Vågar ni skicka utrustning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 614
B

**BORTTAGEN**

Man har ju ingen säkerhet. Ska man bara hoppas på att personen är ärlig och sätter in pengar?

Jag har tom skickat en sadel till Finland men vi gjorde det samtidigt och faxade kvitton på insättning osv till varandra. På så sätt kunde jag stoppa det....

endera skicka mot postförskott (via posten) eller bussgods med efterkrav (mottagaren löser ut godset) så är det inga problem.

postförskott kan man väl inte utnyttja som privatperson, eller...?

jag kan skicka saker som inte kostar alltför mkt, men inte värdefulla saker.

Nej, man måste ha ett postgirokonto då.. kanske man kan ha som privatperson förresten??? :confused:

Man kan skicka mot lösen, att den som ska ha d löser ut det när de hämtar ut det och så får du pengarna efter några dagar från bussgods. Måste ju finnas bussgods på båda orterna då den du skickar ifrån och den stad d ska till.
Är egentligen som posten fast billigare. Man kan ju skicka som vanligt å utan lösen ifall man vill det. D r billigare...

Jag brukar göra så att köparen får betala in pengarna på mitt konto i förskott innan jag skickar något. Och så ger man varandra fullständigt namn, adress, telefonnr, personnr, RUBBET så att båda minskar risken för att bli lurade. Bra att kolla upp adresser och telefonnummer innan så att man vet att det stämmer. Har fungerat bra för mig.

Du kan gå in på www.bussgods.se för mer information om hur du skickar med bussgods! De har dessutom en tjänst som heter "efterkrav" (om jag inte mins fel) och då måste köparen lösa ut paketet med pengar när hon hämtar det.

Jag har gjort många affärer så och aldrig blivit lurad!
Vid dyrare saker vill jag ha pengarna i förskott. Annars kvittar det. Jag ger alltid namn, adress, telenr och kontonr så brukar det bli bra!

Postförskott i all ära men det är ju mer jobb. Bussgods har jag aldrig provat.

Efetrsom detta forumet finns och även annonssidan då så kan man alltid hota med att smutskasta personen... då blir det fart på dom...
En gång skulle jag köpa ett HG träns för 800:-, när det kom så var det ett HÖÖKs träns för 450:-... hmmm. Men det redde ut sig. JAg fick pengarna tillbaka. Jag stod för frakten då jag faktiskt hade haft det hemma för att syna det...
Det är nog det enda som har hänt mig.

Jag kräver förskottsbetalning, oavsett summa. Skickar sakerna när jag fått pengarna. Sålt allt från ett bett till en sadel.

Det är ju himla säkert för MIG, men jag har ju varit i omvänd sits, och det är ju en stor osäkerhet i att betala in pengar med innan man fått grejorna, risken finns ju att man blir blåst. Så jag tar namn, adress, telefonnummer och personnummer innan jag sätter in pengar. och så KOLLAR jag att uppgifterna stämmer innan. Naturligtvis får de som sätter in pengar åt mig samma uppgifter.

Något HELT säkert sätt finns inte. Det går att missbruka både bussgods och postförskott. Skicka en tegelsten istället för det utlovade t ex..

Nej, det vågar jag inte!

Vilket är synd för jag har en hel del saker passande stor häst som jag skulle behöva bli av med, har ju bara ponny nu...

absolut. jag har sålt 3 sadlar inom loppet av 2 månader via nätet.
har absolut inte haft problem.
har precis mottagit en sadel utan problem och köptes dessutom 2 täcken begagnade i höst utan problem...

allt har förskottsbetalats både sålt och köpt.

jag sålde en av mina sadlar till Stockholm i höstas. (bor ca 100 mil norrut). Skickade den mot postförskott tror jag det var.. man var tvungen att ha ett postgiro nummer. Men köparen kunde inte hämta ut den förrän hon betalt den.
Frakten tror jag blev ca 300 kr.
Men det var det värt, eftersom det funkade bra! :)

jag har sålt ganska mycke saker över nätet. det har fungerat bra nästan varje gång hitills iallafall :rofl:

visst kan man skicka mot posförskott som privatperson gäller bara att man har postgiro bara. det ksotar 40kr i avgift + frakten för att få paketet skickat mot postförskott så att köparen betalar när paketet kommer. det är ganska rskabelt om man skickar tex täcken och tyngre saker för att köparen kan ju skita i att lösa ut paketet och då får du står för frakten både dit och tillbaka. kan bli ganska kostsamt (jag vet!!)

skickar du sakerna innan du fått betalt är det ju risk att du inte får dina pengar heller.

när jag har sålt så har jag fått in pengar på mitt konto innan så har jag gått till posten samma dag som pengarna finns där. men man ka nju inte som köpare veta omdet går att lita på personen som säljer eller inte så det är ganska riskabelt at tsälja över nätet igentligen. man får hoppas p ådet bästa att folk är ärliga. man kan ju också få rena skitsakerna som inte ens stämmer överens med vad som sas innan. en kompis köpte ett träns eller ja rättare sagt skulle köpa ett träns av en säljare på bukefalos. hon löste ut det mot postförskott på posten. det var då inget träns i det paketet utan en STEN! en platt avlång sten som var inslagen i massor av papper så att det såg ut som ett paket med ett träns i. hon fick aldrig tillbaka sina pengar. snacka om att känna sig lurad!

ska man köpa eller sälja på nätet så ta alltid säljaren eller köparens hemtelefon nummer! då är det lätt att ringa om det skulle vara något.

men visst kan man fynda ibland!

buss gods är ungefär som posten fast paketet går via buss istället. det tar längretid men ska man skicka tunga saker tjänar man massor på det då det är billigare att skicka så än med posten.

Jag hade nog inte velat skicka själv. I så fall hade jag velat ha pengarna först. Minst halva summan i alla fall.

Jag hade inte litat på att skicka mot postförskott heller.
Där som jag har hästen skickade de iväg selar för ett antal tusenlappar och skickade dem då mot postförskott. Personen som skulle ha selarna löste aldrig ut paketet så det blev till att betala frakten hem igen. Nästan en tusenlapp förlorad pga fraktkostnaderna.

Jag har betalat innan jag fått grejerna. Förutom med sadeln, hon skulle skicka den mot postförskott men det gick inte så hon skickade den i allafall och sen betalade jag.
JÄttebra med begagnade saker, så mkt billigare :bump: :bump:

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: fio
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 218
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
867
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Det här med muskelskador...