Bukefalos 28 år!

Valack = sto för min hingst

Elshira

Trådstartare
Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå tillsammans Men min hingst verkar tro att allt som inte är hingst, det är sto!

När de fick hälsa på varandra började hingsten bete sig som han hälsar på ett sto. Gnäggar/flåser lite speciellt som hingstar gör när hälsar. Men efter att valacken pepp och slog med frambenen så verkade hingsten lugna sig efter ett tag

Igår var 4:e gångrn de fick stå och hälsa över en låg boxvägg och det var nästan inga "hard feelings" från valacken utan de stod och hälsade lugnt och snällt. Ska väll tillägga att hingsten inte alls är arg utan var intresserad (han har inga problem med hingstar annars). Nu stog också hingsten rätt lugnt och var tyst... Tills dess att valacken kissade rakt upp och ner på stallgången...

Ni kan ju gissa att det blev liv i luckan :p Hingaten börjar flåsa igen men efter lite tillsägelse så lugnade han sig. Istället började han bitas lite små nyp på sidan av huvudet/ halsen. Valacken bet tillbaka lite försiktigt till en början, men sedan tröttnade han. Valacken ställer sig för övrigt mest utom räckhåll för hingsten så han får lite lugn och ro, men stoppar in huvudet igen efter ett tag.

Men jag släppte in dem i boxarna bredvid varandra i.af, och det gick bra lite hingstfassoner men han tog det lugnt. Valacken ignorerade mest och min hingst åt hö eller liknande då. När jag kom med godis stoppade valacken ut huvudet genom hingstena grind till gången (boxarna är spegelvända) och båda åt gidis med huvudena tätt intill med hela intresset på mig. Så mysigt!

Men så fort valacken vände sig om sedan så skulle hingsten lukta i rumpan Valacken kissade några stänk till och stod mest med snoppen ute, antar det var för han stod i ny box (eller urinproblem...?) Och även om hingsten inte gjorde något särskillt nu så var han helt klart intresserad. Han flemade dessutom när jag gick förbi på gången där valacken kissat.

Så HUR ska jag bete mig för att få en kompis till min hingst? Börjar nästan tro att en mindre ponnyhingst varit bättre (vår egna gamla hingst är snäll men så himla smal att han inte skulle hålla sig med att busa hela dagarna). Men hur kan jag annars få honom att förstå det inte är ett sto? :p Jag vågar inte släppa ihop dem heller efter som det är när hingsten visar stointresse som valacken slår med frambenen. Så en kåt-hingst sur valack + kåt hingst fritt i hagen känns som att min hingst kommer få en och annan smäll. Och som duktig ridhäst, avelshingst mm så är det inget jag känner för att testa bara sådär. Anledningen till att vi valde stor häst är för att få en ridhäst till sambon, men det verkar bli svårt att kombinera hingstsällskap och ridhäst i samma :p Till råga på det så är valacken endast på öppet köp fram tills på söndag, och jag måste ha bestämt mig till på fredag i princip. Han är snäll att rida så det är inga problem.

Så nu mottages alla tips och ideer varmt!
 
Sv: Valack = sto för min hingst

Jag hade provat släppa ihop dem. Det verkar ju ha gått lugnt till när de hälsade på varandra i boxarna?
Visst kan det bli att din hingst får en liten spark om man är "på" vallacken.. men så kommer det bli vilken annan häst du än släpper ihop med honom.

Som jag har förstått det så har det gått väldigt bra? bara för att han gnäggar och flemar där vallacken kissat så betyder det inte att han tror att vallacken är ett sto som han vill betäcka :)

Prova släpp ihop dem innan du ska ha bestämt dig om vallacken eller inte! Du måste ju prova, annars kan du ju inte veta :)
 
Sv: Valack = sto för min hingst

Tycker du ska släppa ihop dem och se hur det går. Hingsten är troligen mest intresserad av det faktum att det är en ny häst han inte känner och vill flukta in nykomlingen.

Att hingsten kan få sig en känga är inget ovanligt. Om han är på valacken och försöker hoppa på honom (dominanshandling, inte nödvändigtvis "jag vill sätta på dig!!") är det rätt naturligt att valacken vill tillrättavisa honom och säga ifrån.
 
Sv: Valack = sto för min hingst

Varit med om de flera gånger att hingstar anser vissa valacker är ston och försökt betäcka.

Har två sådana valacker där jag är inhyrd och de fick flytta in till stona.

Går de i hagar bredvid varandra nu?
 
Sv: Valack = sto för min hingst

Min gammelhingst var likadan när han var yngre. Han trodde att valacker var ston, för de var ju inte hingstar. När de sedan inte visade intresse för honom längre så kunde han bli sur och jaga dom.

Numera går han bra med både hingstar och valacker med det var inte så "bara" utan han fick börja med att gå jämte valacker, sedan fick vi släppa in en ranghög valack som var lika stor som honom. Efter att han gått med den ranghögre valacken ett tag fick han och den ranghögre valacken börja gå med de två valacker som han gått jämte i nästan 2 år. Efter det gick det bra att släppa ihop honom med hingstar, och tom med sin egen son.
Idag går han (21 år), min 6 åriga hingst och en 4 årig valack tillsammans. De har i vintras även gått med en fblsvalack.
Det fungerar bra och jag får en hel del gratis uppfostran av min 6 åring eftersom pappan håller honom på mattan. Valacken är hans, och de gullar en hel del. :heart


I ditt fall skulle jag vara lite försiktig att släppa in en stor häst i hagen, detta beror ju helt på hur valacken är som personlighet, men om den skulle börja sparka mot en B-ponny så är det större risk för ordentliga skador eftersom storleksskillnadne gör att sparkarna kommer ta i huvudhöjd istället för i benhöjd. (eller så är valacken itne alls så stor som jag föreställt mig).
 
Sv: Valack = sto för min hingst

Tack för lite hjälp i.af!

Hingsten är 118 och valacken 160 så det är ju ganska stor skillnad. Jag reflekterade också i det att om hingsten luktar i rumpan så är det ju huvudrt oxh benen som tar stryk. Hade de varit jämnstora blir det ju mer på köttdelar som tål lite stryk.

De har gått i hagarna bredvid varandra sedan han kom, valacken gick med andra hästar innan (ston/valacker) och hingsten har alltid gått bredvid våra hästar.

Samtidigt som jag vill ha en liten ranglåg valack för att undvika bråk så skulle nog inte min hingst ta skada av att få lite fostran då han inge riktigt kan hästspråket (gått själv). Valacken är gudasnäll i hanteringen, men det.behöver ju inte betyda han är tålmodig mot andra bråkiga hästar.

Men jag funderade på att idag, då det ju gått förhållandevis bra kanske släppa ihop dem. Men jag tror att jag ska släppa valacken och hålla hingsten först. Valacken är ju som sagt glad och nyfiken så länge hingsten är lugn. Då kan ju dessutom valacken välja att hälsa eller gå där ifrån som han gjort i boxen. Givetvis får jag vara berädd på att släppa och hålla mig undan. Vattenhinkar och vattensprutor tänker jag ha till hand, brukar fungera bra om man behöver få ner dem på jorden annars. Fungerar ju på lite avstånd med.

Ska väll dock tillägga att hingsten ännu inte betäckt, så han lär väll åtminstone inte gå rakt på som gammelhingsten *våldtäcktsman* xD

Jag får helt enkelt försöka ta det med en nypa salt, och gå på magkännslan. Jag ser ju om det kommer mordiska blickar omedelbart i.af.

Funderar vilket som är bäst, en mindre beteshage (100 x 150 ungefär) så de kan springa iväg, men å andra sidan är det ju fight jag är rädd för. Skulle det kanske vara bättre med en paddock på 25 x 45 så man kan hinna ikapp och försöka sära på dem?
 
Sv: Valack = sto för min hingst

Ju större område desto bättre tycker jag. 25*45 är väldigt liten yta att bråka på om det skulle gå så illa.
 
Sv: Valack = sto för min hingst

Jag skulle ha dom i padocken, den lät inte väldigt liten, det viktiga är ju att inte någon blir trängd.

Nu kan du ju ine vänta, men jag skulle ha rekommenderat (om du kunde vänta) att släppa ihop till hösten, under sommaren är hingstarna mer hormonstinna och "ser mer ston". Medans de lugnar sig under hösten/vintern då det inte är brunstperiod.

Stoleksskillanden kan också innebära att hingsten får in fullträffar på valackens ben, som är känsligare för sparkar än mjukdelarna. Det var någon på Buke som berättade om en ponny som sparkat av en stor häst benet.
Men... nu ska vi inte måla fan på väggen. Jag hoppas ändå det går bra. :)



Ang gudasnäll i hantering kan jag tillägga att min förra islänning (valack), en herre som nu närmar sig 30, vid 23 års ålder var världens snällaste och skulle inte göra en fluga förnär... tills stona brunstade.
Var det ngt sto han ville ha blev han sur och slogs med valackerna. Detta hände enbart 2 gånger. Han kunde dock bli elak mot ston också om de kom för nära hans utvalda sto.
Han var väldigt romantisk mot sina ston, flirtade med dom, stod och bet dom i halsen och drog ut skinnet tills det med ett snäpp for tillbaka... Stona bara Älskade honom... :P
 
Sv: Valack = sto för min hingst

Ju större område desto bättre tycker jag. 25*45 är väldigt liten yta att bråka på om det skulle gå så illa.

Å andra sidan är det en väldigt bra yta om man måste gå emellan. Hästar rör sig snabbt och att hinna med att följa i på ett stort område blir svårt.

Blir hingsten farlig så har valacken nytta av att kunna springa undan, han är ju snabbare och då är en stor yta bra. Men blir valacken farlig och aggresiv (sådant kan hända) så rör den sig snabbare än hingsten och då är det dumt med en stor yta.
 
Sv: Valack = sto för min hingst

Kna tillägga att mina hingstar är Väldigt skrikiga när de står i boxar bredvid varandra. Då känner de sig trängda och börjar kivas. De går på lösdrift så de får inte heller riktigt in vanan att stå i box bredvid varandra. När jag släpper ut dom så piper och kivas de ett tag, sen lägger de ner det och gör annat.

Samma sak om jag sätter en ny eller gammal valack bredvid en av hingstarna, de piper och brölar, tills de kommer ut i hagen och då får de hälsa på varandra ordentligt och sen är det bra.

Det bästa vore att ha dom gåendes bredvid varandra i varsin hage med minst 1 meter mellan hagarna (de ska inte kunna röra mule mot mule). När de gått så ett par dagar (som tyvärr inte hinns med kanske) så brukar ihopsläppet gå Mycket bättre än om de bara fått hälsa på varandra då och då.
 
Sv: Valack = sto för min hingst

Idag vågade jag mig faktiskt på att ställa dem ensamma i boxarna bredvid varandra ett tag efter att ha observerat dem i 30 min.

Hörde några små pip från vallacken 2 eller 3 gånger under den första timmen, sedan var det tyst :) Och de stod som de skulle när jag kom tillbaka i.af!

Vi bävar oss fortfarande för hur vi ska göra... För hästens skull så hade ju en jämnstor varit bra... Men jag vill ju att pojkvännen/sambon ska kunna rida också, och det känns liksom så onödigt att skaffa två hästar till. Sedan gillar jag inte att hästarna "bara går" och gör ingenting även om jag är säker på att de inte lider av det. Vi har i dagsläget 6 ponnyer redan.

Men jag tycker så synd om hingsten som får gå själv... Han behöver helt klart en lekfarbror, och tror han skulle få må bättre med en kompis. Särskilt som vi bara har "tråkiga" släta och inte allt för stora gräshagar.

Men i morgon får det nog helt enkelt bära eller brista! Men jag kommer nog ta det i paddocken och vara beredd med vatten i olika former, någon sopkvast eller liknande så man kan hutta åt dem... Och godis... Och ha både slaktnummer och veterinärnummer till hands :P

Som det ser ut nu så borde det ju fungera... Men som de flesta vet så är hingstar hingstar, och det känns som att det säkert kan vända åt båda hållen om det vill sig illa. Men förhoppningsvis ska jag väll kunna sära på dem om jag märker det blir strul.

Något jag glömde säga är att hingsten inte betäckt något sto alls ännu, och det är väll dels av den anledningen och att han är så pass ointresserad i vanliga fall som jag känner att det inte "borde" vara något poblem.

Ni får fortfrande gärna komma med åsikter och tipps, eller erfarenheter om hinsgstar och ihopsläpp! Har fortfarande gott om tid att hinna ändra mig, ändra mig tillbaka och ändra mig igen!
 
Sv: Valack = sto för min hingst

Är säljaren till valacken underrättad som att du tänker släppa ihop den med en hingst innan köpet är klart?
 
Sv: Valack = sto för min hingst

Funderar vilket som är bäst, en mindre beteshage (100 x 150 ungefär) så de kan springa iväg, men å andra sidan är det ju fight jag är rädd för. Skulle det kanske vara bättre med en paddock på 25 x 45 så man kan hinna ikapp och försöka sära på dem?

Jag hade helt klart valt större hage! Blir någon lite aggresiv och jagar den ena så måste den andra kunna hålla sig undan. Är ytan för liten och den jagade inte kan gå undan så är risken stor för onödigt slagsmål.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 040
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 077
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 847
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp