Bukefalos 28 år!

Val av sadel till häst

Rumbla

Trådstartare
Jag har för närvarande ingen möjlighet att ta ut en person som kan prova ut en sadel till min häst de närmaste månaderna. Tänkte av den anledningen höra kloka tankar och synpunkter hur jag ska tänka.

Har haft en häst som varit sjuk och har börjat återhämtat sig, men jag är osäker på hur han kommer se ut när han har återhämtat sig helt. Av den anledningen önskar jag en något flexibel sadel. Jag tänker köpa en begagnad som ska hålla åtminstone tre månader för lätt ridning, igångsättning. Inget riktigt arbete, utan lättare pass i skogen.

Jag har inte tänkt att investera någon förmögenhet i detta skede utan det får vänta tills han utvecklats ytterligare. Jag har förståelse för att även en frisk häst kan förändras och behöva byta sadel men oavsett så vill jag inte göra den stora investering i detta skede.
Eller bomlöst, de dyrare, är det ett bra alternativ som kan hålla även när han byggt på sig?
Frisk.png

Här är en bild på honom, för att ge en uppfattning om hur han ser ut i ryggen när han mår bra. Hur skulle ni beskriva honom. Kort anläggningsyta, rak rygg, normal manke? Förslag på sadlar?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 073
Senast: Aifos
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Utrustning Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar. Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 050
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
3 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp