Vakuumpåsar till täcken? Kommer de lukta illa?

Domino_s

Trådstartare
Jag söker hela tiden efter bra sätt att förvara mina täcken. Har använt en dynbox och det har alltid funkat bra, men täckena tar fortfarande stor plats och är svåra att hålla ordning på. Vi har använt vakuumpåsar hemma och nu slog det mej att jag kanske kan ha dem i stallet också, framför allt till vintertäckena som tar en jäkla stor plats.

Men, kommer täckena att lukta skit när jag sen tar upp dem? De borde ju inte det om verkligen all luft kommer ur, men det är ju inte säkert att man får ut 100% av luften. Mögla ska de ju inte göra då de är torra när de läggs ner.

Så.. är det någon som har testat till hästgrejer?

Mvh Domino_s

Sv: Vakuumpåsar till täcken? Kommer de lukta illa?

Smart idé! :idea:

Har alltså inte testat.
Om bara täcket är tvättat (alltså hyfsat rent) och torrt borde det ju inte vara några problem, eller? Sen att det luktar lite kommer man nog inte ifrån, för hur mkt hästmänniska man än är så har hästtäcken en förmåga att lukta riktigt illa. Svårt att få helt rent även om det är tvättat.

Men då gäller det ju att ha en dammsugare i stallet.

Smart idé! :idea:

Har alltså inte testat.
Om bara täcket är tvättat (alltså hyfsat rent) och torrt borde det ju inte vara några problem, eller? Sen att det luktar lite kommer man nog inte ifrån, för hur mkt hästmänniska man än är så har hästtäcken en förmåga att lukta riktigt illa. Svårt att få helt rent även om det är tvättat.

Men då gäller det ju att ha en dammsugare i stallet.

Ja, själva hästlukten kommer man ju aldrig ifrån. Då ska man nog börja med vandrande pinnar. Men det är den där unkna lukten som jag är rädd för..:crazy:
Jag högtryckttvättar mina täcken varje sommar, så de är nog hyfsat rena..:)

Jag har turligt nog täckena hemma för tillfället så jag kan vakuumpacka dem innan jag flyttar dem till vinterstallet. Sen får man väl ta med den, tanken är att ha sommartäckena vakuumpackade på vintern och vintertäckena vakuumpackade på sommaren..:)

Mvh Domino_s

Jag söker hela tiden efter bra sätt att förvara mina täcken. Har använt en dynbox och det har alltid funkat bra, men täckena tar fortfarande stor plats och är svåra att hålla ordning på. Vi har använt vakuumpåsar hemma och nu slog det mej att jag kanske kan ha dem i stallet också, framför allt till vintertäckena som tar en jäkla stor plats.

Men, kommer täckena att lukta skit när jag sen tar upp dem? De borde ju inte det om verkligen all luft kommer ur, men det är ju inte säkert att man får ut 100% av luften. Mögla ska de ju inte göra då de är torra när de läggs ner.

Så.. är det någon som har testat till hästgrejer?

Mvh Domino_s

Jag har packat saker i vakumpåsar. Vintertäcken, fleecetäcken, lindor och sånt som är lite fluffigt tar löjligt lite plats då! :D

Jag har inte upplevt att de på något sätt luktar illa när man tar ut dem igen. Jag förvarar påsarna i ouppvärmd foderkammare. Men de då har de varit rena men framför allt riktigt torra när jag packar ned dem. Men se till att få tag på kvalitetspåsar. Jag provade att köpa billiga från ÖB nån gång. Dels sprack de lätt när man packade (ffa vid spännen, vassa bukgjordssömmar och om påsen inte var tydligt mycket större än täcket) och dels höll de inte hundra tätt och pyste in luft. 100% av luften får man aldrig ur, men med en vanlig dammsugare blir paketen riktigt hårda, och med en grovdammsugare stenhårda (gäller att se till att de blir platta när man pumpar ur luften...:up:).

Kort sagt - funkar super!

... om man nu har disciplinen att plocka ned täckena i påsarna igen när man använt klart... :banghead:

Att jag inte tänkt på det själv! Det är ju supersmart, verkligen! Men vart ska man köpa påsarna då? Har bara sett på typ rusta, biltema o ÖoB...? :)

Detta låter intressant!
Vart hittar man vakumpåsar som håller?

MVH Niikon92

De vi använder hemma har vi köpt på Ikea, de verkar vara i bra kvalitet. Vet att de har på Rusta, men har inte testat dem så kan inte svara för kvaliten. :)

Mvh Domino_s

Jag har köpt flera på Rusta och alla har läckt in luft. Så inget jag rekommenderar.

jag tror inte på vaccum öht på ett använt inte helt kliniskt rent täcke vilket ett använt aldrig kommer vara. Inte heller på vaccum i egen regi. tyvärr annars är tanken god i sig.

Jag har köpt flera på Rusta och alla har läckt in luft. Så inget jag rekommenderar.

Jag har också hört att de ska vara mycket sämre i kvaliten. De var inte heller speciellt mycket billigare än Ikeas.

Mvh Domino_s

jag tror inte på vaccum öht på ett använt inte helt kliniskt rent täcke vilket ett använt aldrig kommer vara. Inte heller på vaccum i egen regi. tyvärr annars är tanken god i sig.

Du tänker att det ska lukta, eller bli ofräscht? Mögeltillväxt? Utveckla gärna ditt svar!

Precis som du skriver blir ju ett täcke aldrig helt rent, särskilt inte ett stort vintertäcke..:(

Mvh Domino_s

Jag tänker att det aldrig blir helt fräscht efter användning och att vacuum i kombo inte blir bra . Men som sagt jag vet inte . Men ett ren tvättat täcke har jag aldrig varit med om behöver vacuum för att förvaras ?

Jag tänker att de flesta bakterier eller liknande behöver syre för att växa till, så ett rent täcke i vakuum borde vara ganska riskfritt.. men å andra sidan kanske man får problem om de inte blir helt syrefria och täckena inte är helt torra. Vatten behöver det mesta för att leva :)

Min erfarenhet av kläder som varit packade i påsar (vakuum eller ej): De stinker gammalt och instängt. Hästtäcken som inte är helt rena när väl stinka ännu mysigare när man väl släpper ut dem..
Tanken är god. Men det räcker med att en mus smakar på ett hörn, att plasten får en enda liten reva och ovälkommen tillväxt är där på studs!

Fast å andra sidan, jag har förvarat mina täcken i "plastväskorna" man köper dem i i flera år utan problem. Varken med möss, mögel eller lukt.

Sant att det lätt luktar "instängt", man får vädra helt enkelt!
De där väskorna man får täckena i har jag då aldrig riktigt lyckats med att få tillbaka ett täcke i utan att bara knöla :(

Jag tänker att det aldrig blir helt fräscht efter användning och att vacuum i kombo inte blir bra . Men som sagt jag vet inte . Men ett ren tvättat täcke har jag aldrig varit med om behöver vacuum för att förvaras ?

Jag undrar om det är så att jag får testa helt enkelt. Mina täcken är 100% torra ialla fall. Men jag vet ju själv hur saker kan lukta bara de har varit nerpackade i en vanlig bag..:wtf: Tanken med att vakuumpacka dem är för att de ska ta mindre plats. Särskilt vintertäckena..:)

Mvh Domino_s

Jag är lite skeptisk till vakuumpåsar till vintertäcken, jag tänker att stoppningen trycks ihop och blir sämre?

Jag är lite skeptisk till vakuumpåsar till vintertäcken, jag tänker att stoppningen trycks ihop och blir sämre?

What? :crazy: Det har jag inte haft en tanke på. Låter långsökt, nån erfarenhet?

Mvh Domino_s

Alltså, de flesta täcken är stoppade med vadd och det är luften i vadden som isolerar, inte själva vadden i sig. Så jag tänker att om vadden ligger pressad länge som den ju blir i en vakuumpåse kanske den formar till sig och inte blir lika fluffig och därmed isolerar sämre. Så långsökt vet jag inte, snarare logiskt?

Nej vadden påverkas inte, om du har missat det så ligger tex de flesta kuddar och täcken vacuumpackade när man köper dem så snart de är uppackade och man har puffat lite luft in i stoppningen så blir de luftiga och fluffiga igen.

Vet en som packar undan hela familjens vinterkläder i vacuumpåsar sommartid och de gör det faktiskt just för att det inte luktar "undanlagda" kläder när det tas fram igen till skillnad från om man packar ner det så att säga med luft kvar i lådor.

Finns en gammal tråd om det någonstans här i forumet där någon hade erfarenhet av att packa ner vintertäckena, vet för att jag kom att tänka på den när jag sprang på sådana påsar billigt på Rusta så var tvungen att köpa några för att testa för det är ju en enorm plats alla vintertäckena tar upp när de skall ligga på hyllorna. Tyvärr var dessa påsar lika kassa som någon ovan redan skrivit om de höll inte luften, men jag fick i alla fall provat dem och snacka om att det blir skillnad på hur mkt plats ett vintertäcke tar blev ju bara några cm tjock paket kvar så länge luften stannade ute.
Har inte tänkt på att köpa något annat märke för att prova får väl tänka på det nästa gång jag är på ikea om deras är bättre.

Liknande trådar

Utrustning Jag är jättedålig på att skaffa bra förvaring för hästgrejerna, allt hamnar mest huller om buller och jag brukar oftast få leta ett tag...
Svar
18
· Visningar
5 684
Senast: Sundbro
·
B
Utrustning Nu när det börjar vi sommar och varmt så plockar man ju undan alla vintertäcken, tjocka stalltäcken, några fleece osv. Jag har ett... 2
Svar
28
· Visningar
4 597
Senast: Praefatio
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
14 192
Senast: Lala
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 396
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31