Bukefalos 28 år!

Vaginalt framfall?

Zizzy

Trådstartare
Vad vet ni om det?

Jag har försökt googla men hittar inte så värst mycket information..
 
Sv: Vaginalt framfall?

Vet att det är vanligt bland kossor, för det har nämnts ett antal gånger i föreläsningar, hos hundar har vi dock inte pratat om!
Människor kan få det under/efter vaginal förlossning, menstruation etc. Sen finns det olika typer, beroende på VAD det är som prolapsat, alltså om det är ändtarmen, livmodern, slidväggen etc.

Det brukar åtgärdas med operation, så vitt jag vet.
 
Sv: Vaginalt framfall?

Det är en bit av övre slidväggen som ramlat ut..
Och GÅR det operera och HUR gör dom då?
Tar bort det som ramlat ur?
Petar in det och syr igen vulvan?

Är mycket vilsen, visste knappt att det förekom på hundar.
Och tydligen verkar det som att många veterinärer inte heller kan någonting om det.. :(
 
Sv: Vaginalt framfall?

Hur behandlar man kossor?


Sitter och googlar på amerikanska sidor och hittar lite info om att det går att göra op, men inte så värst mycket exakt hur man gör..
Skär bort och syr igen?:confused:
 
Sv: Vaginalt framfall?

Jag vet inte om det är samma sak men det är nog något liknande.. Men livmiderframfall har jag vart med om med får. och då stoppar de in livmodern, rättar till den så den ligger rätt och syr fast den. Sen får fåret gå till slakt nästa gång det är dags eftersom hon förmodligen kommer att få ett framfall igen vid nästa lamning. (sa de då jag var med, jag är ingen Fårbonde så har inte så jättestor koll)
 
Sv: Vaginalt framfall?

Jag vet en hund som hade det, kommer inte ihåg hur det behandlades men i vilket fall så fick hon tillbaka det vid nästa löp och blev då kastrerad.

Inte till så mycket hjälp kanske :p
 
Sv: Vaginalt framfall?

Ja, man petar i princip in det igen och syr fast. Minns inte riktigt, men hhr för mig att det kan hända för att en sena har brustit och då måste man sy ihop senan igen.

Men herru gud, jag är ju dum! Har ju en stor tjock bok med hundens sjukdomar här hemma, ska kolla i den och ber om att få återkomma!
 
Sv: Vaginalt framfall?

Lite utdrag ur boken (har översatt fritt från tyska till svenska...):

Vaginahyperplasi och vaginaprolaps uppkommer hos tikar under när kroppen utsätts för förhöjda koncentrationer av östrogen (naturligt tex vid förlossning eller löpperioden).
Oftast går det tillbaka av sig själv när östogenet minskar i kroppen, men det kan även påskyndas med en ovariohysterektomi (bortopererande av livmoder och äggstockar). En ovariohysterektomi förhindrar även att det vaginala framfallet återkommer.
Efter operationen tar det cirka 5-7 dagar innan vaginan bildas tillbaka.
området som prolapsats behandlas med lokal applikation av antibiotika eller antibiotika- och steroidhaltiga krämer och rengöring av det drabbade området med varm physiologisk koksaltlösning.
Avelstikar som är drabbade ska helst inte fortsätta användas i avel, med tanke på att det vaginala framfallet ofta återkommer vid varje löp. Nedärvningens roll är itne bekant, men det verkar ligga i familjen.

Hoppas det hjälpte dig lite i alla fall...
 
Sv: Vaginalt framfall?

Tack så hjärtligt för hjälpen, hunden har fått en tid för kastration.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tredje dagen med modafinil och jag mår ännu sämre. Är det någon annan som tar eller har tagit den och vet om det kan ta ett tag för den...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 049
Senast: Lyan
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
626
Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Har upptäckt att Tilda har märkliga förhårdnader eller liknande på sina två baktassar. Jag har inte tidigare sett detta, även om hon...
Svar
7
· Visningar
954
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp