"Välbalanserat bett"

Tigertofflan

Trådstartare
Vad innebär egentligen det? Vad är det som gör att ett bett är välbalanserat? Hur ser man det?
Vad gör det för skilnad om man rider på ett balanserat bett och om man inte gör det. Dvs, vad är den huvudsakliga skilnaden?

Har glott runt på lite sidor nu ikväll, och har nu även hittat tränsbett från JPW som sägs vara balanserade, så nu började jag fundera.

Tankar? Åsikter? Fakta?

Sv: "Välbalanserat bett"

Jag har bara tankar och lite åsikter, ingen fakta...
Om man tar ett vanligt standadtränsbett, enkelledat och böjer ihop leden så är de i regel obalanserade, delarna är olika långa. Det är en anledning till att jag föredrar tredelade, de är symmetriska och därmed mer balanserade.
Ett balanserat bett ligger bra i hästens mun utan att man behöver grejja med det för att få det att sitta rätt.
När det gäller stångbett så har de ju olika balans beroende på mundel och skänkelns form, Bent Branderup förklarar lite om det i filmen "Betsling" av Anders Eriksson, mycket intressant!

Okej, låter logiskt!

Men på ett stångbett är över- och underskänklar sällan lika långa, och mundelen är ofta oledad. Hur fugerar det då där?
Intressant! Lust att citera lite?

Nä, jag vill ha en betydligt längre undetrdel än överdel, ska se om jag kan hitta en bild på mitt favorit-stångbett, det känns väldigt balanserat. Det ligger bra och bekvämt i hästarnas munnar och hjälper dem att söka sig rätt bara genom hur de ligger i munnen. Att mundelen ligger i balans när hästen bär huvudet framåt-nedåt. Jag funderar fortfarande, har inga som helst fakta-underlag men vissa bett upplever man som mer balanserade.

Om du tar ett stångbett och lägger på din öppna handflata så ser du att skänkeln hänger ner, och strävar dit även om du gungar handen.

Genom att ändra formen på den nedre skänkeln kan man få bettet att tippa något framåt eller bakåt olika lätt. På så sätt kan man välja en lämplig balans åt en häst som t.ex krullar ihop sig.

Förklaras mycket bra i filmen som någon nämnde!:)

Det är alltså därför man har S-skänklar och så vidare? För att balansen blir annorlunda?

Om man då har en häst som gärna går bakom log, väljer man alltså et stångbett där överskänklarna tillpar lite "bakåt" om man håller det i handen så som du skrev?

Ja, precis!
Kanske inte just S-skänkeln i sig, men HUR denna S-skänkel är balanserad isf. Men det är alltså underskänkelns placering och utformning som gör "det".

Om man då har en häst som gärna går bakom log, väljer man alltså et stångbett där överskänklarna tillpar lite "bakåt" om man håller det i handen så som du skrev?

Och nu måste jag fundera...
Jo, visst måste det bli så!
Men jag är lite trögtänkt just för stunden, så någon kanske kan korrigera mig om jag har fel?:angel:

Okej! Då är jag med! Måste ut och kolla hur mina stångbett ligger då.

Men så med ett "välbalanserat" bett menar man egentligen ett stångbett som ligger lodrätt när man håller det så som du skrev?
Och med ett välbalanserat tränsbett menar man ett bett som är symmetriskt?

Tja, eller ett bett som är balanserat så att det passar hästen, kanske?

Men då skulle de ju inte kunna skriva så i produktinformationen. Jag menar, vilken häst skulle det då vara välbalanserat för?

De skriver vad som helst för att sälja :D
Men hur balanserar man etty tränsbett? Ett tränsbett med fasta ringar kan man säkert balansera men ett med lösa ringar? Hm, intressant är det i vilket fall som helst!

Tigertofflan skrev:
Men då skulle de ju inte kunna skriva så i produktinformationen. Jag menar, vilken häst skulle det då vara välbalanserat för?

Jadu det borde väl kanske stå att det är bara till för hästar som heter Lille-Man, Putte Adolf och Kalle Kung det funkar inte på ngn annan häst sorry hehe .. ne skämt å sido men dem skriver väl allt för att sälja ... man ska väl bara läsa utan att tänka eller nåt... det låter ju iaf bra med ett balancerat bett även om man inte riktigt förstår vad det betyder egentligen..

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 221
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka