Vålådalen

Jag har utgått från Vålådalen 2 gånger, ena gången för 15+ år sen och 2015. Båda gångerna vandrade vi veckan efter midsommar.

Det drösslar inte av renar, senast tror jag vi såg ren två dagar, men det var inte nåt supernära. Natten vi sov vid Lunndörren passerade renarna, men det var inte heller så att de trampade ner tälten, utan på lite avstånd.

Själva lederna tycker jag är bra där, gallerbroarna vet jag att hundägare ibland har problem med, men det har du säkert koll på. När vi kom mot Stensdalen från Vålåstugorna var där ett svårare vadparti, men vi gick ju tidigt på säsongen och pga snösmältning var det mer vatten än vanligt i forsen. Trots det klarade hunden vadningen bäst.

Vi hade tält med oss, vilket var ”tur” vid Lunndörren, för där var väldigt fullt i hundrummet. Vill man vara säker på att få plats får man vandra så att man är framme tidigt. Vålåstugorna har ganska många hundplatser. Vi hade tänkt gå till Gåsen, men pga mycket snö fick vi tänka om och gå direkt till Stensdalen, där det kryllade av folk med fjällmått mätt, där fick vi också tälta.

Personligen gillar jag Storulvån bättre, vi körde dit sen och utgick därifrån. Men Vålådalen har helt ok mat etc, men Storulvån är bättre.

Hmm, jag är inte så jätteförtjust i Storulvån. Det ligger ju väldigt fint, men maten tyckte jag var rätt trist. Men det kan säkert variera från år till år. Jag har nog blivit lite skeptisk till Vålådalen som alternativ ändå.
 
Någon som har vandrat med utgångspunkt från Ljungdalen mot Helags och har förslag på turalternativ där?
 
Om man tar dagsturer från Vålådalen, vad är det för slags terräng?
Skog ;) Nä men man kan ju gå mot Ottfjället, fjällmaratonleden gå ju där men åt de andra hållen är det ju en hel del skog först, gör väl inte så mycket för en flerdagarstur men lite trist om man ska ta flera dagsturer. Jag gillar Vålådalen, men jag skulle faktiskt inte tycka att det var värt att åka dit och bo där för flera dagsturer om man har en bit att åka (har för mig att du bor söderut). Men jag kan ha blivit hemmablind.
 
Skog ;) Nä men man kan ju gå mot Ottfjället, fjällmaratonleden gå ju där men åt de andra hållen är det ju en hel del skog först, gör väl inte så mycket för en flerdagarstur men lite trist om man ska ta flera dagsturer. Jag gillar Vålådalen, men jag skulle faktiskt inte tycka att det var värt att åka dit och bo där för flera dagsturer om man har en bit att åka (har för mig att du bor söderut). Men jag kan ha blivit hemmablind.

Tack! Det där är toppeninformation. Det känns avskrivet nu: Jag åker gärna till Vålådalen någon gång (kanske för fjällmaraton), men inte för fjällvandring.
 
Någon som har vandrat med utgångspunkt från Ljungdalen mot Helags och har förslag på turalternativ där?
Japp, till helags en dag, bestiga helags en dag, gå till gåsen en dag. Sen vete tusan, vi gick i dalen från gåsen till Kläppen vilket var en rejäl bit, väldigt väldigt vackert men jag går INTE hela den sträckan igen med tung packning i ett sträck utan tältar nog någonstans på vägen.
 
Tack alla i tråden! Det blir inte Vålådalen. Jag funderade ett tag på Abisko och gå Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Abisko, alternativt gå Abisko - Nikkaluokta, men nu vi tar det nästa år istället och kör på ett säkert kort igen: Grövelsjön.
 
Absolut! Du kan gå Grövelsjön-Sylen-Hävlingen-Grövelsjön. Eller - vilket jag gärna skulle göra vid tillfälle - gå från Grövelsjön till Tänndalen via Rogen.
Har du tips på bra tältplatser? Det verkar vara rätt hårt reglerat i området.
Och hur är maten på fjällstationen?
 
Har du tips på bra tältplatser? Det verkar vara rätt hårt reglerat i området.
Och hur är maten på fjällstationen?

Jag har aldrig ätit på fjällstationen (sambon åt dock lunch där förra året och tyckte att det var helt ok). Själv har jag bara ätit på Storsätra fjällhotell några km söderut och det är bra mat.

Jag har inte tältat kring Grövelsjön. Runt stationen har det dock sett rätt trångt ut, lite bättre kring Sjöstugan. Undantaget Töfsingdalens nationalpark så tror jag att du får tälta var du vill. Ett fint ställe om man vill undvika fjällstationens tältplats är vid Övre Fosksjön en bit nedanför Storvätteshogna några timmars vandring från fjällstationen. Det är dock uppe på kalfjället så det är väldigt öppet kan vara blåsigt.

Det finns överhuvudtaget många fina vattendrag att tälta vid i Grövelsjön. Är det en torr sommar som förra året så kan det dock vara helt uttorkat på vissa ställen - det råkade vi ut för förra året. Så det kan ju vara bra att fråga på fjällstationen hur det ser ut i området.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp