Våldet tar över , hur ska jag gå tillväga? *långt*

Sv: Våldet tar över , hur ska jag gå tillväga? *långt*

Jag tror det är stor risk du kommer bli ovän med henne om du försöker lära henne hur hon ska hantera sina hästar. Tyvärr verkar vissa människor anse att det är deras rättighet att piska upp sina djur och det är svårt att få sådana människor att ändra sig. Om du vill anmäla måste du nog filma henne i sådana situationer för att ha bevis och det kanske inte blir så lätt. Och fortfarande kommer det att vara ord mot ord. Om inte filmen visar långa stunder med ren misshandel så blir det svårt att få något gehör för en anmälan.

Vem tränar hon för och känner du den tränaren? Kan du kanske prata med den? Tyvärr tycker jag många tränare också anser att den hårda vägen är den bästa eller i alla fall den snabbaste vägen men inte alla

*kl*

Jag blir beklämd när jag läser sånt här. Stackars hästar. :cry:
Ett stall där jag stod förut hade en stallägare som inte hade samma hästsyn som jag. Och där var det mycket spö, skrikande och slag. Jag flyttade rätt snart därifrån. Jag vill inte slå mina hästar till lydnad.

Jag tycker som någon annan att det låter som att människan är rädd för hästarna. Våld är den feges väg.

Jag tycker synd om dig som hamnat mitt i det här, jag tycker synd om hästarna också. Hoppas det blir bättre snart så att hästarna slipper stryk och du slipper vara ledsen.

Hej, med tanke på att ni båda är ganska unga och hästägaren har hästarna hemma så bor kanske även hennes föräldrar på gården?

Försök prata med tjejen ansikte mot ansikte på ett lugnt sätt, betona även de bra sidorna. Om du inte får gehör från henne, kan du kanske ta hjälp av dina föräldrar som kan prata med tjejens föräldrar?

Om inte hästägaren själv förstår hur illa hon beter sig, så kanske ändå föräldrarna förstår allvaret när ni berättar vad som sker. Kanske behöver tjejen psykiskt stöd på något sätt. Det verkar inte helt normalt att ge sig på djur på det sättet.

Styrkepepp till dig som hamnat i en sån svår situation. Det är inte lätt att gå emot en auktoritet, men kan du få till en ändring, så vinner ni på det allihop, både människor och djur. Lycka till!

kl

för där hjärnan tar slut där tar nävarna vid

Senast ändrad:

Bara en tanke men absolut INTE en ursäkt. Du skriver att det är ganska så svåra hästar, det kan ju vara så att hon faktiskt är lite rädd för dem. Många gånger när man blir rädd så blir man arg också, och blir man arg så är det lätt hänt att det rinner över. Som sagt INGEN ursäkt men det kan vara ett sätt att se på saken.
Kan tyvärr bara se till mig själv :(, blev påkörd av en liten tant som hade väjningsplikt, jag blev jätterädd men reagerade med en fruktansvärd ilska istället. Den stackars förvirrade tanten fick sig en rejäl avhyvling och blev så skakad och upprörd att hon började gråta, det var ju inte meningen och krocken var så liten att det bara blev ett trasigt lycktglas. Men ändå, jag blev rädd = arg. (Har även gett ett spöke på gröna lund en rak höger :o) Jag är numera medveten om att jag reagerar på detta sätt och jobbar med det. Den här tjejen kanske reagerar likadant men är inte medveten om grundproblemet.

Tycker som flera andra, förklara lungt för henne att du tycker hon är för hård mot sina hästar och att du inte tror att det kommer fungera i längden för dig som medryttare. Eller så frågar du helt enkelt nästa gång det händer något varför hon blir så arg?
Lycka till /movgli

kl:

Först och främst, tack för kloka svar och uppmuntringar!
JAg ska försöka att tag tag i problemet nu, och förklara hur jag känner. I tisdags när hästen jag red inte ville hoppa över ett dike ville hon att jag skulle slå konstant tills han hoppade, vilket hon brukar göra. Jag förklarade då för henne att jag inte ville slå honom över diket, utan istället vänta ut honom och sakta men säkert jobba mig över det. Svaret jag fick var: "Isabella, du vet att det är enda sättet". Faktum är att han snabbare hoppade över diket utan slag och spark från mig, än vad han gör med hennes våld. Men det går fortfarande inte upp ett ljus för henne?

Hej, med tanke på att ni båda är ganska unga och hästägaren har hästarna hemma så bor kanske även hennes föräldrar på gården?

Försök prata med tjejen ansikte mot ansikte på ett lugnt sätt, betona även de bra sidorna. Om du inte får gehör från henne, kan du kanske ta hjälp av dina föräldrar som kan prata med tjejens föräldrar?

Tjejen bor tillsammans med sin pojkvän på gården, han är x antal äldre än henne. Föräldrarna bor långt härifrån.

Vem tränar hon för och känner du den tränaren? Kan du kanske prata med den? Tyvärr tycker jag många tränare också anser att den hårda vägen är den bästa eller i alla fall den snabbaste vägen men inte alla

Hon tränar inte för tränare pga ekonomiska skäl, utan det är när hon tränar själv hemma som hon tar till våld. Om vi väl är iväg någon enstaka gång på tävling/träning vågar hon inte visa sin rätta sida allmänt, då är nog enda gången hon beter sig mot sina hästar. Måste även tillägga att ena hästen är i stort behov av ett par skor, men hon har honom barfota pga att hon inte har råd med skoning. Tycker inte det är rätt mot honom det heller, för man ser hur ont det gör för varje steg han tar.

Men att jag sitter här och kastar skit på henne hjälper inte, ska som sagt försöka att ta tag i problemet, samt prata lite mer med mina föräldrar. De vet hur det ligger till och tycker heller inte att det är ok, men dock förstår de inte riktigt hur illa det är eftersom de aldrig fått bevittna det.

Usch vilken jobbig situation. Ägaren verkar mer okunnig än rädd...
Jag har egentligen inga råd, inte mer än vad alla andra sagt. Ville bara säga att du verkar vara en väldigt förståndig och mogen femtonåring! Hoppas att det ordnar sig för dig och att du hittar ngn annan häst att rida, hos ngn kunnigare och vettigare person! Och att ägaren till din nuvarande medryttarhäst någon gång i framtiden (hellre förr än senare) inser att det finns bättre metoder att ta till...

Jag förklarade då för henne att jag inte ville slå honom över diket, utan istället vänta ut honom och sakta men säkert jobba mig över det. Svaret jag fick var: "Isabella, du vet att det är enda sättet". Faktum är att han snabbare hoppade över diket utan slag och spark från mig, än vad han gör med hennes våld. Men det går fortfarande inte upp ett ljus för henne?
Detta tyder tyvärr på tycker jag att hon defintivt inte är redo att ändra sitt beteende gentemot hästarna och att hon heller inte vill lyssna på dig.
Måste även tillägga att ena hästen är i stort behov av ett par skor, men hon har honom barfota pga att hon inte har råd med skoning. Tycker inte det är rätt mot honom det heller, för man ser hur ont det gör för varje steg han tar.
Om hästen är ömfotad så står ju följande på jordbruksverket

Du ska se till att din hästs hovar skyddas med skor eller liknande om det finns behov av detta till exmpel om den är ömfotad.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html
Så det är en orsak att anmäla faktiskt.

Senast ändrad:

Jag letar efter en ny medryttarhäst för tillfället, så förhoppningsvis kommer jag därifrån snart. Men oroar mig för hur hästarna kommer få det. Vad händer om jag anmäler henne?

Om du skulle anmäla henne så är ett troligt scenario (svårt att säga så här via ett forum i och för sig) att hon kommer förstå att det är du då det bara är hon och du i stallet. Hon tycker säkert inte hon gör något fel utan att den hårda vägen är den bästa vägen och kommer förmodligen bli vansinnigt arg på dig. Finns också en risk att hon smutskastar dig om hon pratar/träffar andra hästmänniskor.

Det bästa för din del tror jag är att du säger upp ditt medryttarskap på ett så bra sätt som möjligt och försöker säga att du inte vill behandla hästar på det sätt hon gör så fort hästen inte gör som människan vill. Kanske tar hon till sig det

Finns också en risk att hon smutskastar dig om hon pratar/träffar andra hästmänniskor.

Är precis detta jag vill unvika genom att försöka att inte bli osams med henne. Ibland är världen lite och folk snackar, så vill inte få det dåliga ryktet som "medryttaren som anmälde och stack".

Pratade med min mamma nyss och vi ska tillsammans försöka hitta en lösning på problemet. Håller er uppdaterade! :)

Är precis detta jag vill unvika genom att försöka att inte bli osams med henne. Ibland är världen lite och folk snackar, så vill inte få det dåliga ryktet som "medryttaren som anmälde och stack".

Pratade med min mamma nyss och vi ska tillsammans försöka hitta en lösning på problemet. Håller er uppdaterade! :)

Jag håller med dig.

Vad bra att du tar hjälp av din mamma. Jag tycker du tänker på ett moget sätt. Lycka till:)

För det första så hjälper inte anmälan något, inte tillräcklig grund för att dom ska göra något.

Uppenbarligen är hon beroende av din hjälp,vilket du kan dra fördel av.

Så om din mamma hjälper dig att prata med henne om hur du känner det, & att du inte vill fortsätta att rida hennes hästar om hon inte ändrar sitt sätt att hantera dom, & ge dom det dom behöver såsom skoning på den ömma hästen !

Hade det varit jag hade jag inte kunnat titta på så länge som du gjort.

Du vill ju ändå sluta, på detta sätt ger du henne chansen att bättra sig INNAN du ger dig av.

Om inget ändras så har du iaf försökt innan du gav dig av. Din mamma kan nog få henne att förstå bättre, då du är för känslosamt involverad i hästarna.

Lycka till /Ewa

Det är sorgligt att läsa din text, både för att hästarna utsätts för denna behandling och för att hästägaren inte verkar visa något intresse att utvecklas. Men en nittonåring är fortfarande väldigt ung - jag gissar liksom flera tidigare att hon är rädd för sina hästar, och att hennes livssituation inte är så bra, men jag gissar också att hon VET att hennes beteende emot hästarna inte är ok. Annars hade hon inte haft vett att uppföra sig civiliserat under tävling.

Det visar också att hon inte bara "tappar kontrollen" när hon slår hästarna utan att hon gör ett aktivt val att slå dem. Kan hon kontrollera sig när folk finns runt omkring så kan hon även kontrollera sig när hon är ensam. Jag tappade humöret är en av de mest patetiska ursäkter jag brukar få höra för att förklara misshandel emot djur eller människa... Det är förvånande att så få av dessa individer ser rött och förlorar kontrollen när en videokamera är närvarande, då går det mystiskt nog att kontrollera känslorna!

Men liksom Jate tror jag inte att en hård konfrontation är någon lösning, ni är båda unga och troligen kommer hon bara att bli defensiv. Däremot så godkänner du hennes beteenden varje gång du ser - men inte agerar. Det är starkt av dig att våga tala med hennes föräldrar, att våga vara det goda exemplet i stallet, och att gå emot hästägaren! Fortsätt så, diskutera med henne. Som jag redan skrev, hon VET att hennes beteende är fel - annars hade hon slagit hästarna även när andra såg på. Däremot så vill hon säkerligen förklara för dig varför det är nödvändigt att slå dem hemma. Orkar du inte fortsätta se det - ta tag i det - stoppa det, så säg upp dig som medryttare och förklara varför. Hon kommer troligen inte att ändra beteende bara på grund av det, men kanske får hon en tankeställare.

Hon får utlopp för sin frustration när hon slår hästarna, men det är något hon måste inse själv, du kan inte vara hennes terapeut. Däremot så åligger det oss alla som människor att i alla fall försöka stoppa djurmisshandel när vi möter det.

kl:

idag var jag i stallet, och inga större händelser från hennes sida har inträfat. Jag har gjort klart för henne att jag inte tänker slå hästarna, att jag tycker det är fel och hellre vill lösa det lugnt och metodiskt. Det ringer ingen klocka hos henne, utan hon fortsätter att säga: "Isabella det är det enda sättet".

Vi var på terrängbanan och tränade hoppning, jag på hingsten och hon på valacken. Hingsten har i 15 år fått bestämma hur han vill, så det är därför han är så himla svår, samt att han inte litar på vem som helst. Han krånglade massa innan och efter hindrena och hon ville att jag skulle ta tyglarna i en hand och slå honom konstant innan och efter hindret. Jag sade starkt ifrån och blev riktigt jäv'a förbannad. Sa inte ett ord till henne och hoppade bara, sur som bara den. Hon kände av den dåliga stämningen och bad faktiskt om ursäkt. Jag förklarade hur jag känner om att slå hästar, och jag hoppas hon fick sig en liten vink. Tyvär fortsätter hon att säga att det är det enda sättet. Visst kan jag använda spöt, men då är det två snabba rapp på rumpan - that's it.

Så jag känner att jag är på god väg. Hon vet att jag inte tänker slå hästarna, och att jag inte tycker det är ok att göra det. Förhoppningsvis börjar hon inse vem jag egentligen syftar på snart.

Jag sade starkt ifrån och blev riktigt jäv'a förbannad. Sa inte ett ord till henne och hoppade bara, sur som bara den. Hon kände av den dåliga stämningen och bad faktiskt om ursäkt.

Så hon bad om ursäkt för att hon bett dig slå hästen? Det är ju i alla fall ett litet steg framåt faktiskt. Bra :)

Ja ungefär. Hon bad om ursäkt för att hon försökt pressa mig till något jag inte vill. Kändes ganska bra, så förhoppningsvis fortsätter det i samma riktning.

grejjen är den att du kan nog anmäla bäst du vill, får hästarna mat varje dag o.s.v. o.s.v. skiter dom fullständigt i hur folk behandlar hästar. tyvärr! fick en chock när jag fick lära mig det.
tycker jävligt mycket mer ska spela in än att de har det hyffsat rent och får mat/vatten.
den krassa verkligheten.
Det kanske beror på att djurplågeri, som det här i första hand gäller, ligger under brottsbalken. Utredningar om brott som ligger under brottsbalken utreds av polisen och inte länsstyrelsen.

Kl

Jag blir både glad och ledsen över det här. Glad blir jag eftersom Tulpansultan försöker lösa detta på ett verkligt moget sätt och ledsen eftersom hästägaren slår sina hästar. (Oavsett vad som nu ligger bakom hästägarens beteende).

Kanske är det så att om Tulpansultan visar att det fungerar väldigt bra att köra en mjukare metod, så kommer hästägaren ta intryck av detta och dämpa ner sitt eget våldsamma sätt i hästhanteringen?

Om hästägaren gillar att läsa böcker kanske det är på sin plats att vid lämpligt tillfälle ge denne någon bok om hästträning som förespråkar mjuka träningssätt utan våld inblandat? Det finns ju en mängd personer som skriver väldigt fängslande böcker om hästar och om man efter läsning blir lite fångad av författaren är det ju ofta så att man själv mer eller mindre omedvetet vill pröva det som stod i boken?

Det är ju i Tulpansultans situation ganska svårt att ta en direkt konflikt med hästägaren.

Rent spontant känner jag att för hästarnas skull kanske hade varit bäst om hon blir kvar där som medryttare en tid och försöker påverka hästägaren subtilt och lite lurigt så att denne så småningom inser att våld är en väldigt oeffektiv och dålig metod att träna hästar.

jag skulle vilja se den som blir anmäld p.g.a. att denne spöar sin häst, jag säger inte att det är okej men jag har bara tappat tron på att länsstyrelse, poliser, veterinärer verkligen griper in och hjälper till när det behövs!
hur ska hon bevisa att ägaren HAR gjort det? det krävs ändå rätt mycket för att hästen ska få märken eller i värsta fall sår av ett spö.
skit samma vart man ska vända sig men jag tror anmälningar är verkningslösa över lag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 673
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 308
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 497
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 466
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka