men det är egentligen inte att jag inte har råd att köpa, utan det var mer en spontan tanke som dök upp efter att ha kollat på hästannonserna.
Varför inte köpa/kolla på en superbillig häst när chansen finns, liksom?! :p

Själv köper jag inte vuxna inridna hästar längre. Jag köper ett till tvååringar. Har först som sällskap och rider sedan in för att behålla den häst jag helst vill ha, vill bara ha en att rida (fast har försökt sluta med häst, men inte lyckats :D ) Med unghäst så vet man att hästen inte blivit förstörd. Köper man från uppfödaren - även den orutinerade som bara tagit fram en häst - och hästen har bra exteriör och är i gott hull, då tar man inte så stora risker anser jag. Mina hästar kostar nästan alltid under 20. Den dyraste hästen jag köpt kostade 30, en sexårig sparsamt riden arab och den fick spatt när det tränades hos mig sedan.

Min nuvarande häst köptes som tvååring för 25 med gröna papper och helt ok hoppstam. Det tycker jag är bra. Tiden går vansinnigt fort och bebisen är snart i full gång.

Hälsning Maja
 
Sv: Vågar man..

Till TS, läste vidare och såg att du ville resa. För guds skull gör det. Jag var borta från hästarna i 20 år och gjorde då allt det där man bör göra. Det var lika roligt igen efter att jag fött mitt tredje barn och slagit mig till ro.

Resa kan man göra mer än någon vecka med. Man kan åka och bo och jobba. Min äldsta son har nu varit i USA i ett och halvt år och pluggar och min dotter i Oslo i några månader. Hon åker snart till Kina tror jag. Sedan blir det plugg i Sverige för hennes del.

Hälsning Maja
 
Sv: Vågar man..

Jag vill resa, men tycker inte det känns så jättelockande att resa ensam.
Typ spanienresor är nog det enda jag eventuellt skulle kunna få med nån kompis på, annars får jag åka själv.

Och nej jag kan inte resa på längre resor, för jag har fler djur :p
2 veckor har jag dock räknat med iom att jag vill rätt långt bort.
 
Sv: Vågar man..

Själv vill jag egentligen helst ha häst som redan tävlat på lite högre höjder. :p
De ska iaf vara färdiga att ridas.
 
Sv: Vågar man..

Jag köpte min andra stor häst för 10 000 hösten 2009. Än så länge det bästa hästköpet jag gjort :love: Men då visste jag vad hon hade gjort innan oxå

Kom till sverige från lettland som 5 åring, där hade hon haft minst ett föl antagligen flera. Gått lite mer en ett år fördelat på två olika ridskolor. Fungerat bra på ridskolorna men inte hållit. Jag red henne som nyimporterad från lettland eftersom jag jobbade hoss de som tog hitt henne och ville igentligen köpa henne då men hade inte råd. Fick förfrågan när de upptäckte att hon inte höll för ridskolan ifall jag var intresserad. Vilket jag var :D Var dock medveten om att hon kanske bara skulle hålla att promenadridas men vi behövde även sällskap till min andra häst så vi slog till ;) Hon fick vila under vintern och vi började sätta igång henne i maj och peppar peppar så håller hon :bow: älskade lilla häst :love:
 
Sv: Vågar man..

Det går absolut att fynda br hästar nu! Såg tom i Ridsport en häst med fin stam, sto som haft föl men också var tävlad för 40". Finns ju alltid en prutmån också, så det var ett riktigt bra pris!

Men TS, du är så ung så ut och res med dig först! Studera en termin i USA om du inte har någon att resa med:). Hästar kommer alltid att finnas att köpa sen också:)!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 400
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 142
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 343
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp