väldigt pigg häst, hur göra?

tezzie82

Trådstartare
jag har en arab valack som blir väldigt het ibland när vi rider ut eller på travbanan. just nu rider jag på ett tre delat eggbett. hans mun ska kollas inom kort, men han verkar inte ha några problem med tänderna. just nu är han i hyffsat bra kondis och vi ska träna upp den mer nu inför distanstävlingar mm. när jag red idag på travbanan så är han så pigg att han bara springer och jag får hålla hårt i honom hela tiden. jag vill verkligen inte ta så mycket i munnen på honom men vad ska man göra när han bara ökar hela tiden? tänk sen när kondisen är på topp :crazy:

ju längre man travar ju piggare blir han och då är jag tvungen att hålla hårt i honom. jag har provat att galoppera av honom men det blir inte ett dugg bättre. jag vill verkligen inte sätta på honom ett skarpare bett för jag vet att han är ganska känslig i munnen när han håller sig på mattan. frågan är om man ska prova ett sidepull men jag är rädd att jag inte ska kunna hålla honom när man rider ut., och sen är jag rädd att det kan skada honom på nosryggen om man tar hårt i honom.

vi kan skritta på lösa tyglar ute och så men när man ska trava så vill han oftast bara springa fortare. i paddocken är han inte pigg alls utan snarare seg.

hur hade ni gjort? jag tränar ganska mycket på halvhalter men det funkar inte alls när de behövs...

ska tillägga att han har inte ont utan tycker att det är så roligt att springa fort :D

Sv: väldigt pigg häst, hur göra?

Jag skulle rida för en duktig instruktör och sedan låta den avgöra vilken utrustning/bett till ponny.

Jag har själv en hetponny men hon ridis på en vanligt tredelat bett men hon vet vem som bestämer å då fungerar det ;)

ja men grejen är den att i paddock så är han inte het, man kan ju inte träna för någon i skogen. det är bara det att han tycker det är så kul att springa. någon som tror att det kan fungera med sidepull?
det måste ju vara fler som har en häst som min. eller? hur har ni löst det?

Jag skulle ha provat att bryta av så fort jag känner att han inte lyssnar på halvhalten och börja om när han lugnat sig. Så småningom lär han sig att det inte är ngn ide att öka.

Om du skulle vilja byta bett så är väl ett rakt pelham med dubbla tyglar lämpligast. Har du dubbla tyglar kan du ju ha stångtygeln lös och bara ha den som "nödbroms".

Jag tycker inte du ska byta bett. Rid dressyr istället! Jag vet att det är ett tråkigt svar men jag känner igen mig så väl i din beskrivning. Red också en häst som var ordentligt pigg på banorna och i skogen, men var en ängel i paddock/ridhus.
Botemedlet är dock ganska enkelt - Gör halt varje gång hästen "försvinner iväg" från dig. Rid mycket vasaktningar, igångsättningar, se till att det händer något hela tiden! Och kanske viktigast av allt - fastna inte i handen! Bli inte stum eller segdra, ta och lätta istället. Och BERÖM när h*n gör rätt! :)

tack för svaren. jag försöker att göra halvhalter när han vill dra iväg men det är enklare sagt än gjort. det blir ju att man får ta ett hårt tag då med och det vill jag ju slippa. jag får väl öva ännu mer på detta. det är ju härligt med häst som har egen motor men ibland blir det för mycket :crazy: är bara så rädd att han ska bli hård i munnen tillslut.

Jag vill ännu en gång tillbaks till om en häst vet vem ledaren är så får du inget sånt betende. Så lär den det i padoken och på marken, nästan det viktagaste är på marken och när det fungerar skulle jag ta ut den i skogen och vara väldigt bestämd. Bara skritta korta turer i början sedan rida lite längre och trava osv osv.. Men heslt skulle jag se att du i ena fall red för en duktig insktör eller ordna en ryttare som är van med heta hästar som får rida ut på den i skogen och träna den på att det är ingen ide att bli upphetasad och att det är roligaste och bäst lysna på mänsikan...

jag tror inte utrustningen är lösningen i detta fallet..

Lycka till med ponnyn! :D

Gå in på Distanssidan så får du bra tipps ang detta problem!
Jag rekomenderar hackamore, det har löst mitt problem som var väldigt likt ditt.
Och du ,glöm det där med att gallopera en arab trött....den blir bara uppvärmd under den tiden du blir trött!

FPL

ja det har du rätt i :crazy: han blir piggare ju längre och hårdare man rider. igår var han väldigt lugn och fin men då var det mest skritt och lite trav. det är ju när man rider på som han blir het. men är inte hack väldigt starkt? om man måste så vill man ju kunna stoppa hästen utan att göra honom illa.

Visst är det hårt men börja med ett ponnyhack ,jag tror attt hästen kommer att fatta så att du slipper sitta och hålla honnom.Mina araber är VÄLDIGT tryckkännsliga. Min flåbuse kan jag rida med tummen och pekfingret nu(så länge han inte tänder).

FPL

Jag tycker inte du ska byta bett. Rid dressyr istället! Jag vet att det är ett tråkigt svar men jag känner igen mig så väl i din beskrivning. Red också en häst som var ordentligt pigg på banorna och i skogen, men var en ängel i paddock/ridhus.
Botemedlet är dock ganska enkelt - Gör halt varje gång hästen "försvinner iväg" från dig. Rid mycket vasaktningar, igångsättningar, se till att det händer något hela tiden! Och kanske viktigast av allt - fastna inte i handen! Bli inte stum eller segdra, ta och lätta istället. Och BERÖM när h*n gör rätt! :)

Håller med, fungerar bra på min häst som också är väldigt pigg ute. Jag vet att jag själv kan "slarva" med dressyrridningen ute ibland och tror många ryttare är mer noga med halvhalter osv. när man rider i paddocken. Avsaktningar och igångsättningar är guld värda för oss när vi rider ut. Tycker det ger ett snabbt resultat. Ett annat milt bett är även ett rakt. Har du provat om han gillar det? Det gör min...

nej det har jag inte provat. han verkar trivas bra med det bett jag använder nu. ja det är väl bara till att träna. han lyssnar inte alltid på halvhalter när vi rider ute men i paddocken är allt frid och fröjd ;) men jag ska inte ge upp. när vi red in honom så lärde vi honom att stanna med sitsen, tyglarna använde jag inte så mycket. förra ägaren gjorde nog inte det och jag har inte tränat för någon på många år så det kanske är bra att få tag i en bra tränare nu. allt försvinner ju när man bara lullar i skogen tyvärr. tack för alla era svar :)

Liknande trådar

Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
386
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 280
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 181
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka