Val av katt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Loglady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 270
L

Loglady

Ska så småningom skaffa mig en katt hade jag tänkt. Den kommer att vara innekatt och därför kommer jag att välja en raskatt eftersom risken att den kommer att vantrivas inne då jämfört med en bondkatt minskar har jag fått för mig. Vill som nämnt i tidigare tråd ha en mycket kelen och gosig katt och inte alltför livlig, en sådan som gillar att ligga i knäet och som inte har något emot att bäras emellanåt. En sällskapskatt, ska inte ha den till utställning eller nåt sånt Alla ni kattmänniskor kan ni komma med tips på vilken typ av ras som skulle kunnna passa och spelar det någon roll vilket kön den har med tanke på temperamentet? tacksam för svar. :)

En ragdoll, hane. :) Kanske inte alltid så jätteutpräglade knäkatter, men alltid keliga, sociala, och gosiga.
Hannarna brukar vara snäppet latare och gosigare. :)

Birman är en ganska lugn katt. Så även Ragdoll.
Allra lugnast är nog Persern men den kräver ju en hel del arbete. Korthårsraserna har jag sämre koll på.
Sen är det ju så att alla katter är indevider. Det finns ju birmor som far omkring både högt och lågt samtidigt som det finns exempelvis skogisar (som generellt är en livlig ras) som aldrig rör sig mer än nödvändigt. (Känner flera såna)
Att välja katt är inte lätt, mitt tips är att gå på utställning och titta på alla raser och se om du fastnar för nån.
Hittar du sen nån du vill ha så kontakta uppfödare och åk och hälsa på för att få se katterna i hemmiljö.
En uppfösare kan aldrig garantera att en kattunge blir knäkatt men man får en ganska god bild av möjligheterna om man träffar föräldrarna.
Det finns så många raser så det kan vara bra att kanske i allafall veta om man vill ha en kort-,semi-eller långhårig.
Lycka till :)
HD

Har kikat runt lite på nätet och sett att det finns korthåriga perser-exotic, som tydligen ska ha samma temperament som persern och sådär. kanske blir en sådan.

Japp det är helt rätt. Dessa katter har samma lugna sätt som sin släkting Persern.
Dessutom tycker jag personligen att de är ganska fina :)

Ska så småningom skaffa mig en katt hade jag tänkt. Den kommer att vara innekatt och därför kommer jag att välja en raskatt eftersom risken att den kommer att vantrivas inne då jämfört med en bondkatt minskar har jag fått för mig. Vill som nämnt i tidigare tråd ha en mycket kelen och gosig katt och inte alltför livlig, en sådan som gillar att ligga i knäet och som inte har något emot att bäras emellanåt. En sällskapskatt, ska inte ha den till utställning eller nåt sånt Alla ni kattmänniskor kan ni komma med tips på vilken typ av ras som skulle kunnna passa och spelar det någon roll vilket kön den har med tanke på temperamentet? tacksam för svar. :)

Det finns många, många bondkatter som inte vill gå ut. Annars är de inte svårare att vänja vid innelivet än en raskatt. Tycker att beskrivningen med gosig katt passar för alla mina huskatter jag har och har haft hemma. Och om du inte är intresserad av utställning så går ju en huskatt lika bra. Ett tips är att besöka ett katthem, där kan du hälsa på alla katterna och du hittar definitivt minst en som passar dig. :love: :love:

Fast mång av de bondkatter jag träffat på som är innekatter vantrivs ganska mkt. Är understimulerade trots att ägarna försöker underhålla dem så gott det går med lek och promenader i koppel. Skriker och har sig samt får ibland överslagshandlingar där de får "spel" och kan få för sig att bita ägarne om nåt händer tex utanför föntsret o de blir uppstissade. Mår inte bra helt enkelt. Vill inte riskera att skaffa en katt som sedan får göra sig av med pga att den inte trivs med at vara innekatt.

Om du verkligen vill ha en lugn katt och tilltalas av perserutseendet tror jag faktiskt exotic skulle passa bra. Alla katter är ju lekfulla som ungar, men jag har aldrig någonsin hört talas om en understimulerad perser/exo. Två katter gör det ännu bättre, då de ofta trivs i varandras sällskap, och kan underhålla varandra.

Ragdolls har jag blivit förtjust i på senaste tid. Samtliga jag träffat har varit väldigt stabila och harmoniska katter, dessutom är de riktigt snygga...

Själv har jag en av de mest aktiva och ägarberoende raserna; korat. Det är inte en katt jag skulle rekommendera den som vill ha en soffkudde, men inte heller de mer aktiva raserna brukar ha problem med att vara innekatter.

Hmmm.....känner jag inte alls igen. De tio katter som jag har haft boende hos mig senaste året (är jourhem) har alla varit huskatter och ingen av de har haft sånt beteende. Fd utslängda katter brukar tvärtom vara mycket tacksamma om de slipper gå ut eftersom de har varit med om så mycket tråkigheter ute. Läget är detsamma med de flesta katthemskatter. De få som vill gå ut har det som "krav" på köparen.

Har 2 huskatter hemma och de trivs bra inne.
De sitter vid dörren och tittar ut bakom kompostgaller och verkar trivas med det.
Energin gör de av med genom att raca runt i lägenheten

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 487
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är... 2
Svar
33
· Visningar
5 227
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt... 11 12 13
Svar
246
· Visningar
28 051
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening... 2
Svar
25
· Visningar
2 970
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka