val av sadel..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jenkoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 779
J

Jenkoo

kanske är en dum fråga.. men jag undrar om det finns nån tabell man följer gällande tum strl på sadeln..
Ska leta lite försiktigt efter en sadel till en ganska stor c-ponny.. Hon är en aning platt över ryggen.. Ägaren har ingen sadel till henne eftersom hon inte rids så mycket. Nu när jag börjat rida henne så vill jag hitta en passande sadel.. Nån som kan hjälpa??:banana:

Sv: val av sadel..

Hej!

Det är viktigt att man tar hjälp när man köper sadel, så att det blir rätt. Annars kan hästen få väldigt ont i ryggen. Nu vet jag att det inte är så lätt på Gotland, eftersom det inte finns någon riktig sadelmakare där som kan prova ut sadeln, men du kanske kan få hjälp av någon som har hyfsad koll i alla fall.

Med det sagt: Tumstorleken är främst för ryttaren. De flesta ryttare som rider C-ponny borde kunna ha en sadel som är mellan 16 och 17 tum. Ett problem som kan uppstå är dock om hästen har kort rygg, då kan det vara besvärligt att få plats med en 17-tummare. Å andra sidan, om sadeln är för liten för ryttaren så kan det också bli problem med felbelastning och annat.

För hästens del är det främst bomvidden som är intressant. Om man förenklar det lite så kan man säga att bomvidden ska passa efter om hästen är smal eller bred över ryggen. En smal häst behöver smalare bomvidd, och en bredare behöver en vid eller extra vid bom. Sen finns det förstås många fler saker som ska stämma, för sadeln måste passa perfekt och ligga i balans för att ryttaren ska kunna sitta bra och hästen röra sig fritt utan obehag.

Gå in på agria.se och läs om hur en sadel ska ligga. Där finns det bra bilder som visar på rätt och fel. Jag är oxså på jakt efter en sadel och har lärt mig mycket efter att ha läst på agrias hemsida. Om du följer vad dom har skrivit så borde du kunna hitta en passande sadel.
Lycka till!

svea skrev:
Hej!

Det är viktigt att man tar hjälp när man köper sadel, så att det blir rätt. Annars kan hästen få väldigt ont i ryggen. Nu vet jag att det inte är så lätt på Gotland, eftersom det inte finns någon riktig sadelmakare

Ja.. utbudet på sadelmakare på Gotland är nog rätt litet.. Men det lättaste blir väl då att ha med mig någon mer kunnig person än jag själv när jag ska välja en.. Tack så mycket för ditt svar :rofl:

Maxmax skrev:
Gå in på agria.se och läs om hur en sadel ska ligga. Där finns det bra bilder som visar på rätt och fel. Jag är oxså på jakt efter en sadel och har lärt mig mycket efter att ha läst på agrias hemsida. Om du följer vad dom har skrivit så borde du kunna hitta en passande sadel.
Lycka till!

oki.. Låter som ett bra tipps :)

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Tora
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 240
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
924
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer