Vägskylt vid 90-väg

H

Helan

Vi har just byggt en ny hästgård bredvid en 90-väg. Gården ligger ca 200 meter in på en grusväg men hagarna ligger alldeles intill vägen. Det är också enda chansen att ta sig någonstans, vi kommer inte ut från fastigheten om vi inte rider ut på 90-vägen.
Eftersom "alla" bilister tror att det är 110 är det aningen läskigt att vara där, speciellt när skolbussen susar förbi, för att inte tala om lastbilar. Vägen är väl inte särskilt hårt trafikerad, men det räcker.

Har någon här erfarenhet av att söka hos vägverket att få upp "varning för häst"-skyltar?

Helena i Nyköping

Sv: Vägskylt vid 90-väg

På en 90-väg brukar man neka till dessa skyltar, orsaken är att varningsskyltar kan sitta i passager med sänkt hastighet. Sannolikheten att du får igenom en sänkning av hastigheten i önskat område är nog liten, men prova kan man alltid göra så får man antingen ja eller nej.

Vi har just byggt en ny hästgård bredvid en 90-väg. Gården ligger ca 200 meter in på en grusväg men hagarna ligger alldeles intill vägen. Det är också enda chansen att ta sig någonstans, vi kommer inte ut från fastigheten om vi inte rider ut på 90-vägen.
Eftersom "alla" bilister tror att det är 110 är det aningen läskigt att vara där, speciellt när skolbussen susar förbi, för att inte tala om lastbilar. Vägen är väl inte särskilt hårt trafikerad, men det räcker.

Har någon här erfarenhet av att söka hos vägverket att få upp "varning för häst"-skyltar?

Helena i Nyköping

Vi fick till svar att: "det finns redan så mkt skyltar på vägarna så vi vill inte sätta upp fler"
VA!!! och det är ändå på en 50 sträcka som är känd som farlig... vi MÅSTE också passera för att komma nån vart överhuvudtaget...

// M

HeJ!

Såna skyltar kan man köpa utan att prata med vägverket, har jag sett.. Men om det är lagligt att sätta upp dom vet jag inte, men det skulle jag väl inte tro. Fast vad gör man inte för att överleva...

/ Lavinia, som flyttade från stalet med enda vägen ut var övr 70-sträcka där det oftast gick i 110 och det väldigt ofta smällde ihop bilar..

Man måste köpa skylten själv hur som helst. Men man får inte sätta upp den utan tillstånd. Det är staffbart att sätt upp skyltar själv, men jag vet inte vad straffet är för det. Men Vägverket gör raider då och då och plockar ner de som inte ska finnas där.

Om du tänker dig din 90-väg, där du vill ha skylten ska isåfall hastigheten sänkas till 70 eller 50. Det senare mest osannolikt eftersom den endast tillämpas i tätort eller av synnerligen speciella skäl.

Tror du att man går med på en hastighetssänkning? För såvitt jag vet är det vad som krävs för en sådan skylt, sen beror det även på vägens karaktär. Är det en vanlig 90- väg av typ huvudled, eller är det en motortrafikled. Jag tror att det kan vara här som det kör sig för er, men det bästa svaret får du direkt på aktuellt vägverk så ta kontakt med dem och hör vad som krävs.

*knapplån*

Ni har inga barn att skylla på? det brukar gå lättare då... ;)

// M

Det är tyvärr en vanlig landsortslandsväg med 90-hastighet som börjar typ 200 meter innan våran nya gård, fram till den är det 70.

Jag ringer nog till vv.
Annars vet jag var man kan köpa skyltarna (Nrdpst)

Förresten... som jag förstår det så finns det ingen skylt som betyder varning för hästar...

Den betyder typ ...korsande ridväg...eller nåt sånt...
det var därför vi inte fick nån heller...vi gick en bit längs vägen först för att kunna passera nämligen...suck!

// M

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Vet inte om detta är rätt forum. Jag och två kompisar var ute och red häromdagen och svängde in på en enskild väg som det heter... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 246
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka