vägen till hovslagare

D

d9pojken

hej!

har funderat en hel del på det här med att bli hovslagare och hittade en utbildning i skara. kruxet är bara att man behöver 3 månaders praktik från nåt hästyrke. så hur hittar man ett jobb inom hästbranschen, eller åtminstone dessa 3 månaders praktik. jag har själv inte mer erfarenhet av hästar än att jag gick 2 år på ridskola när jag var liten.

ska man kanske knalla ner till ridklubben och höra vad dom tycker man ska göra, kanske till och med bli medlem för att få tillbaka känslan för att hantera hästar.

är det nån som kan berätta lite om hovslagaryrket så skulle det vara uppskattat, allt jag har hört och vet är att det är en massa slit, ryggbesvär och mycket tjuriga hästar. men hur är det, får man röra mycket på sig, träffar man mycket folk osv? hur mycket jobbar man?

mycket funderingar...:)

Sv: vägen till hovslagare

Har du ingen erfarenhet alls av att hantera hästar?

Jag kan ju bara prata för mig själv men jag skulle inte anlita en hovslagare som inte kan hantera en häst. Det är otroligt viktigt för mig som hästägare att hovslagaren kan läsa av hästens kroppspråk på alla sätt och vis.

Dessutom ingår väl hästhantering i utbildningen har jag för mig?

Förutom ridskolor så finns det kanske någon travtränare i närheten, där kan man säkert hitta lite hästjobb ifall man är intresserad.

Som du redan vet är det ett ganska slitsamt jobb där det gäller att ha en stark rygg och mycket envishet. Sen lär du nog träffa mycket folk då jobbet innebär att du åker ut till en massa olika stall hela tiden. Oftast jobbar man väl som egen företagare och bestämmer väl då ganska mycket själv hur mycket man vill jobba, det beror ju såklart även på tillgången på jobb i området.

Lycka till hur du än väljer att göra.

Varför vill du bli hovslagare om du inte har någon hästerfarenhet alls? För att bli en duktig hovslagare krävs det inte bara att man kan sko och verka bra rent tekniskt, man måste också ha stor hästkunskap och känsla för hästar.

Ok, jag har sysslat en del med hästar men jag har aldrig haft egen häst. Det jag menar är att är att jag inte har nån erfarenhet jag kan söka jobb på. Intresset för hästar har jag självklart eftersom jag vil bli hovslagare....

Nån undrade varför jag vill bli hovslagare, man får va sin egen, får jobba med hästar och träffa mycket folk, ja listan kan göras lååång:D

Praktik...inte så svårt att fixa, dvs om du är arbetslös och anmäld på af. Men passa på nu, för nässta år är det på tal om att inte vara så generösa med att ge folk praktik. Just nu kastar dom praktik i huvvet på folk.

Praktik...inte så svårt att fixa, dvs om du är arbetslös och anmäld på af. Men passa på nu, för nässta år är det på tal om att inte vara så generösa med att ge folk praktik. Just nu kastar dom praktik i huvvet på folk.
Var nere på ams men eftersom jag inte är arbetslös så får dom inte lyfta ett finger:O
däremot så är det tydligen bara att ringa runt o leta praktik själv, verkar ju inte va så konstigt som ja trodde:)

Kolla hemsidan för din närmsta travbana - där brukar finnas en lista över proffstränare och dessa blir säkerligen rätt glada åt om du vill praktisera hos dem... alltid mycket att göra och dessutom får du se rätt mycket hovslageri hos en större proffstränare också. Många av tränarna skor själva dessutom så du får många att fråga på travbanan.

Annars kan du kanske höra med en hovslagare om du får "gå bredvid" som praktik och vara med och se så mycket av hovslagaryrket som möjligt?

Kul att du vill bli hovslagare - det behövs alltid fler sådana verkar det som. I vart fall i min region... och i vart fall sådana som är beredda att sko även tyngre hästar - jag har ett elände med att hitta hovslagare till min shire.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 994
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 834
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej Buke! Är relativt ny medlem här, däremot har jag hängt här länge och bara läst och läst :) Nu tycker jag att det är dags att ta emot...
Svar
19
· Visningar
4 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka