Val av stängsel?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Springbank
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 313
S

Springbank

Ska byta stängsel på mina hagar till våren och har tittat runt lite i djungeln av olika fabrikat och alternativ.
Undrar nu om ni på buke kan hjälpa mig i mitt val av stängsel - vad är bäst, vilket fabrikat, fördelar och nackdelar...allt som ni har erfarenhet utav.
Trästaket, elstängsel, rep, tråd eller band, platsstolpar etc etc
Hjälp mig i djungeln...!

Sv: Val av stängsel?

Vilket som är bäst beror lite på vad för sorts hagar det handlar om. Hur stora, om det är bete eller rasthagar, vilken sorts hästar som ska gå i dem, andra djur?

Det är tävlingshästar samt unghästar (föl är oxå på gång), halvblod i stl 160cm och uppåt. Det är rasthagar (ca 1ha st) samt sommarhagar (ca 3-4 ha st).

Bäst men också dyrast är ju antingen riktiga staket helt i trä kompletterade med eltråd eller plaststaket med ingjutna eltrådar. I dessa fallen är det nog minst risk för både skador och att hästarna rymmer. De står naturligt emot rejäla synliga staket. Även för det kommande fölet är bra med staket som både håller och syns de första dagarna. Alla föl har inte så utvecklad syn och inget föl har erfarenhet av att vara instängt så de första gångerna de är ute kan de hända att lullar in i staket. Har man då bara el, vilket föl inte heller förstår, så finns risk för att de går igenom eller fastnar.

För stora beteshagar är det mest ekonomiska och driftsäkra alternativet med blank eltråd. Aluminiumtråd kan vara att föredra då den ger bättre effekt (har mindre motstånd för elen) och går av direkt om någon skulle fastna i den. Nackdelen är att den är dyrare och svårare att få tag i än vanlig tråd. Men ren metalltråd är bättre än band och rep när det gäller hållbarhet och att släppa ut stor effekt från agregatet. Kommer du att ha ett kraftigt agregat så är det inte alla band och rep som klarar av det utan metalltrådarna i dem kan smälta av.

När det gäller stolpar så är det klart enklast att använda plaststolpar men min erfarenhet är att det blir billigare och hållbarare i längden att använda riktiga kraftiga ekstolpar. Har under åren provat med diverse plaststolpar men inte hitta någon som är bra till annat än tillfälliga hagar. Har provat olika typer av trästolpar och sett att man oftast får vad man betalat för. Mina dyra ekstoplar har nu hållit i tio år, har bara behövt byta tråd. Medan de dyra tryckimpregnerade stolparna blir sköra vid kraftig kyla och bryts som okokt spagetti om någon/något stöter i dem. Nackdelen med ekstolparna är att de är så hårda att det är svårt att fästa isolatorer och slanor på dem. Men när de väl sitter där så sitter dom verkligen där också.

Egentligen är det väl en ekonomisk fråga om hur mycket man har råd att lägga ut på en gång om du ska byta alla hagar, vad du har möjlighet att sätta upp. Dyrast, säkrast och troligen hållbarast men också jobbigast att sätta upp är ju ett trästaket i ek eller likande träslag. Billigast och enklast är nog plaststolpar/tunna trästolpar och tunn eltråd av bandtyp. Men ett sådant stängsel håller ju knappt mer än en sommar om ens det.

Jag gillar personligen också stängsel med ståltrådar för det är hållbart och leder ström bra. Det är också bra om man vill kunna ha kor på betena.

Många hästmänniskor gillar dock inte ståltråd och eftersom vi vill ha inhyrningar på vår nya gård så har vi valt bort den lösningen. Vi anpassar helt enkelt stängsel efter vad marknaden efterfrågar.

Vi har valt tryckimpregnerade stolpar och bruna breda Horseguard elband (franska elband). Det ger ett snyggt och hållbart stängsel om än lite dyrt. Detta band leder sträm mycket bättre än billigare varianter och håller mycket längre.

Jag har erfarenhet av både ekstolpar och tryckimpregnerat och tycker båda är bra. Det jobbiga med ek är att det är så hårt så man måste förborra innan man skruvar i det. Vi använde mer ek innan när vi bodde på en gård där vi kunde hugga ner ock såga egna stolpar. Det verkar dyrt och svårt att få tag på ekstolp faktiskt men du kanske har bra inköpskanaler i Skåne I så fall får du gärna skicka PM.

Jag har inte haft några större problem med att tryckimpregnerat går sönder eller spricker och då har jag elller min far haft det i säkert 20 år. Det kan nog finnas dåliga partier. Min far köpte billiga importerade tryckimpregnerade en gång och de var värdelösa.

Jag är helnöjd med mina stängsel! Har vanliga trästolp (som är tjärade) samt bruna 40 mm elband från Horseguard. Stängslen har nu suttit uppe i nästan fem år och de ser fortfarande som nya ut! Dessutom smälter de väl in i naturen. Det enda är väl att man måste byta ut vissa stolpar emellanåt..

vi har i våra vinterhagar telestolp i hörn/vinklar och grön trampstolp i plast däremellan. vanligt elrep. fungerar jättebra året runt hos oss. inga sönderätna trästolpar, mycket prisvärda och lätta att sätta.
hagarna är från 400 kvm till 1 ha/st och har 4 m korridorer emellan. det man bör tänka på är att det skall spännas ordentligt -plaststolpen är mest till för att hålla upp tråden.
instämmer med TomasN -om vi inte hade inhyrningar skulle vi kört med blank ståltråd.

I mitt stall har vi järnstolpar (vet ej vilken metall) vilket säkert krävs en del jobb för att sätta upp men i gengäld tror jag att det håller fantastiskt bra. Dom är fastsatta med cement i marken. Dom ruttnar ju inte i första taget :) och det är inget som hästarna äter upp.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 495
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 870
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 756
Kropp & Själ Hej, Under 1 års tid har jag gått runt och ständigt funderat över vad jag ska göra med mitt liv (kortsiktigt), flytta, plugga, jobba...
Svar
12
· Visningar
1 152
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka